درمان هدفمند سرطان ریه جایگزین شیمی درمانی

درمان هدفمند سرطان ریه

بسته به نوع سرطان ریه ای که به آن مبتلا هستید، ممکن است شرایط لازم برای درمان هدفمند سرطان ریه را داشته باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان هدفمند یا تارگت تراپی گزینه های درمانی بیشتری را در اختیار افراد مبتلا به سرطان ریه قرار می دهد.

درمان هدفمند سرطان ریه
 

داروهای تارگت تراپی برای سرطان ریه از نوع سلول های غیر کوچک (NSCLC) به صورت قرص در اختیار بیماران قرار داده می شوند تا هر روز در خانه به صورت خوراکی مصرف کنند. مصرف این داروها باید سر ساعت و منظم باشد و تا زمانی که درمان هدفمند روی بدن بیمار اثرگذار است ادامه پیدا کند.

تارگت تراپی سرطان ریه

انواع مختلفی از درمان هدفمند سرطان ریه وجود دارند. هرچند روش های مختلف درمان هدفمند سرطان تنها برای افرادی موثر هستند که سرطان ریه آنها از نوع سلول های غیر کوچک (NSCLC) باشد. از این رو کادر درمانی و پزشک متخصص درمانگر شما قبل از شروع درمان هدفمند سرطان ریه از طریق بیوپسی یا نمونه برداری بخشی از بافت سرطان را برداشته و آزمایش می کنند تا ببینند که از نوع سلول های غیر کوچک است یا از نوع سلول های کوچک.

در این آزمایشات تشخیصی پزشکان همچنین به دنبال ویژگی های رفتاری خاصی می گردند که در برخی از سلول های سرطانی غیر کوچک با بقیه متفاوت است. رفتارهایی که در ژن های سلول، خودشان را نشان می دهند. به این رفتارهای خاص و متفاوت جهش ژنتیکی می گویند و به طبع آن به چنین آزمایشاتی هم آزمایش جهش ژنتیکی یا آنالیز مولکولی گفته می شود.

بیمارانی که تست تومور آنها از نظر دارا بودن جهش های ژنتیکی مثبت باشد، بیشتر از سایر روش های دارو درمانی سرطان مانند شیمی درمانی، می توانند از تارگت تراپی به عنوان روشی مطمئن تر و کم خطر تر بهره ببرند.

از طرف دیگر متأسفانه افرادی که سرطان آنها دارای جهش های ژنتیکی نباشد به درمان هدفمند سرطان ریه واکنش نشان نمی دهند و چنین درمانی مناسب آنها نیست.

درمان هدفمند سرطان ریه

جهش های ژنتیکی سرطان ریه

  • گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR)
  • لنفوم کیناز آناپلاستیک (ALK)
  • گیرنده تیروزین کیناز (ROS).

این جهش ‌های ژنتیکی منجر به رشد کنترل ‌نشده سلول های سالم و در نهایت سرطانی شدن و تشکیل تومور می ‌شوند. اصلی ترین هدف تارگت تراپی سرطان ریه توقف همین فرآیند است تا مانع رشد بیشتر سلول های سرطانی و بزرگتر شدن تومور شود.

انواع درمان هدفمند سرطان ریه

انواع مختلفی از درمان های هدفمند هستند که می توانند برای درمان سرطان ریه مورد استفاده قرار بگیرند. هر کدام از داروهای درمان هدفمند سرطان ریه یک نام تجاری و یک نام دارویی دارند. داروهایی که اخیرا برای درمان هدفمند سرطان ریه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • آفاتینیب (با نام تجاری Giotrif®)
  • آلکتینیب (با نام تجاری Alecenta®)
  • بریگاتینیب (با نام تجاری Alunbrig®)
  • Ceritinib (با نام تجاری Zykadia®)
  • کریزوتینیب (با نام تجاری Xalkori®)
  • ارلوتینیب (با نام تجاری Tarceva®)
  • Gefitinib (با نام تجاری Iressa®)
  • Nintedanib (با نام تجاری Vargatef®)
  • اوزیمرتینیب (با نام تجاری Tagrisso®)

همه این داروها متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده ‌های تیروزین کیناز (TKIs) هستند. این مهارکننده ها با مسدود کردن فرآیندهای شیمیایی خاصی که به سلول های سرطانی دستور رشد، تقسیم و گسترش می دهند، کار می کنند.

Gefitinib،afatinib  و osimertinib مهارکننده های EGFR هستند و  afatinib، alectinib، crizotinib  و ceritinib  مهارکننده های ALK هستند. Crizotinib  نیز یک مهارکننده ROS1 به شمار می رود.

Nintedanib  برخی از فعالیت سلول های آدنوکارسینوم را مسدود می کند. این دارو در ترکیب با یک داروی شیمی درمانی به نام دوستاکسل، پس از جلسه اول شیمی درمانی استفاده می شود.

عوارض جانبی درمان هدفمند

همه روش های درمان سرطان دارای عوارض جانبی خاص خود هستند. بسیاری از افراد هستند که در طول درمان هدفمند عوارض جانبی بسیار کمی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند عوارض شدیدی را تجربه کنند که باعث توقف درمان یا کاهش دوز مصرفی داروها شود.

درمان هدفمند سرطان ریه

عوارض جانبی درمان هدفمند سرطان ریه به نوع تارگت تراپی و داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد. اما به صورت کلی عوارض جانبی رایج در این درمان عبارتند از:

  • یبوست
  • افسردگی
  • اسهال
  • خشکی، قرمزی یا درد در دهان
  • مشکلات مربوط به بینایی
  • تب
  • خارش یا خشکی پوست
  • حالت تهوع
  • خونریزی بینی
  • مشکلات آکنه مانند پوست
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • خستگی مداوم

درمان هدفمند چگونه سرطان را درمان می کند؟

داروهای درمان هدفمند بسته به نوع سرطان می توانند ویژگی های مشخصی داشته باشند که با ژنتیک سلول های سرطانی مطابقت دارند. این داروها می توانند از طریق جهش های ژنتیکی سلول های سرطانی آنها را پیدا کنند، و برخلاف روش های دیگری مانند شیمی درمانی، تنها روی همین سلول ها اثر بگذارند و به بافت های سالم بدن آسیبی وارد نکنند.

حال پس از اینکه داروهای تارگت تراپی سلول های سرطانی را پیدا می کنند می توانند یا صرفا موقیعت آنها را برای سیستم ایمنی فاش کنند تا بدن مانند یک بیماری خودش به مبارزه با سرطان بپردازد (ایمنی درمانی)، یا می توانند مستقیما وارد عمل شده و با کار روی پروتئین های موجود روی سلول های سرطانی آنها را نابود کنند.

در عملیات مستقیم، داروهای درمان هدفمند یا مانع ارسال پیام رشد و گسترش بیشتر بین سلول های سرطانی می شوند، یا فرآیند ساخت عروق تغذیه خونرسان را در تومور سرطانی متوقف می کنند تا سلول های منابع غذایی برای رشد بیشتر نداشته باشند. یا می توانند نقص ژنتیکی سلول های سرطانی را جبران کنند تا این سلول های نیز مانند سلول های عادی در زمان مشخص و تعیین شده خود بمیرند.

درمان هدفمند سرطان ریه

بهترین مرکز درمان هدفمند سرطان ریه

متخصصان زیادی هستند که می توانند برای درمان سرطان ریه به شما کمک کنند، اما هیچ متخصصی به تنهایی نمی تواند به اندازه یک کادر درمانی برای کمک به شما مفید باشد. مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، از معدود مراکز در ایران است که از یک کادر پزشکی حرفه ای متخصص در زمینه های مختلف درمان سرطان بهره مند است، تا با برسی همه جانبه شرایط بیماری مراجع، بهترین روش درمانی را تشخیص داده و زیر نظر پزشک متخصص به انجام برساند. خوشبختانه به یمن حضور دکتر امینه واقفی به عنوان یکی از اصلی ترین اعضای کادر پزشکی، مرکز به آیند از جمله مراکزی است که می تواند خدمات مربوط به درمان هدفمند سرطان ریه را به شما عزیزان ارائه دهد.

منبع

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان هدفمند سرطان ریه جایگزین شیمی درمانی»

  1. سلام وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون
    من به دنبال دارو Gilotrif هستم ولی متاسفانه دارو یافت نمیشود ؛ از گحا میتوانم این دارو را تهیه کنم ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا