درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک چگونه است؟ تا چه حد از این درمان ها آگاهی دارید؟

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

نام سرطان دیگر مانند گذشته، هراس آور و ترسناک نیست! با توجه به پیشرفت های فوق العاده ای که در زمینه درمان سرطان رخ داده، امروزه به سختی می توان آن را در دسته بیماری های خیلی کشنده به حساب آورد. به خصوص اگر در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود.

اما آیا از درمان های جدید و پیشرفته ی سرطان مطلع هستید؟ آیا می دانید که درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک تا چه حد موثر هستند؟

در این مقاله از به آیند می خواهیم در مورد این آزمایش های پیشرفته صحبت کنیم. اگر این موضوع برایتان جذاب است و به دنبال راهکارهای اساسی برای درمان سرطان هستید، توصیه می کنیم ادامه ی این مطلب را از دست ندهید.

آزمایش های پیشرفته ژنومیک چیست؟

آزمایش ژنتیک پیشرفته برای کمک به شناسایی تغییرات DNA که ممکن است باعث رشد یک تومور خاص شود، طراحی شده است. اطلاعات مربوط به جهش‌های ژنومی که مختص سرطان شخص شماست، ممکن است به پزشکتان کمک کند تا درمان‌هایی را که برای هدف قرار دادن آن جهش‌های ژنتیکی طراحی شده‌اند، شناسایی کند.

رویکرد سنتی و قدیمی که برای درمان سرطان وجود داشت، این گونه بود که بیماری را بر اساس لوکیشن آن تعریف می کرد: سرطانی که در سینه به وجود می آمد، سرطان سینه نام داشت. سرطانی که ریه ها بود، سرطان ریه نام گذاری شد و…

اما در سال های اخیر تحقیقات زیادی نشان داده است که سرطان در یک بیمار، ممکن است رفتار متفاوتی در بیمار دیگر داشته باشد. حتی ممکن است رفتار سرطان ها در سال های اخیر فرق کرده باشد.

به عنوان مثال، تومورهای پستانی، ممکن است شبیه به تومورهای ریه عمل کنند یا ظاهرشان شبیه به هم باشد. با بررسی پروفایل تومور از طریق آزمایش های ژنومیک، ممکن است یک پزشک بتواند درمان یا داروی جدیدی را برای رفع تومورهای سرطانی پیشنهاد کند.

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک
درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک برای چه کسانی مناسب تر است؟

نکته ی خیلی مهمی که باید بدانید این است که درمان سرطان، یک علم در حال پیشرفت است. بنابراین نمی توان گفت که آزمایش های ژنومیک برای همه مناسب است. حتی زمانی که یک آزمایش پیشرفته ی ژنتیک انجام می شود، ممکن است در نهایت به کشف یا تجویز یک درمان خاص منجر نشود. بیشترین کاری که این تست ها انجام می دهند این است که به پزشکان کمک می کند تا درک بهترین نسبت به سرطان داشته باشند و شاید بتوانند داروی بهترین متناسب با بیمار تجویز کنند.

این نوع آزمایش های پیشرفته ژنومیک ممکن است برای بیمارانی تجویز شود که به درمان های رایج سرطان مثل شیمی درمانی، رادیوتراپی یا جراحی واکنش مثبت نشان نداده اند. هم چنین ممکن است این نوع آزمایش های پیشرفته ژنومیک به درد کسانی بخورد که دارای سرطان های نادر هستند یا این که شرایط ویژه ای دارند.

به هر حال باید بدانید که تجویز آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک با پزک متخصص است و بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش ژنتیک پیشرفته چگونه است؟

اگر شما یا انکولوژیست تصمیم گرفتید که آزمایش های پیشرفته ی ژنتیک را انجام دهید، بهتر است با روند آن نیز آشنا شوید:

  • یک نمونه کوچک (بیوپسی) از بافت تومور برداشته می شود
  • سلول های سرطانی از بیوپسی مورد نظر جدا شده و DNA آن ها آزمایشگاه بررسی می شود.
  • از ابزارها و وسایل بسیار پیشرفته و دقیقی برای اسکن پروفایل توالی ژنتیک استفاده می شود تا هرگونه ناهنجاری شناسایی شده و در نتیجه عملکرد تومور تشخیص داده شود.
  • این ناهنجاری ها در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل خواهند شد تا مشخص شود که آیا با جهش های شناخته شده ای که ممکن است به درمان ها پاسخ داده باشند مطابقت دارند یا اینکه شواهد نشان می دهد که ممکن است گزینه درمانی بالقوه ای وجود داشته باشد که قبلاً در نظر گرفته نشده است.
  • اگر درمان مطابقی یافت شود، انکولوژیست از نتایج این آزمایش استفاده می کند تا درمانی که قبلا برای همین جهش ژنتیکی به کار رفته را برای درمان سرطان به کار ببرد.
  • انکولوژیست نتایج حاصل از تست های پیشرفته ی ژنومیک را برایتان شرح خواهد داد و به شما می گوید که آپشن های درمانی جدید شما چیست. سپس با همدیگر، می توانید یک برنامه ی درمانی دقیق و منظم بچینید که با شرایط فردی شما هم بیشترین هماهنگی را داشته باشد.
درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک
درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

مزایای درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

همان طور که در ابتدای متن نیز گفتیم، مزایای بی شماری می توان برای آزمایش های پیشرفته ی ژنتیک برشمرد. اما به طور کلی می توان موارد زیر را نام برد:

  • متوجه می شوید که سرطان شما به درمان مقاوم است

بعضی وقت ها، آزمایش های ژنتیک نشان می دهند که یک درمان خاص سرطان برای شما جوابگو نیست یا این که دیگر جواب نمی دهد! حدود 20 درصد افراد که سرطان لوسمی دارند، نوع خاصی از جهش در ژن ایزوسیترات دیهیدروژناز دارند. به همین دلیل می توان آن ها را با با داروی IDH درمان کرد.

اما برخی از افراد که دچار تغییرات ژنتیکی خاص هستند، به تدریج در برابر این دارو مقاومت از خود نشان می دهند. در واقع این دارو دیگر برای آن ها کار نمی کند. آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک می توانند به پزشک کمک کنند تا قادر به تشخیص این بیماران مقاوم به درمان باشند. به این ترتیب پزشک می تواند درمان دیگری را شروع کند.

  • متوجه می شوید که به درمان های بیشتری نیاز دارید

تست های ژنومیک بعد از اتمام درمان سرطان هم می توانند مفید باشند. مثلا اگر داروهایی که مصرف می کردید باعث کند شدن روند رشد سرطان نشوند یا این که سرطان مجددا عود کند، پزشکتان می توان آزمایش های پیشرفته ژنومیک را تجویز کند.

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک
درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک

البته فراموش نکنیم که این تست ها می توانند احتمال عود مجدد سرطان بعد از جراحی را هم برای پزشک مشخص کنند. اگر احتمال برگشت سرطان زیاد باشد، ممکن است به درمان های دیگری هم احتیاج پیدا کنید.

  • ریسک عوارض جانبی را کاهش می دهد

درمان های سرطان مثل شیمی درمان یا پرتودرمانی، علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های سالم را نیز از بین می برند. اما با وجود درمان های هدفمندی که روی ژن شما تمرکز دارند، آسیب های ناشی از درمان نیز کمتر خواهد شد. در واقع سلول های سالم شما، سلامت باقی می مانند و عوارض جانبی درمان کم خواهش شد.

سخن آخر

درمان سرطان از طریق آزمایش های پیشرفته ژنومیک/ژنتیک چند سالی است که اعتبار مضاعفی پیدا کرده است. درمان های هم خانواده ای مثل ایمونوتراپی یا تارگت تراپی نیز با تمرکز بر ژنتیک فرد، می توانند انقلاب تازه ای در درمان سرطان به وجود آورند. انقلابی که سال هاست در انتظار آن هستیم و شاید همین درمان ها، نویدبخش رفع کامل سرطان های مختلف باشند.

سالم و سلامت باشید

منبع 1

منبع 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا