آنچه باید درباره رادیوتراپی سیستمیک (SRT) یا پرتودرمانی خوراکی بدانید

رادیوتراپی سیستمیک چیست؟

تکنیک srs در رادیوتراپی

درمان سیستمیک شامل درمانی است که با هدف یک ناحیه از کل بدن شما عبور می کند. پرتودرمانی سیستمیک برای درمان انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان تیروئید ، استخوان و پروستات از داروهای رادیواکتیو (به نام رادیو دارو یا رادیونوکلئیدها) استفاده می کند. اینها داروهای مایعی هستند که از یک ماده رادیواکتیو تشکیل شده اند. آنها می توانند به شکل خوراکی مصرف شوند یا به صورت وریدی تزریق شوند. سپس داروها در سراسر بدن حرکت می کنند. اگرچه این داروها در کل بدن شما عبور می کنند ، اما فقط می توانند در مکان هایی که سلول های سرطانی واقع شده اند ، تجمع پیدا کنند. این روش به داروها کمک می کند تا دوزهای اشعه را دقیقاً به تومور یا محلی که سلول های سرطانی در آن یافت می شود ، ارسال کنند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در برخی موارد ، ممکن است از داروی رادیواکتیو برای کمک به کشف سرطان نیز استفاده شود ، مانند متاستاز استخوان (وقتی سرطان به استخوان گسترش یافته است). برخی داروهای رادیواکتیو نیز وجود دارند که برای کمک به تشخیص سایر مشکلات پزشکی غیر سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند.

[box type=”info”] پرتودرمانی سیستمیک یا رادیوتراپی اس تی آر (رادیوتراپی SRT) که به آن رادیوتراپی خوراکی نیز گفته می شود ، تشعشعی به شکل مایع است که به داخل ورید تزریق می شود یا بلعیده می شود که در کل بدن حرکت می کند تا سلول های سرطانی را مورد هدف قرار دهد. تکنیک پرتودرمانی سیستمیک با سایر روش های پرتودرمانی از این جهت متفاوت است که اشعه در آن “مهر و موم نشده” است و در کل بدن شما به چرخه در می آید تا بر مناطقی که سلول های تومور در آن قرار دارند تمرکز کند. به منظور دریافت این درمان معمولاً لازم است بیماران یک تا دو روز پس از عمل در بیمارستان بمانند.[/box]

 

از رادیوتراپی سیستمیک برای درمان چه سرطان هایی استفاده می شود؟

از پرتودرمانی سیستمیک برای درمان برخی از سرطان های تیروئید ، استخوان و پروستات و بعضاً موارد دیگر استفاده می شود.

پرتو درمانی چه زمانی انجام میشود

در برخی از مراکز پرتودرمانی از آن برای درمان علائم مرتبط با سرطان نیز استفاده می کنند ، که به آن درمان تسکینی گفته می شود. به عنوان مثال ، در انگلستان ، از نوعی پرتودرمانی سیستمیک به نام Radium-223 ارائه می شود که برای تسکین درد مرتبط با سرطان پروستاتی که به استخوان گسترش یافته مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش درمانی با تابش به توموری که روی استخوان تأثیر می گذارد و استخوان را قادر می سازد برای بهبود خود از کلسیم استفاده کند ، اثر خود را می گذارد. رادیوم -223 غالباً نسبت به سایر روش های درمانی برای مغز استخوان سمی نیست.

 

تعداد جلسات رادیوتراپی سیستمیک

بیماران تحت درمان با رادیوم -223 از طریق تزریق داخل وریدی در شش جلسه پنج دقیقه ای یک بار در ماه و به مدت شش ماه درمان می شوند. بیشتر بیماران معمولاً پس از دو تا سه جلسه شاهد بهبود درد استخوان خود خواهند بود.

 

عوارض رادیوتراپی سیستمیک

عوارض جانبی درمان رادیوم -223 شامل افزایش موقتی درد استخوان ، سرکوب احتمالی مغز استخوان و گاهی حالت تهوع است.

 

انواع رادیوتراپی سیستمیک

رادیو ایمونوتراپی

یک نوع از رادیوفارماسیوتیکال (radiopharmaceutical) ، رادیو ایمونوتراپی (رادیو ایمنی درمانی) نام دارد. این روش درمانی مقدار کمی ماده رادیواکتیو را با داروی خاصی به نام آنتی بادی مونوکلونال ترکیب می کند. ماده رادیواکتیو به عنوان یک ردیاب عمل می کند که می تواند سلول های سرطانی را پیدا کرده و به آنها متصل شود ، سپس آنتی بادی مونوکلونال مستقیماً به سلول ها منتقل می شود.

رادیوتراپی با گیرنده پپتید (PRRT)

نوع دیگری از رادیوفارماسیوتیکال ، رادیونوکلئید درمانی گیرنده پپتید (PRRT) نام دارد. این درمان ترکیبی از مواد رادیواکتیو با پروتئین خاصی به نام پپتید برای ساخت رادیوپپتید است. وقتی رادیوپپتید تزریق می شود ، انواع خاصی از سلول های سرطانی را پیدا می کند و به آنها متصل می شود ، سپس دوز بالایی از اشعه را مستقیماً به سلول ها ارسال می کند.

 

آیا در طی پرتودرمانی سیستمیک یا پس از آن رادیواکتیو خواهم بود؟

در رادیوتراپی سیستمیک از ماده رادیواکتیو مهر و موم نشده ای استفاده می کند که در کل بدن شما حرکت می کند. به همین دلیل ، مقداری اشعه برای چند روز در بدن شما وجود دارد تا زمانی که بدن فرصتی برای دفع کردن آن پیدا کند. ممکن است لازم باشد 1 یا 2 روز در بیمارستان بمانید و ممکن است اقدامات احتیاطی ویژه ای را در خانه انجام دهید. داروها در محفظه های خاصی نگهداری می شوند که اشعه را در داخل خود نگه می دارند و شما در یک اتاق محافظت شده که در داخل آن نیز اشعه نگهداری می شود ، تحت درمان قرار خواهید گرفت. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی که داروها را مدیریت می کنند ، از تجهیزات ایمنی خاصی استفاده می کنند تا هنگام تحویل داروی رادیواکتیو ، از آنها در برابر تماس محافظت می کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر بیمار متفاوت است و دستورالعمل های ایمنی شما ممکن است با سایر بیماران یا افرادی که می شناسید برای درمان سرطان پرتودرمانی کرده اند متفاوت باشد. آنچه ممکن است لازم باشد انجام دهید بستگی به این دارد که دقیقاً در درمان چه استفاده می شود و چه مقدار از آن استفاده می شود. تیم مراقبت از سرطان به شما دستورالعمل های دقیقی را ارئه می دهند تا بدانید چه مراحلی را باید طی کنید و برای چه مدت اقدامات احتیاطی را باید دنبال کنید. شما باید دستورالعمل های ارائه شده را به طور دقیق و کامل دنبال کنید.

در بیشتر موارد ، اقدامات احتیاطی ایمنی باید فقط در چند روز اول پس از درمان انجام شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

عوارض رادیوتراپی برای اطرافیان

گاهی اوقات اقدامات ایمنی برای محافظت از اطرافیان شما در برابر پرتودرمانی سیستمیک موجود در بدن تان لازم است. دلیل این امر آنست که مواد رادیواکتیو می توانند از طریق بزاق ، عرق ، خون و ادرار از بدن خارج شوند و این درمان باعث می شود مایعات بدن رادیواکتیوه باشند. بسیار مهم است که تا حد ممکن در این زمان از اطرافیان خود دور باشید.

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که برای محافظت از افراد اطراف خود باید چه کارهایی انجام دهید. در مورد شرایط خاص خود با تیم مراقبت از سرطان صحبت کنید.

 

هزینه رادیوتراپی

رادیوتراپی می تواند گران باشد. در دستگاه رادیوتراپی از ماشین آلات و تکنولوژی پیچیده ای استفاده شده و خدمات بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی را شامل می شود. هزینه دقیق رادیوتراپی شما به هزینه مراقبت های بهداشتی محل زندگی ، نوع رادیوتراپی و تعداد جلسات رادیوتراپی بستگی دارد.

با شرکت بیمه سلامت خود درمورد اینکه چه خدماتی را پرداخت می کند صحبت کنید. بیشتر برنامه های بیمه هزینه رادیوتراپی را پرداخت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر ، با دفاتر بیمه مستقر در کلینیک ها یا بیمارستان ها که برای معالجه به آنجا می روید صحبت کنید. اگر به کمک مالی نیاز دارید ، سازمان هایی هستند که ممکن است بتوانند کمک کنند. برای یافتن چنین سازمان هایی ، به پایگاه داده موسسه ملی سرطان ، سازمان هایی که خدمات پشتیبانی ارائه می دهند ، مراجعه کرده و گزینه “کمک مالی” را جستجو کنید.

لطفاً برای تأیید پوشش بیمه پزشکی و اخذ مجوز های لازم قبل از مراجعه با شرکت بیمه خود اطلاعات کسب کنید.

 

درصد موفقیت پرتو درمانی

اگر در حال دریافت پرتو درمانی هستید، ممکن است پزشک تان، شما را تحت اسکن دوره ای قرار دهد تا ببیند که سرطان شما به پرتودرمانی چه پاسخی داده است.

در برخی موارد، ممکن است سرطان شما بلافاصله به درمان پاسخ دهد. در موارد دیگر نیز ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا سرطان به درمان پاسخ دهد. پرتو درمانی در برخی از افراد موثر واقع نمی شود.

 

بهترین دکتر متخصص پرتودرمانی در تهران | مرکز جامع درمان سرطان

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما مرکز درمان سرطان به آیند را معرفی می کنیم.

این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است.

رادیوتراپی انکولوژی چیست

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.orgukhealthcare

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا