همه چیز در مورد پرتو درمانی سرطان پستان

پرتو درمانی سرطان پستان 

پرتو درمانی که به نام رادیوتراپی هم شناخته می شود درمانی با هدفگیری دقیق و تأثیر بالاست که راهی مناسب برای نابود کردن سلول های سرطانی که ممکن است بعد از جراحی همچنان باقی بمانند به حساب می آید. علی رغم ترس خیلی از مردم، پرتو درمانی نسبتاً درمانی ساده و قابل تحمل است و عوارض جانبی اش محدود به ناحیه تحت درمان می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مجموعه مقالات بیشتر با پرتو درمانی مخصوصاً برای سرطان سینه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

پرتو درمانی چگونه است؟

پرتو درمانی از نوع خاصی از پرتوهای پرانرژی استفاده می کند تا به سلول های سرطانی آسیب وارد کند.(پرتو های درمانی دیگر شامل نور و اشعه ایکس می شوند.) این پرتوهای پر انرژی که برای چشم انسان هم غیر قابل مشاهده هستند به DNA سلول ها آسیب می رسانند. یعنی دقیقاً همان بخشی از سلول که موجب تقسیم و تکثیر آن می شود. 

با گذشت زمان پرتو درمانی به سلول هایی که سر راه پرتوهایش باشند آسیب وارد می کند. این یعنی ممکن است سلول های عادی هم مانند سلول های سرطانی تحت تأثیر قرار بگیرند. سلول های سرطانی معمولاً خیلی سرشان شلوغ است و مدام مشغول رشد کردن و تکثیر شدن هستند. دو فعالیت اصلی که می توانند کاهش پیدا کنند یا توسط پرتو درمانی کاملاً متوقف شوند. و از آنجاییکه سلول های سرطانی نسبت به سلول های سالم کمتر منظم هستند، بازسازی آسیبی که توسط پرتو درمانی به آنها وارد شده برایشان سخت تر خواهد بود. به همین علت هم هست که سلول های سرطانی نسبت به سلول های معمولی و ساده راحت تر با پرتو درمانی از بین می روند. در حالی که سلول های عادی آسانتر می توانند آسیبی که با پرتوها دیده اند را جبران کنند و خودشان را بهبود بخشند.

دو راه مختلف برای رساندن اشعه های پرتو درمانی به بافت های هدف وجود دارد:

  • اول دستگاهی به نام شتابدهنده خطی که پرتوها را از خارج از بدن وارد می کند و می تاباند
  • و دوم پالت یا دانه ها. ماده ای که پرتوها را از داخل خود بدن می تاباند

نواحی هدف پرتو درمانی ممکن است شامل ناحیه سینه، غدد لنفاوی یا بخش های دیگر بدن باشد.

در برخی از موارد پزشک شما ممکن است توصیه کند که از درمان هایپرمی در ترکیب با پرتو درمانی استفاده کنید. هایپرمی یا گرما درمانی از منبع انرژی ای به نام امواج اولتراسوند یا میکروپرتو استفاده می کند تا به سلول های سرطانی تا درجه بالایی حرارت وارد کند. یعنی تا حدود 113 درجه فارنهایت. البته تحقیقات اولیه نشان داده اند که گرما درمانی ممکن است  برخی از سلول ها را به پرتو درمانی حساستر کند. گرما درمانی هنوز هم دارد توسط آزمایشگاه های معتبر آزمایش می شود و در همه جا قابل دسترس نیست. اگر قرار باشد به صورت ترکیبی از گرما درمانی و پرتو درمانی استفاده شود، با فاصله یکساعت از هم انجام خواهند شد. 

بعضی از مردم هستند که از پرتو درمانی می ترسند. آنها ممکن است نگران باشند که پرتوهای درمانی ممکن است مانند بمب های اتمی برای بدن خطرناک باشند. داستان هایی که در مورد عوارض پرتو درمانی وجود دارند، که البته خیلی از آنها هم اغراق شده هستند، و معمولاً دور و بر اتاق های بیمارستان زیاد به گوش می رسند. بسیار مهم است که بدانید هیچ ارتباطی بین پرتوهای درمانی و اثری مانند بمب اتمی در بدن وجود ندارد. پرتوهایی که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند بسیار متمرکز، قابل کنترل و به صورت عمومی ایمن هستند.

چرا پرتو درمانی لازم است؟

پرتو درمانی  سرطان پستان مهم است و معمولاً شکلی مورد نیاز از درمان های پاد سرطانی است. چراکه می تواند خطر بازگشت سرطان بعد از جراحی را به شدت کاهش دهد. اگرچه که ممکن است پزشک جراح شما تمام بافت سرطانی را در طول جراحی برداشته باشد، اما نمی تواند به هیچ صورتی تضمین کند که تمام سلول های سرطانی را از بدن بیرون کشیده است.

سلول های منفرد سرطانی بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوان در طول جراحی آنها را دید یا حس کرد. هر سلولی که بعد از جراحی باقی بماند می تواند رشد کند و در نهایت توده جدیدی را شکل دهد یا به صورت یک چیز نامتعارف در تست هایی مانند ماموگرافی خودش را نشان بدهد.

تحقیقات نشان داده اند که افرادی که بعد از لوپکتومی(توده برداری) پرتو درمانی می کنند شانس زندگی بیشتری دارند و در مدت زیادتری بدنی عاری از سرطان خواهند داشت. تحقیقات همچنین روشن کرده اند که خانم هایی که دچار توده های سرطانی بسیار کوچک(یک سانتی متر یا کمتر) شده اند هم از پرتو درمانی بعد از لوپکتومی بهره خوبی خواهند برد.

سرطان پستان

پرتو درمانی چه زمانی مناسب است؟

پرتو درمانی نقش بسیار مهمی در درمان تمام مراحل سرطان سینه دارد. چراکه هم موثر است و نسبتاً ایمن. پرتو درمانی می تواند برای بیمارانی که در سطح 0 تا 3 از سرطان سینه هستند، بعد از لوپکتومی(توده برداری) یا مازکتومی(برداشتن کامل پستان) مناسب باشد. پرتودرمانی همچنین می تواند برای افرادی که دارای سطح 4 از سرطان هستند، یعنی سلول های سرطانی به بخش های دیگر بدنشان هم سرایت کرده، مفید باشد.

خانم هایی که باردار هستند نباید تحت پرتودرمانی قرار بگیرند. پرتو درمانی هیچگاه در طول بارداری ایمنی لازم را ندارد. 

پرتو درمانی بعد از لوپکتومی(توده برداری)

پرتو درمانی برای بیشتر افرادی که لوپکتومی را پشت سر گذاشته اند توصیه می شود( اضافه کردن پرتو درمانی به لوپکتومی گاهی اوقات به نام عمل بازسازی سینه هم شناخته می شود). پرتو درمانی تلاش دارد تا سلول های سرطانی که ممکن است بعد از توده برداری در سینه باقی مانده باشند را از میان بردارد.

در اغلب اوقات چنانچه شرایط زیر وجود داشته باشد پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا از پرتو درمانی بعد از لوپکتومی سینه استفاده کنید:

  • مراحل اولیه
  • وقتی توده سرطانی به چهار سانتی متر یا بیشتر رسیده باشد
  • وقتی توده سرطانی فقط در یک ناحیه مشاده شده باشد
  • وقتی توده سرطانی با لبه های تمیز برداشته شده باشد

بعد از ماستکتومی(برداشتن سینه)

ممکن است توصیه شود که حتماً از پرتو درمانی بعد از ماستکتومی استفاده کنید تا هر سلول سینه که بعد از مازکتومی در ناحیه باقی مانده است حذف شود. در هنگام برداشتن سینه خیلی سخت است که تمام سلول های بافت سینه برداشته شود. مخصوصاً بافت پشت پوست و جلوی سینه یا پشت عضلات سینه. معمولاً هیچیک از سلول های سینه بعد از مازکتومی باقی نمی ماند. اما از آنجاییکه به هر حال ممکن است برخی از سلول های سرطانی کاملاً حذف نشوند خطر بازگشت توده سرطانی به ناحیه مازکتومی شده، یعنی جای قبلی سینه وجود دارد. بر اساس گزارش پاتولوژی فرد، پزشک ممکن است توصیه کند که حتماً بعد از مازکتومی پرتو درمانی انجام شود. 

درمان سرطان پستان

عوامل زیر به ریسک بالای بازگشت سرطان بعد از مازکتومی مربوط هستند. در صورت وجود هرکدام از این عوامل ممکن است به انجام پرتو درمانی نیاز باشد:

  • توده سرطانی 5 سانتی متر یا بزرگتر باشد
  • سرطان به به کانال های لنفاوی و رگ های خونی سینه نفوذ کرده باشد
  • بافت برداشته شده حاشیه های باقی مانده داشته باشد
  • یک یا تعداد بیشتری از غدد لنفاوی درگیر بیماری بوده باشند
  • سرطان به پوست نفوذ کرده باشد

بر اساس این عوامل موثر در بازگشت سرطان تقریباً 20 الی 30 درصد افرادی که مازکتومی انجام می دهند در خطر بازگشت سرطان هستند. پرتو درمانی می تواند تا 70 درصد این خطر را کاهش دهد. پرتودرمانی معمولاً در ناحیه ای که قبلاً سینه بوده انجام می شود هرچند ممکن است گاهی اوقات در ناحیه اطراف غدد لنفاوی هم صورت بگیرد.

البته بعضی از افراد در خطر متوسط بازگشت سرطان هستند. آنها به اصطلاح در “منطقه خاکستری” قرار دارند چراکه سرطان ویژگی های لازم برای بالا بردن خطر در آنها را دارد. اما نه تا نقطه ای که این ریسک بسیار بالا باشد. برای مثال ممکن است توده سرطانی شما تا 4 سانتی متر رسیده باشد. در چنین شرایطی شما و پزشک درمانگرتان باید به دقت وضعیت خاص سرطانی که دارید را بررسی کنید. بعضی از افرادی که در منطقه خاکستری قرار دارند تمایل دارند که تمام کارهای لازم را انجام دهند تا ریسک ابتلای دوباره به شرایط سرطانی را تا حد ممکن کاهش دهند. خیلی از دیگر از افرادی که در منطقه خاکستری هستند ممکن است تصمیم بگیرند که پرتو درمانی را انجام ندهند. این به انتخاب شما و تشخیص پزشک بستگی دارد.

چه زمانی نباید پرتو درمانی کرد؟

چنانچه شرایط زیر را داشته باشید پرتو درمانی اصلاً گزینه مناسبی برای شما نیست:

  • قبلاً در آن ناحیه از بدن پرتودرمانی کرده باشید
  • بیماری بافت های ارتباطی داشته باشید، مثل پینه خوردگی پوست و نارسایی کلیوی که شما را نسبت به عوارض پرتو درمانی بسیار حساس می کنند
  • باردار باشید
  • به هر دلیلی نمی توانید هر روز تحت جلسات پرتو درمانی قرار بگیرید

آیا می توان پرتو درمانی را در یک ناحیه دوباره انجام داد؟

پرتو درمانی با دوز کامل معمولاً فقط یکبار روی یک ناحیه مشخص از بدن انجام می شود. بافت های نرمال شما می توانند به شکلی ایمن میزان محدودی از اشعه های این درمان را تحمل کنند. انکولوژیست پرتو درمانی شما می داند که دوز مناسب اشعه برای شما چیست. و این دوز برای رسیدن دو هدف اصلی تعیین می شود: 

  • رسیدن به حداکثر دوز مجاز درمانی- یعنی دوزی که احتمالاً می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد
  • جلوگیری یا به حداقل رساندن عوارض جانبی روی بافت های نرمال

بعد از تمام شدن پرتو درمانی بافت های نرمال درمان می شوند و به وضعیت عادی باز می گردند. اما از آنجاییکه تا اینجای کار به اندازه ای که بافت های نرمال بدن شما می توانسته اند تحملش را داشته باشند، اشعه دریافت کرده اید، دیگر ممکن نیست که بتوانید یکبار دیگر همان ناحیه را با دوزی کامل از اشعه تحت تأثیر قرار دهید. چنانچه سرطان به هر حال به ناحیه قبلی سینه برگردد، بسته به دوزی که قبلاً دریافت کرده اید ممکن است بتوانید دوزی محدودتر از پرتو درمانی در همان ناحیه را دوباره دریافت کنید. البته ممکن هم هست که نتوانید. پزشک شما خودش به خوبی می داند که این محدودیت چقدر است، و با هم می توانید تصمیم بگیرید که انجام مجدد پرتو درمانی برای شما مناسب هست یا نه.

حتماً به این نکته مهم دقت داشته باشید که بحث ما درمورد پرتو درمانی دوباره، در ناحیه مشابه و تکراری است. چنانچه بافت سرطانی در ناحیه دیگری از بدن شما به وجود آمده بشد (مثلا سینه سمت دیگر) می توانید دوباره از پرتو درمانی استفاده کنید.

غربالگری سرطان پستان

زمان بندی پرتو درمانی

چرخه و زمانبندی پرتو درمانی به وضعیت منحصر به فرد شما بستگی دارد. پرتو درمانی ممکن است سریعاً بعد از جراحی انجام شود یا ممکن است بعد از انجام تعداد دیگری از درمانی های تکمیلی صورت بگیرد. در زیر به تعدادی مثال از چرخه های زمانبندی مختلف انجام پرتو درمانی اشاره می کنیم:

  • جراحی-پرتو درمانی-احتمالاً هورمون تراپی
  • جراحی-شیمی درمانی-پرتو درمانی- احتمالاً هورمونتراپی
  • شیمی درمانی-درمان هدفمند یا هورمون تراپی- جراحی-پرتو درمان- هورمون تراپی

ممکن است برایتان سوال باشد که چرخه و زمانبندی درمانی خاص شما چگونه است و پزشک چگونه تصمیم می گیرد کدام درمان را اول انجام دهد و کدام ها را بعد تر. به صورت عمومی وقتی که پرتو درمانی بخشی از برنامه درمانی شما باشد، اول از همه شیمی درمانی بعد از جراحی صورت می پذیرد. پرتو درمانی اغلب بعد از شیمی درمانی انجام می شود و معمولاً باهم صورت نمی گیرند.

بسته به اینکه چه نوع شیمی درمانی دریافت می کنید باید بین 2 هفته تا یکماه بین شیمی درمانی و پرتو درمانی فاصله باشد. برای مثال میزان فاصله این دو می تواند به اشکال زیر باشد:

  • یکماه بین آخرین دوز نوع آنتراسایکلین و نوع با ظزافت تر شیمی درمانی، و شروع پرتو درمانی
  • دو تا سه هفته بین آخرین دوز نوع تاکسان و تاکسوتر یا آبراکسان شیمی درمانی و شروع پرتو درمانی

زمانی که شیمی درمانی بخشی از برنامه درمانی شما نباشد  پرتو درمانی معمولاً زود بعد از جراحی شروع می شود. زمانبندی آن هم به نوع پرتو درمانی که دریافت می کنید بستگی دارد:

  • پرتو درمانی با اشعه خارجی که رایجترین نوع آن هم هست معمولاً 3 تا 6 هفته بعد از جراحی آغاز می شود
  • پرتو درمانی بخشی از سینه که معمولاً بلافاصله بعد از جراحی آغاز می شود
  • پرتو درمانی حین عمل که همانطور که اسمش هم پیداست، در اتاق عمل و در حین جراحی انجام می شود. درست بعد از اینکه بافت سرطانی برداشته شده است و درست قبل از بستن پوست

عوارض جانبی پرتو درمانی سرطان پستان

یکی از اصلی ترین و ناراحت کننده ترین عوارض جانبی پرتو درمانی شامل مشکلاتی است که برای پوست اطراف محل درمان رخ می دهد.در خیلی از مواقع واکنش پوست شما نسبت به پرتو درمانی شبیه به آفتاب سوختگی است. و احتمال دارد که پوست اندکی رنگ قرمز یا صورتی به خود بگیرد. هم چنین نباید خارش، سوختگی، التهاب، و لکه های پوستی را نیز در نظر نگرفت! اما برخلاف آن چه که در اثر آفتاب سوختگی برای پوست پیش می آید، واکنش پوستی شما نسبت به پرتو درمانی بسیار تدریجی و آهسته خواهد بود و فقط در قسمتی رخ می دهد که تحت درمان قرار گرفته است.

البته باید بگوییم که خیلی از بیماران زمانی که اقدام به پرتو درمانی می کنند، از این که متوجه می شوند که این درمان بسیار ساده تر از آن چیزی بود که فکرش می کردند، متعجب می شوند. این یکی از مزیت های بزرگ پرتو درمانی است اما نباید فراموش کنیم که گاهی مواقع، پرتوهایی که برای نابودی سلول های سرطانی به کار می روند، ممکن است سلول های سالم را نیز نابود کنند. همان طور که مزایا و منافع پرتودرمانی را به تدریج می توانید در خود احساس کنید، عوارض جانبی هم به همین ترتیب خودشان را نشان می دهند و آهسته آهسته در بدن ظاهر شده و بیمار متوجه آن ها می شود.

البته باید ذکر کنیم که همه ی افرادی که پرتو درمانی را امتحان می کنند، دچار عوارض ناشی از آن نخواهند شد. اما توصیه می کنیم که بهتر است برای هر گونه مشکلی آماده باشید. به این ترتیب شما و دکترتان می توانید اثر این عوارض جانبی را بر بدن و البته زندگی خود کاهش دهید. چند هفته بعد از اتمام درمان، خودتان متوجه خواهید شد که عوارض جانبی به تدریج کم و کمتر شده تا جایی که به طور کامل از بین خواهند رفت.

نکته ای که باید نسبت به آن توجه داشته باشید این است که هر شخصی نسبت به پرتو درمانی واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد. به همین خاطر واقعا سخت است که پیش بینی کرد واکنش بدن نسبت به درمان چگونه خواهد بود و چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد. خیلی از پزشکان و بیمارانی که از پرتودرمانی انتظار عوارض جانبی شدید داشتند، این نکته را فهمیده اید که پیش داوری اشتباهی داشته اند. به همین خاطر اگر هنوز هم وحشت و ترس زیادی از پرتو درمانی دارید، توصیه می کنیم که اندکی ذهن خود را آرام کنید و مطمئن باشید که اتفاق خطرناکی برای شما رخ نخواهد داد. همان طور که برای خیلی از بیماران این تکنیک موثر بوده است.

البته نمی خواهیم بگوییم که پرتو درمانی کار ساده و راحتی است، اما بارها ثابت شده که این درمان می تواند برای درمان سرطان بسیار موثر باشد.

در نهایت باید بگوییم که هرکسی احتمالاً با عوارض جانبی متفاوتی رو به رو خواهد شد. اما در صورتی که تصمیم شما و پزشکتان این بوده است که پرتو درمانی را امتحان کنید، بهتر است آماده ی بروز این عوارض جانبی در طول دوره ی پرتو درمانی باشید:

  • درد و ناراحتی زیر بغل ها
  • درد قفسه سینه
  • کوفتگی و درد
  • مشکلات قلبی
  • کاهش تعداد و میزان گلبول های سفید خون
  • مشکلات ریوی

 

گرچه تحمل عوارض جانبی ناشی از پرتو درمانی سرطان پستان ممکن است سخت و دشوار باشد اما به خاطر داشته باشید که با استفاده از تکنیک های جدید و دارو درمانی می توانید تا حد زیادی از بروز این عوارض جانبی جلوگیری کرد. در گذشته احتمال بروز درد ناشی از پرتو درمانی بسیار بود اما امروزه تمام تلاش پزشکان این است که این پروسه را تا جای ممکن برای بیماران مبتلا به سرطان پستان راحت تر و ساده تر کنند.

انواع پرتو درمانی سرطان پستان

معمولاً سه نوع پرتو درمانی وجود دارد:

پرتو درمانی خارج پستان کامل

پرتو درمانی خارجی معمولاً رایج ترین نوع از پرتو درمانی است که غالب مواقع بعد از لامپکتومی و بعضی وقت ها مازکتومی انجام می شود. در این بخش می خواهیم درباره پرتو درمانی خارج پستانی کامل، صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری در این باره به شما بدهیم

برای سال های بسیار، رایج ترین راهی که برای رساندن پرتوها به بدن وجود داشت، این بود که 5 در روز در هفته بیمار را به صورت سرپایی درمان کرد. این شیوه هر 5 الی 7 هفته ( بسته به وضعیت بیمار) انجام می شد.انکولوژیست ها برای اندازه گیری دوز پرتو درمانی از GRAY استفاده می کنند: 

به عنوان مثال اگر هر 5 هفته باید درمان کنید، مقدار پرتویی که باید در این مدت به شما تابانده شود، 50 GRAY خواهد بود (2 Gray در 25 درمان) 

جلسات پرتو درمانی بر اساس آخرین تحقیقات علمی آپدیت شدند اما هر 5 الی 7 هفته پرتو درمانی، برای برخی از زنان واقعا کار سخت و دشواری بود به خصوص اگر مرکز درمانی از محل زندگی آن ها دور بود. به همین خاطر پزشکان تصمیم گرفتند زمان بندی پرتو درمانی را تغییر دهند. به این صورت تعداد جلسات را کمتر و در عوض دوز پرتو درمانی را در هر جلسه بیشتر کردند ( اما دوز کلی پرتو درمانی را یکسان نگه داشتند) 

 

این نوع از درمان بهترین راهکار برای آن دسته از بیمارانی بود که تحمل این حجم از جلسات درمانی را نداشتند.

 

پرتو درمانی داخلی

پرتو درمانی داخلی، متد و تکنیکی است که رواج آن در میان پزشکان و بیماران کمتر است. تحقیقات نشان داده که می توان از این نوع پرتو درمانی داخلی، برای بعد از لامپکتومی استفاده کرد. در ادامه به طور مختصر می خواهیم در مورد پرتو درمانی داخلی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تحقیقاتی که برای پرتو درمانی داخلی انجام شده اند، بیشتر به این خاطر انجام شده اند تا مقایسه ای میان پرتو درمانی خارجی و داخلی انجام دهند و ببینند که کدام یک از این شیوه هایی که بعد از لامپکتومی انجام می شود، موثرتر است و برای بیمار منافع بیشتری دارد. معمولاً تکنیک پرتو درمانی داخلی از تکه های کوچک مواد رادیو اکتیوی به نام سید(seeds) استفاده می کنند که در اطراف محل تشکیل سرطان قرار می گیرند. این سیدها پرتوها را از بافت های اطراف، خارج می کنند.

نکته ی مهمی که باید بدانید این است که بافت های اطراف سلول های سرطانی و محل قرار گیری آن ها، رایج ترین جایی است که احتمال بروز خطر عود مجدد سرطان در آن ها وجود دارند.

 

پرتو درمانی حین عمل

یکی دیگر از تایپ های جدید پرتو درمانی سرطان پستان، پرتو درمانی حین عمل است. این نوع از پرتو درمانی در حین انجام جراحی لامپکتومی بعد از برداشتن سرطان صورت می گیرد. در این مرحله می خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد پرتو درمانی حین عمل به شما بدهیم.

بعد از این که سرطان برداشته شد و حین جراحی لامپکتومی می تواند از این نوع پرتو درمانی استفاده کرد. در حالی که بافت زیرین پستان هم چنان در معرض قرار گرفته، می توان از پرتوهایی با دوز بالا به طور مستقیم روی ناحیه ای که سرطان قرار گرفته بود، استفاده کرد.

یکی از تکنیک های پرتو درمانی حین عمل، از شتاب دهنده ( که در پرتو درمانی خارجی استفاده می شود) استفاده می کند تا امواج الکترون را به ناحیه ی سرطانی برساند. پرتوهایی که حاوی الکترون هستند، فقط تا فاصله ی کوتاهی نفوذ می کنند و می توانند روی محلی که در خطر است، تمرکز کنند.

از تکنیک های خاصی برای مراقبت از بافت زیرین استفاده می شود. این پروسیجر حدود 2 دقیقه طول می کشد و کل فرآیند جراحی به اتمام می رسد.

یکی دیگر از تکنیک ها، به نام پرتو درمانی از راه دور با دوز بالا، شناخته می شود. این پروسیجر از لوله های کوچکی استفاده می کند که در محل سرطان، قرار می گیرند. این لوله به دستگاه پرتو درمانی متصل می شوند و به این ترتیب دوزهای بالای پرتو درمانی را به لوله می رساند. این پروسیجر حدود  الی 10 دقیقه طول می کشد.

البته هنوز پزشکان نمی دانند که آیا پرتودرمانی حین عمل، جایگزین خوبی برای پرتو درمانی کامل پستان بعد از لامپکتومی است یا خیر! تحقیقات بسیاری انجام شده تا نشان دهد کدام دسته از زنان، کاندیدای خوبی برای انجام پرتو درمانی حین عمل، به جای پرتودرمانی کامل پستان هستند. 

ناگفته نماند که پرتو درمانی در تمام مراکز درمانی انجام نمی شود و جاهای خاصی این نوع از درمان را انجام می دهند. به خاطر این که این تکنیک، تقریباً جدید محسوب می شود، قیمت دستگاه های آن نیز بسیار گران می باشد.

اگر برای انجام لامپکتومی وقت گرفته اید و به جای آن می خواهید که پرتو درمانی حین عمل داشته باشید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.به همراه همدیگر می توانید بهترین گزینه ی درمانی را برای خود کنید و به این ترتیب سرطان را شکست دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا