متاستاز سرطان سینه | سرطان متاستاتیک چیست

سرطان سینه و متاستاز

طول عمر بیماران سرطانی متاستاز

متاستاز سرطان سینه (سرطان متاستاتیک پستان) اساساً مرحله IV سرطان پستان به شمار می رود که همچنین از آن به عنوان سرطان پیشرفته پستان یاد می شود. کلمه “متاستاتیک” به سرطانی اطلاق می شود که از آن قسمت از بدن که در آن شروع شده است گسترش یافته است. در مقابل ، اصطلاح “موضعی” به معنای سرطان در محل اصلی خود است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درجه بندی سرطان سینه

متاستاز فرآیندی است که در آن سلول های سرطانی گسترش می یابند. در مورد متاستاز سرطان سینه ، سرطان از بافت پستان منشأ می گیرد ، و سپس به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.

سرطان متاستاتیک سینه بسته به محل سلول های سرطانی در ارتباط با تومور اصلی ، بیشتر به صورت محلی ، منطقه ای یا دور توصیف می شود.

  • سرطان متاستاتیک موضعی اغلب به معنای گسترش سرطان پستان به غدد لنفاوی مجاور است.
  • مکان های دورتر شامل استخوان ها ، ریه ها ، پوست ، کبد و مغز است ، اگرچه ممکن است سایر قسمت های بدن نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر سرطان منحصر به فرد است و ممکن است تجربه شما لزوماً همان تجربه بیمار دیگر مبتلا به سرطان پستان نباشد. با یک برنامه درمانی شخصی ، سرطان پستان متاستاتیک به طور معمول قابل درمان است. یک مطالعه اخیر موسسه ملی سرطان (NCI) نشان داد که تعداد زنانی که پس از ابتلا به سرطان پستان متاستاتیک دوردست مدت بیشتری عمر می کنند ، در حال رشد و افزایش است و این مرهون پیشرفت در درمان هاست.

همچنین مهم است که درباره بیماری ، علائم و نحوه شناسایی و درمان آن اطلاعات کافی کسب نمایید.

 

علائم متاستاز سرطان سینه

علائم متاستاز سرطان سينه به استخوان نی نی سایت

علائم سرطان پستان متاستاتیک ممکن است با علائم سرطان پستان در مراحل اولیه متفاوت باشد ، اما نه همیشه. بعضی اوقات ، هیچ علائمی وجود ندارد.

در صورت مشاهده علائم یا نشانه های جدید ، همیشه باید با پزشک خود صحبت کنید ، اما در اینجا برخی از رایج ترین علائم گسترش سرطان پستان وجود دارد:

  • درد استخوان یا شکستگی استخوان به دلیل سرایت سلول های سرطانی به استخوان ها یا نخاع (متاستاز سرطان سينه به استخوان یا متاستاز سرطان سينه به مغز استخوان)
  • سردرد یا سرگیجه وقتی سرطان به مغز سرایت کرده است (متاستاز سرطان سينه به مغز)
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه ، ناشی از سرطان ریه (متاستاز سرطان سينه به ریه)
  • زردی یا تورم معده

علائم متاستاز سرطان پستان نیز ممکن است بسته به مکانی که سرطان در بدن گسترش یافته متفاوت باشد. مثلا:

  • اگر دیواره پستان یا قفسه سینه تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، علائم ممکن است شامل درد ، ترشحات نوک سینه ، یا وجود توده یا ضخیم شدن در پستان یا زیر بغل باشد.
  • اگر سرطان به استخوان ها گسترش یافته باشد ، علائم ممکن است شامل درد ، شکستگی یا کاهش هوشیاری به دلیل سطح کلسیم بالا باشد.
  • اگر سرطان به ریه ها گسترش یافته باشد ، علائم ممکن است شامل تنگی نفس ، دشواری تنفس ، سرفه ، درد قفسه سینه یا خستگی باشد.
  • اگر سرطان به کبد گسترش یافته باشد ، علائم ممکن است حالت تهوع ، خستگی ، تورم پا و دست ها یا زردی پوست باشد.
  • اگر سرطان به سیستم عصبی مرکزی ، که شامل مغز یا نخاع است ، گسترش یافته است ، علائم ممکن است درد ، از دست دادن حافظه ، سردرد ، تاری دید یا دوبینی ، دشواری در حرکت و یا تشنج باشد.

 

تشخیص متاستاز سرطان سینه

داشتن یک تصویر واضح از اینکه سرطان پستان چگونه گسترش یافته است ، برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی ضروری است. تیم مراقبت شما احتمالاً از ترکیبی از آزمایشات و ابزارهای زیر برای تشخیص سرطان پستان موضعی و پیشرفته استفاده خواهد کرد:

تشخیص سرطان سینه

  • آزمون سونوگرافی: با این روش تصویربرداری ، امواج صوتی (معروف به امواج اولتراسوند) تصویری از مناطق داخلی بدن ایجاد می کنند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): این روش با استفاده از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویری با جزییات مفصل تولید می کند.
  • مطالعات شیمی خون: برای اندازه گیری مقدار برخی مواد آزاد شده توسط اندام ها و بافت ها ، از نمونه خون گرفته می شود. مقدار بیشتر یا کمتر یک ماده خاص ممکن است نشانه ای از بیماری باشد.
  • بیوپسی: بیوپسی برداشتن سلول ها یا بافت ها است بنابراین یک آسیب شناس ممکن است آنها را از طریق میکروسکوپ مشاهده کند. تشخیص اصلی سرطان پستان شما به احتمال زیاد با نمونه برداری تایید می شود.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

ابزارهای بیشتر برای تشخیص سرطان پستان پیشرفته

از ابزارهای زیر اغلب به طور خاص برای تشخیص سرطان پیشرفته استفاده می شود:

  • نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل: این روش سلولهای غدد لنفاوی نگهبان را در حین جراحی برای معاینه از بین می برد. هنگامی که سرطان پستان گسترش می یابد ، اغلب به غدد لنفاوی هدایت می شود.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: این تصویر دقیق از قفسه سینه ممکن است به پزشکان کمک کند تا ببینند آیا سرطان به استخوان ها سرایت کرده است یا خیر.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): همچنین به عنوان اسکن CAT شناخته می شود ، با استفاده از رایانه متصل به دستگاه اشعه ایکس ، از مناطق داخلی بدن تصاویر مفصلی تهیه می شود. ممکن است برای کمک به اندام ها با وضوح بیشتری در تصاویر از یک رنگ استفاده شود.
  • اسکن استخوان: در این روش متاستاز استخوان یا سلولهای سرطانی گسترش یافته به استخوان جستجو می شود. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به خون تزریق می شود ، سپس با اسکنر شناسایی می شود.
  • اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET): اسکن PET ابزاری دقیق برای تصویربرداری است که با استفاده از داروی رادیواکتیو ، معروف به ردیاب ، سلولهای سرطانی را در بدن شما جستجو می کند.

 

گزینه های درمان سرطان متاستاز سینه 

سرطان سينه و متاستاز به ريه

درمان متاستاز سرطان سینه غالباً مبتنی بر درمان های سیستمیک است که از داروها به جای جراحی یا پرتودرمانی استفاده می کنند. درمان های متاستاز برای کوچک سازی تومورها و کند کردن رشد آنها ، به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کرده اند. درمان ممکن است تغییر کند ، مانند زمانی که یک روش درمانی متوقف می شود ، یا عوارض آن بسیار ناخوشایند است. بیشتر بیماران فقط به جای داشتن تنها یک درمان ، تحت چندین درمان قرار می گیرند تا به مبارزه با سرطان کمک کنند.

چهار دسته گسترده از درمان های مبتنی بر دارو عبارتند از:

هورمون درمانی

هورمون درمانی با متوقف کردن هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون اثر می گذارد. بعضی از انواع سرطان های پستان گیرنده یا پروتئین دارند که به این هورمون ها متصل می شوند تا به رشد آنها کمک کنند. با مسدود کردن هورمون ها ، می توانید به پیشرفت سرطان کمک کنید. این روش درمانی روی سرطان های گیرنده مثبت هورمون کار می کند. عوارض جانبی درمان های هورمونی ممکن است شامل گرگرفتگی و خشکی واژن باشد.

شیمی درمانی

با وجود بسیاری از داروهای شیمی درمانی ، یافتن داروی مناسب برای شما به نوع خاص سرطان پستان بستگی دارد. (که اغلب برای درمان سرطان های پستان منفی سه برابر استفاده می شود.)

شیمی درمانی به صورت داخل وریدی انجام می شود ، اغلب به صورت چرخه در طول چند هفته انجام می شود. بعضی از بیماران آن را بهتر از دیگران تحمل می کنند. ممکن است حالت تهوع ، اسهال ، از دست دادن اشتها منجر به کاهش وزن ، خستگی ، ریزش مو و زخم های دهان شود.

داروهای هدفمند

روش های درمانی هدفمند روش های جدیدی هستند که می توانند انواع خاصی از پروتئین ها یا جهش های ژنی را که باعث سرطان پستان می شوند ، مسدود کنند. ممکن است اصطلاحات “آنتی بادی های مونوکلونال” ، “ترکیبات آنتی بادی-دارویی” یا “مهار کننده ها” را بشنوید. این داروها ممکن است روند سوخت رسانی به سرطان را متوقف یا کند کنند و گاهی اوقات با شیمی درمانی یا هورمون درمانی ترکیب می شوند. عوارض جانبی ممکن است و از یک دارو به داروی دیگر متفاوت است.

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی

داروهای ایمونوتراپی برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی در انواع خاصی از سرطان های پستان طراحی شده اند. آنها به عنوان بازدارنده های ایست بازرسی ایمنی شناخته می شوند. عوارض جانبی ممکن است شامل خستگی ، سرفه ، حالت تهوع ، بثورات پوستی ، کاهش اشتها و واکنش های خود ایمنی باشد.

سایر گزینه های درمانی

در برخی موارد ، جراحی یا پرتودرمانی ممکن است توصیه شود.

همچنین ، آزمایشات بالینی ممکن است به بیماران واجد شرایط این امکان را بدهد تا از مراقبت های پیشرفته و درمان های جدید استفاده کنند. آزمایشات بالینی که توسط سازمانهایی مانند NCI پشتیبانی می شود ، پزشکان را در مقایسه با روشها و پروتکلهای جدید با مراقبتهای استاندارد فعلی ، در بهبود روشهای درمانی موجود کمک می کند.

لیست های جستجوی خدمات ، مانند مراحل NCI برای یافتن یک آزمایش بالینی ، به صورت آنلاین در دسترس هستند. از تیم مراقبت از سرطان خود بخواهید تا به شما در یافتن و ارزیابی گزینه های آزمایش بالینی کمک کند.

بدون توجه به درمان ، از تیم مراقبت از سرطان خود بخواهید که در این مراحل با شما صحبت کنند و توضیح دهند که چگونه کار می کند ، چه احساسی دارید و چگونه بدن شما واکنش نشان می دهد.

 

تراپی های یکپارچه برای متاستاز سرطان سینه

شاید اضافه کردن روش های درمانی یکپارچه به برنامه درمانی خود مفید باشد. بسیاری از روش های یکپارچه آگاهانه برای تقویت ذهن و بدن وجود دارد. تمریناتی مانند یوگای ملایم ، مدیتیشن ، ماساژ و موسیقی درمانی ممکن است احساس لذت بخشی داشته باشد و سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد.

برای کمک به بیماران در حفظ کیفیت زندگی پس از تشخیص متاستاتیک سرطان پستان ، تیم ما از متخصصان سرطان پستان ممکن است خدمات مراقبت حمایتی را برای کمک به کنترل عوارض جانبی بیماری و درمان های آن ارائه دهند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدیریت درد
  • تغذیه درمانی
  • پشتیبانی ناتروپاتیک
  • طب ذهن و بدن
  • حمایت معنوی

با این حال ، قبل از شروع هرگونه درمان تلفیقی ، از تیم مراقبت خود در مورد اینکه کدام یک بیشتر مناسب شما هستند و در برنامه درمانی کلی شما قرار می گیرند و همچنین نحوه انجام آنها ، راهنمایی های لازم را جویا شوید.

 

زندگی با سرطان سینه متاستاتیک

تشخیص سرطان پستان پیشرفته اغلب سیلی از عواطف را در بر دارد: ترس ، گیجی ، غم ، خشم و نگرانی. ممکن است تعجب کنید ، “چرا من؟” ممکن است فکر کنید بی انصافی است که این اتفاق برای شما افتاده است. همه این احساسات و عواطف طبیعی هستند ، بنابراین برای پردازش افکار خود وقت بگذارید ، با تیم مراقبت خود صحبت کنید تا با تشخیص خود کنار بیایید و برای کسب حمایت بیشتر با عزیزان و دوستان نزدیک خود ارتباط برقرار کنید.

با گذشت زمان ، با از بین رفتن این شوک ، بسیاری از بیماران می یابند که زندگی ادامه دارد و خود را با آنچه “نورم جدید” می نامند سازگار می کنند. شما هم می توانید به کار خود ادامه دهید ، از زندگی لذت ببرید و با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید ، حتی اگر گاهی اوقات انرژی کمتری نسبت به قبل داشته باشید.

سعی کنید یک رژیم غذایی مغذی را دنبال کنید تا احساس قوت داشته باشید و درمان ها را بهتر تحمل کنید. حفظ رژیم مناسب همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کرده و انرژی بیشتری برای لذت بردن از زندگی در اختیار شما قرار دهد.

ورزش سبک می تواند باعث تقویت ذهن و بدن شما شود ، به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید ، به خصوص اگر وقت خود را در هوای تازه بگذرانید. همیشه قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا برنامه های ورزشی خود به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

 

دریافت پشتیبانی بیشتر

بسیاری از افراد پس از کسب پشتیبانی ، اطلاعات و راهنمایی در مورد تشخیص بیماری شان ، بهتر عمل می کنند. برخی از این موارد را تیم مراقبت تان اجابت می کند ، اما اکنون زمان آن است که به خانواده و دوستان نزدیک و همکارانی که می خواهند به شما کمک کنند اعتماد کنید.

پشتیبانی از جانب افرادی که در وضعیتی مشابه شما قرار دارند ، چه به صورت آنلاین ، و چه رو در رو یا از طریق تلفن ، به شما این امکان را می دهد با آنها ارتباط برقرار کنید و از تجربیات شان مطلع شوید. گروه های پشتیبانی به بیماران ، مراقبان و اعضای خانواده ، فرصتی برای بحث درباره احساسات ، کسب نکات کاربردی و احساس امیدواری بیشتر می دهند. پیوستن به چنین گروهی ممکن است روش خوبی برای کسب حمایت عاطفی و حتی یافتن دوستی های جدید باشد.

اگر کنار آمدن با تشخیص سرطان متاستاتیک باعث بروز اضطراب ، افسردگی و یا ترس در شما شده است ، ارتباط با یک روانشناس ممکن است به شما در یافتن راهکارهای مقابله ای عملی کمک کند.

اگر از انواع مختلف پشتیبانی در دسترس خود مطمئن نیستید ، از تیم مراقبت خود بخواهید یا با یک سازمان غیر انتفاعی سرطان پستان را به شما معرفی نماید.

 

بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سینه هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancercenter

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا