علائم سرطان تیروئید | آیا هرگونه غده ای روی گلو نشانه سرطان است؟

علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان تیروئید نوعی نادر از انواع سرطان است که روی غده های تیروئید اثر می گذارد. غده تیروئید، غده‌ای است کوچک که در  پایین گردن قرار دارد و کارش ترشح هورمون  تیروئید است.

این سرطان بیشتر در بین افراد بین 30 تا 60 سال رواج دارد. همچنین احتمال ابتلای خانم ها به سرطان تیروئید حدود 2 تا 3 برابر آقایان است. سرطان تیروئید در اغلب موارد درمانپذیر است و می تواند به صورت کامل رفع شود، گرچه گاهی از اوقات شانس بازگشت دوباره آن بعد از درمان وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر در مورد کلیت سرطان تیروئید بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم تا به علائم سرطان تیروئید و مسائل مربوط به آن بپردازیم و به برخی از مهمترین نکات و سوالاتی که درباره این سرطان وجود دارند پاسخ دهیم.

با ما همراه باشید.

علائم سرطان تیروئید
علائم سرطان تیروئید

نشانه های سرطان تیروئید

از جمله اصلی ترین علائم سرطان تیروئید به وجود آمدن یک برآمدگی یا توده ورم کرده در جلوی گردن و گلو است. گرچه سرطان تیروئید به آرامی رشد می‌کند، و ممکن است در مراحل ابتدایی متوجه وجود هیچگونه علائمی نشوید.

توده برآمده ای که جزو علائم سرطان تیروئید است اغلب بدون درد است و در قسمت پایینی گلو قرار دارد. گرچه بهتر است بدانید که ورم ها و توده های روی گردن و گلو می توانند در اثر بیماری ها یا عارضه های دیگر هم به وجود بیایند. از جمله در اثرِ داشتن غده تیروئید بزرگ. تقریبا از هر 20 مورد ورم و برآمدگی در گلو، تنها 1 مورد جزو علائم سرطان تیروئید است.

ورم ناشی از سرطان تیروئید اغلب سفت است و به سادگی به اطراف حرکت نمی کند. همچنین با گذشت زمان بزرگتر هم می شود.

چنانچه متوجه وجود هرگونه برآمدگی و توده در ناحیه جلوی گردن یا گلوی خود شدید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و با او مشورت نمایید.

دیگر علائم سرطان تیروئید عبارتند از:

  • ورم غدد گلو
  • گرفتگی صدای بی دلیلی که بعد از چند هفته خود به خود خوب نمی شود
  • گلو دردی که خوب نمی شود
  • گردن درد مداوم، مخصوصا در ناحیه پایه گردن
  • دشواری تنفس
  • بلع دشوار

در موارد نادر، سرطان تیروئید می تواند بر روی تولید هورمون تیروئید هم تأثیر بگذارد و موجب اسهال شود.

به یاد داشته باشید که علائم سرطان تیروئید تنها خاص این بیماری نیستند و می توانند در اثر عارضه های دیگر هم به وجود آمده باشند. پس بهتر است در صورت مشاهده آنها، پیش از هر گونه قضاوت عجولانه، برای تشخیص دقیقتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم سرطان تیروئید
علائم سرطان تیروئید

انواع سرطان تیروئید

به صورت کلی پنج نوع سرطان تیروئید وجود دارد:

  • سرطان پاپیلاری تیروئید. سرطان پاپیلاری تیروئید که رایج ترین نوع از سرطان تیروئید است از سلول های فولیکولار آغاز می‌ شود و معمولا رشد کندی دارد. این نوع از سرطان تیروئید اغلب فقط در یکی از لوب ها رشد می‌ کنند. غده سرطان پاپیلاری تیروئید معمولا در زیر میکروسکوپ شبیه بافت طبیعی غده تیروئید است و گاهی از اوقات می تواند به غده های لنفاوی هم سرایت کند.
  • سرطان تیروئید فولیکولار. این نوع از سرطان تیروئید نیز معمولا از سلول های فولیکولار آغاز می شود و رشد کندی دارد. این نوع از سرطان تیروئید از نوع سرطان تیروئید پاپیلاری کمتر رواج دارد و به ندرت ممکن است به غده های لنفاوی سرایت کند. در مجموع نود درصد از سرطان های تیروئید را سرطان تیروئید پاپیلار و فولیکولار تشکیل می دهند و اغلب هم درمانپذیر هستند.
  • سرطان سلول هورتل. سرطان سلول هورتل که به آن کارسینوم سلول هورتل هم می گویند، سرطانی است که در برخی از انواع خاص سلول های فولیکولار شروع می شود. احتمال سرایت سرطان سلول هورتل به غده های لنفاوی از دیگر انواع سرطان تیروئید بسیار بیشتر است، هرچند خودش کمتر اتفاق می افتد.
  • سرطان تیروئید مدولاری. این نوع از سرطان تیروئید اغلب در سلول های C شروع به رشد می کند و در بیشتر مواد در نتیجه یک سندروم ژنتیکی به نام نئوپلازی غدد درون ریز نوع 2 است. تومور این سرطان بسیار کوچک است و به غده طبیعی تیروئید شباهت زیادی دارد. تنها 3 درصد از تمام سرطان های تیروئید را نوع مدولاری تشکیل می دهند و 25 درصد آنها نیز ژنتیکی و موروثی هستند.
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک. این نوع از سرطان تیروئید بسیار نادر است و تنها 1 درصد از موارد ابتلا به سرطان تیروئید را شامل می شود. گرچه در عمل خطرناک ترین نوع سرطان تیروئید است، چراکه به سرعت رشد می کند و درمان کردنش بسیار دشوار است.
علائم سرطان تیروئید
علائم سرطان تیروئید

تشخیص سرطان تیروئید با آزمایش خون

آزمایش خونی به نام آزمایش عملکرد تیروئید وجود دارد که مخصوص بررسی و اندازه گیری هورمون تیروئید در خون طراحی شده است. چنانچه این آزمایش خون نشان دهنده سطوح غیرعادی از هورمون تیروئید در بدن باشد، به معنای آن است که فرد بیشتر از آنکه به سرطان تیروئید مبتلا باشد، احتمالا غده تیروئید پرکار یا کم کار دارد.

البته در کنار تشخیص سرطان تیروئید با آزمایش خون بهتر است از آزمایش های تکمیلی دیگر مانند تصویربرداری با فراصوت هم استفاده شود تا نتیجه ای قابل اتکا تر به دست بیاید.

در کنار این روش ها می توان از روش هایی مانند تصویربرداری سی‌تی اسکن، و MRI نیز در کنار نمونه برداری یا بیوپسی برای تشخیص سرطان تیروئید استفاده کرد.

تشخیص سرطان تیروئید با آزمایش خون
تشخیص سرطان تیروئید با آزمایش خون

درمان سرطان تیروئید

همانطور که اشاره کردیم، در اغلب موارد سرطان تیروئید درمانپذیر است و می تواند خطرناک نباشد. روش درمان سرطان تیروئید به نوع سرطان و میزان سرایت و گسترش آن بستگی دارد. اما به هر صورت اصلی ترین روش های درمانی سرطان تیروئید عبارتند از:

  • جراحی سرطان تیروئید
  • درمان با یدهای رادیواکتیو – به این صورت که فرد مواد رادیواکتیوی را بلع می‌ کند که از طریق خون در بدن می چرخند و با سلول های سرطانی مبارزه می کنند
  • رادیوتراپی خارجی – دستگاهی که از اشعه های رادیویی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند
  • شیمی درمانی و درمان های متمرکز

گرچه در بین تمام این روش، همچنان جراحی به موقع، بهترین روش درمانی سرطان تیروئید به شمار می شود.

طول عمر بیماران سرطان تیروئید

برای اینکه آشنایی دقیقتری با طول عمر بیماران سرطان تیروئید داشته باشید، بهتر است پدیده ای به نام نرخ بقای نسبی 5 ساله برای سرطان تیروئید را بشناسید.

نرخ بقای نسبی 5 ساله پارامتری است که نشان می دهد افراد مبتلا به یک بیماری ظرف 5 سال بعد از ابتلا، چند درصد نسبت به افراد سالم می توانند عمر مفید داشته باشند. مثلا اگر نرخ بقای 5 ساله یک بیماری 30 درصد باشد، یعنی 30 درصد از مبتلایان به آن بیماری حداقل تا 5 سال آتی زنده خواهند ماند.

اما نگران نباشید، چراکه نرخ درمان و نجات از سرطان تیروئید بسیار بالا است. به صورت رسمی، طی آماری که بین سال های 2010 تا 2016 به دست آمده، نرخ بقای 5 ساله برای انواع سرطان تیروئید به صورت زیر است:

  • سرطان پاپیلاری تیروئید : نزدیک 100 درصد احتمال نجات از بیماری
  • سرطان تیروئید فولیکولار : 98 درصد احتمال نجات از بیماری
  • سرطان سلول مدولاری: 89 درصد احتمال نجات از بیماری
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک : 7 درصد احتمال نجات از بیماری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا