آزمایش ژنتیک برای تشخیص ریسک سرطان

سرطان ژنتیکی چیست

آزمایش ژنتیک به شما کمک می کند تا شانس ابتلا به سرطان را در طول زندگی خود تخمین بزنید. این امر با جستجو در تغییرات خاصی در ژن ها ، کروموزوم ها یا پروتئین ها میسر می گردد. به این تغییرات جهش گفته می شود. آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از عود سرطان

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

آزمایشات ژنتیکی برای برخی از انواع سرطان در دسترس است. این شامل:

آزمایش ژنتیک کمک کند تا:

  • خطر ابتلا به یک بیماری خاص را پیش بینی کنید
  • تشخیص دهید آیا ژنی دارید که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را به فرزندان تان منتقل کند
  • اطلاعاتی جهت راهنمایی مراقبت های بهداشتی خود در دسترس داشته باشید

با هیچ آزمایش ژنتیکی نمی توان به طور قطع تخمین زد که به سرطان خاصی مبتلا خواهید شد. اما این تکنیک می تواند به شما بگوید که خطر بیشتری نسبت به اکثر افراد دارید. آزمایشگاه تشخیص سرطان تهران

تنها برخی از افراد با جهش ژنی به سرطان مبتلا می شوند. اما این یعنی چی؟ یک خانم ممکن است 45 تا 65 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان را داشته باشد. اما ممکن است هرگز به این بیماری مبتلا نشود. در همین حال ، خانمی با احتمال 25٪ ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود.

 

ریسک فاکتورهای سرطان ارثی

سرطان ارثی به هر سرطانی اطلاق می شود که در اثر یک جهش ژنی ارثی ایجاد شود. ژن ارثی به این معنی است که در یک خانواده از والدین به فرزند منتقل می شود. عوامل زیر احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان های ارثی را نشان می دهد: آزمایش ژنتیک برای تشخیص ژن سرطان

  • سابقه خانوادگی سرطان. داشتن 3 یا تعداد بیشتر عضو در یک طرف خانواده که به یک شکل یا سرطان های مرتبط مبتلا شده باشند.
  • سرطان در سنین پایین. داشتن 2 یا تعداد بیشتری از بستگان که در سنین پایین نسبت به ابتلا به سرطان تشخیص داده شده اند. این عامل ممکن است بسته به نوع سرطان متفاوت باشد.
  • چندین سرطان. هنگامی که یکی از بستگان به 2 یا چند نوع سرطان مبتلا می شود.
  • سرطان های نادر. برخی از انواع سرطان ، مانند سرطان تخمدان ، سرطان غدد فوق کلیوی ، یا سارکوم ، با جهش های ژنتیکی ارثی مرتبط هستند.

 

دلایل اهمیت آزمایش ژنتیک برای تشخیص سرطان

آزمایش ژنتیک سرطان یک تصمیم شخصی است که به دلایل مختلفی گرفته شده است. همچنین این تصمیم پس از صحبت با خانواده ، تیم مراقبت های بهداشتی و مشاور ژنتیک ، تصمیم پیچیده ای است. قیمت آزمایش ژنتیک سرطان

توصیه می شود آزمایش ژنتیک را در شرایط زیر در نظر بگیرید و نسبت به انجام آن اهتمام بورزید:

  • سابقه شخصی یا خانوادگی که دلیل ژنتیکی سرطان را نشان می دهد.
  • یک آزمایش به وضوح یک تغییر ژنتیکی خاص را نشان می دهد.
  • نتایج به تشخیص یا کنترل یک بیماری کمک کند. به عنوان مثال ، ممکن است برای کاهش خطر خود گام بردارید. اقدامات لازم ، ممکن است شامل جراحی ، مصرف دارو ، غربالگری مکرر یا تغییر سبک زندگی باشد.

همچنین توصیه می شود قبل و بعد از آزمایش ژنتیک ، مشاوره ژنتیک انجام دهید. هزینه تست ژنتیک سرطان

جهت شرکت در مشاوره رایگان کلیک کنید.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شود

آزمایش ژنتیک دارای محدودیت ها و پیامدهای عاطفی است. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی ، اضطراب یا احساس گناه. نتیجه آزمایش مثبت به معنای وجود جهش ژنی است. این نتیجه ممکن است احساسات سختی را به همراه داشته باشد. بعضی از افراد ممکن است خود را بیمار تلقی کنند ، حتی اگر هرگز به سرطان مبتلا نشوند. نتایج آزمایش منفی نیز ممکن است احساسات سختی ایجاد کند. به عنوان مثال ، بعضی از افراد اگر جهش ژنی دیگری را نداشته باشند ، ممکن است احساس گناه کنند.
  • تنش خانوادگی. به طور کلی پس از نتیجه آزمایش ژنتیک افراد تشویق می شوند که نتایج آزمایش را به اعضای خانواده بگویند زیرا این موارد می توانند برای سلامتی اعضای خانواده نیز مهم باشند. اما این اطلاعات همچنین می تواند پویایی خانواده را پیچیده کند.
  • احساس امنیت کاذب. نتیجه منفی به این معنی است که جهش ژنتیکی خاصی وجود ندارد. اما افرادی که نتایج منفی دارند هنوز ممکن است به سرطان مبتلا شوند. نتیجه منفی فقط به این معنی است که خطر شخص متوسط ​​است. همچنین خطر دیگری برای ابتلا به سرطان تحت تأثیر عوامل دیگر قرار دارد. به عنوان مثال ، سبک زندگی ، قرار گرفتن در معرض محیط و سابقه پزشکی.
  • نتایج مبهم و نامشخص. یک ژن ممکن است جهشی داشته باشد که با خطر سرطان ارتباط نداشته باشد. این یک نوع از اهمیت ناشناخته نامیده می شود. این بدان معناست که مشخص نیست جهش باعث افزایش خطر می شود. یا ممکن است افراد جهش هایی داشته باشند که آزمایش های فعلی نمی توانند آنها را پیدا کنند. بسیاری از سرطان ها هنوز به جهش های خاص ژنی مرتبط نیستند. همچنین ، برخی از ژن ها ممکن است به طور غیرقابل پیش بینی با ژن های دیگر یا عوامل محیطی تعامل داشته باشند. و این تعاملات ممکن است باعث سرطان شود. بنابراین ممکن است محاسبه خطر سرطان غیرممکن باشد.
  • هزینه بالا. هزینه آزمایش ژنتیک سرطان می تواند گران باشد. اگر بیمه درمانی هزینه آن را پرداخت نكند ، بسیار گران است.
  • تبعیض و نگرانی های حریم خصوصی. برخی از افراد از تبعیض ژنتیکی ناشی از نتایج آزمایش ترس دارند. برخی دیگر نگران حریم خصوصی اطلاعات ژنتیکی خود هستند. در خصوص این موارد توصیه می شود نگرانی های مربوطه را با مشاور ژنتیک یا پزشک خود در میان بگذارید.

 

سوالاتی که در مورد آزمایش ژنتیکی سرطان باید از خود بپرسید

قبل از انجام آزمایش ژنتیک ، با مخاطرات و محدودیت های آن آشنا شوید. دلایل خود را برای انجام این تست مشخص کنید. و در نظر بگیرید که چگونه با نتایج آزمون کنار خواهید آمد. هزینه ی آزمایش سرطان

در اینجا چند سوال برای کمک به شما در تصمیم گیری آورده شده است:

  • آیا من سابقه خانوادگی سرطان دارم؟
  • آیا در سنی زودتر از حد متوسط ​​به سرطان مبتلا شده ام؟
  • چگونه نتایج آزمایش ژنتیک را تفسیر کنم؟ چه کسی به من کمک می کند تا از این اطلاعات استفاده کنم؟
  • آیا نتایج آزمایش بر مراقبت پزشکی من تأثیر می گذارد؟ مراقبت های پزشکی خانواده ام چطور؟
  • اگر من یک بیماری ژنتیکی داشته باشم ، آیا می توانم خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهم؟

یک مشاور ژنتیک می تواند به شما کمک کند تا به این سوالات پاسخ دهید. وی می تواند در مورد خطرات و مزایای آزمایش ژنتیکی به شما مشاوره و اطلاعات دهد. یک مشاور ژنتیک همچنین به افراد در روند آزمایش ژنتیکی کمک می کند.

 

سخنی با شما 

پیشگیری از سرطان

دوست عزیز، چنانچه در مورد سلامت خود نگران هستید و به آن اهمیت می دهید یا سابقه ابتلا به نوعی سرطان در خانواده تان را دارید ، به شما توصیه می کنیم پیش از بروز هرگونه مشکل احتمالی با پزشک مشورت کنید. سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است یا چنانچه در مراحل اولیه کشف شود بسیار درمان پذیر است.

یکی از اعضای خوب و حرفه ای تیم پزشکان بهایند سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوشیپ هماتوپاتولوژی از اسپانیا ، فلوشیپ کانسرژنتیک از آمریکا ، و مشاور ژنتیک سرطان/سرطان های ارثی یا خانوادگی هستند که کمک شایانی در زمینه پیشگیری از سرطان ارائه می دهند. چنانچه به سلامت خود اهمیت می دهید ، توصیه می کنیم مشاوره ای با ایشان داشته باشید.

جهت مشاوره ژنتیک در مورد سرطان با سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی کلیک کنید.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.net

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا