12+1 ماده غذایی کاهش دهنده خطر ابتلا به انواع سرطان (بخش 1)

آنچه می خورید می تواند به شدت بر بسیاری از جنبه های سلامتی شما تأثیر بگذارد ، از جمله خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان. مواد غذایی ضد سرطان

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

مشخص شده است که گسترش سرطان به طور ویژه ای تحت تأثیر رژیم غذایی شما قرار دارد.

بسیاری از مواد غذایی حاوی ترکیبات مفیدی هستند که می توانند به کاهش رشد سرطان کمک کنند.

همچنین چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر برخی از مواد غذایی با خطر کمتری در این بیماری همراه است.

این مقاله به تحقیق می پردازد و 13 ماده غذایی را که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند ، بررسی می کند.

مواد غذایی ضد سرطان

  1. کلم بروکلی مواد غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان پروستات

کلم بروکلی حاوی سولفورافان است ، یک ترکیب گیاهی موجود در سبزیجات چلیپایی که ممکن است دارای خواص ضد سرطانی قوی باشد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سولفورافان اندازه و تعداد سلول های سرطانی پستان را تا 75٪ کاهش می دهد.

به همین ترتیب ، یک مطالعه حیوانی نشان داد که درمان موش با سولفورافان به از بین بردن سلول های سرطانی پروستات کمک می کند و حجم تومور را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

یک تجزیه و تحلیل بر روی 35 مطالعه نشان داد که مصرف سبزیجات چلیپایی بیشتر با خطر کمتر سرطان کولورکتال و کولون همراه است.

افزودن کلم بروکلی به چند وعده غذایی در هفته می تواند برخی از مزایای ضد سرطان را برای تان به همراه داشته باشد.

با این حال ، به یاد داشته باشید که تحقیقات موجود به طور مستقیم در مورد تأثیر کلم بروکلی بر سرطان در انسان بررسی نشده است. بلکه این مطالعات آزمایشگاهی ، حیوانی و مشاهداتی بوده است که یا اثرات سبزیجات چلیپایی یا اثرات یک ترکیب خاص در کلم بروکلی را بررسی کرده است. بنابراین ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

کلم بروکلی حاوی سولفورافان است ، ترکیبی که در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی اثبات شده است که باعث مرگ سلول تومور و کاهش اندازه تومور می شود. مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی همچنین ممکن است با خطر کمتر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه باشد.

 

  1. هویج

پیشگیری از سرطان سینه

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف هر چه بیشتر هویج با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ارتباط دارد.

به عنوان مثال ، یک تجزیه و تحلیل از نتایج پنج مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه اتخاذ شد که خوردن هویج ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را تا 26٪ کاهش دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بیشتر هویج با 18 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات همراه است.

در یک مطالعه ، رژیم های غذایی 1266 شرکت کننده مبتلا و بدون ابتلا به سرطان ریه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند و هویج نمی خورند ، در مقایسه با کسانی که بیش از یک بار در هفته هویج مصرف می کنند ، سه برابر بیشتر در معرض سرطان ریه قرار می گیرند.

سعی کنید فقط چند بار در هفته هویج را به عنوان یک میان وعده یا غذای جانبی خوشمزه در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان مصرف این ماده غذایی در شما افزایش و احتمال خطر ابتلا به سرطان کاهش یابد.

با این حال به یاد داشته باشید که این مطالعات تنها یک ارتباط بین مصرف هویج و سرطان نشان می دهد ، اما فاکتورهای دیگری را که می توانند در این امر نقش داشته باشند در نظر نمی گیرید.

خلاصه

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف هویج و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ، ریه و معده را نشان می دهند.

 

  1. حبوبات مواد غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان خون

حبوبات سرشار از فیبر است ، که طبق برخی مطالعات ، ممکن است در محافظت در برابر سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد.

در یک مطالعه ، 1905 نفر با سابقه تومورهای روده بزرگ ، بررسی شدند و اثبات شد کسانی که حبوبات خشک و پخته شده بیشتری مصرف می کنند ، احتمال عود تومور را کاهش می دهند.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که تغذیه موش ها با لوبیای سیاه یا لوبیا سفید و سپس القای سرطان روده بزرگ ، رشد سلول های سرطانی را تا 75 درصد مسدود می کند.

با توجه به این نتایج ، مصرف چندین وعده لوبیا در هر هفته ممکن است فیبر دریافتی شما را افزایش دهد و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

با این حال ، تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی و مطالعاتی است که این ارتباط را نشان می دهد اما علت را نشان نمی دهد. برای بررسی این موضوع در انسان ، به طور خاص ، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه

حبوبات سرشار از فیبر است و ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که مصرف بیشتر حبوبات می تواند خطر رشد تومورهای روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

 

  1. بری ها مواد غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان رحم

بری ها سرشار از آنتوسیانین هستند ، رنگدانه های گیاهی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط باشند.

در یک مطالعه انسانی ، 25 فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ به مدت هفت روز با عصاره بیلبری یا قره گیله تحت درمان قرار گرفتند ، که مشخص شد این امر باعث کاهش رشد 7 درصدی سلول های سرطانی می شود.

در یک مطالعه کوچک دیگر ، رزبری یا تمشک سیاه که به صورت فریز شده خشک شده بود در اختیار بیماران مبتلا به سرطان دهان قرار دادند و مشخص شده که باعث کاهش سطح برخی مارکرهای مرتبط با پیشرفت سرطان می شود.

یک مطالعه روی حیوانات نیز نشان داد که دادن تمشک سیاه خشک یخزده به موش باعث کاهش تومور مری تا 54٪ و کاهش تعداد تومور تا 62٪ می شود.

به همین ترتیب ، یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که دادن عصاره توت به موش ها باعث مهار چندین نشانگر زیستی سرطان می شود.

بر اساس این یافته ها ، گنجاندن یک یا دو وعده مصرف بری ها در روز در رژیم غذایی تان می تواند به مهار پیشرفت سرطان کمک کند.

بخاطر داشته باشید که اینها مطالعات حیوانی و مشاهده ای است که به دنبال اثرات دوز غلیظ عصاره بری ها بوده و تحقیقات بیشتری در مورد انسان ها مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که ترکیبات موجود در بری ها ممکن است رشد و گسترش انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

 

  1. دارچین

پیشگیری از سرطان معده

دارچین به دلیل برخورداری از مزایای سلامتی ، از جمله توانایی آن در کاهش قند خون و تسکین التهاب ، بسیار شناخته شده است.

بعلاوه ، برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که دارچین ممکن است به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره دارچین قادر به کاهش سلول های سرطانی و مرگ آنها است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نشان داد که روغن اسانس دارچین رشد سلول های سرطانی سر و گردن را سرکوب می کند ، و همچنین به طور قابل توجهی اندازه تومور را کاهش می دهد.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که عصاره دارچین باعث مرگ سلولی در سلول های توموری می شود ، و همچنین میزان رشد و گسترش تومورها را کاهش می دهد.

گنجاندن 1 تا 1/2 قاشق چایخوری (2 تا 4 گرم) دارچین در رژیم غذایی در روز ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد و همچنین می تواند مزایای دیگری از جمله کاهش قند خون و کاهش التهاب را به دنبال داشته باشد.

با این حال ، برای درک اینکه دارچین چگونه بر رشد سرطان در انسان تأثیر می گذارد ، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که عصاره دارچین ممکن است دارای خاصیت ضد سرطانی باشد و به کاهش رشد و گسترش تومورها کمک کند. اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

 

  1. آجیل مواد غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان روده

تحقیقات نشان داده است که مصرف آجیل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه ، رژیم های غذایی 19386 نفر را بررسی کرد و دریافت که خوردن هرچه بیشتر آجیل با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان همراه است.

مطالعه دیگری 30708 شرکت کننده را تا 30 سال دنبال کرد و دریافت که مصرف آجیل به طور منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ ، لوزالمعده و آندومتر همراه است.

مطالعات دیگر نشان داده است که انواع خاصی از آجیل ها ممکن است با خطر کمتری سرطان در ارتباط باشند.

به عنوان مثال ، بادام برزیلی سرشار از سلنیوم است ، که ممکن است در محافظت در برابر سرطان ریه در افرادی که از سلنیوم پایینی برخوردارند ، کمک کند.

به همین ترتیب ، یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که تغذیه موش با گردو 80 درصد رشد سلول های سرطانی پستان را کاهش داده و 60 درصد تعداد تومورها را کاهش می دهد.

این نتایج حاکی از آن است که افزودن یک وعده آجیل در روز به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان در آینده را کاهش دهد.

با این حال ، مطالعات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است تا مشخص شود آیا آجیل مسئول این ارتباط است یا سایر عوامل نیز در این امر دخیل هستند.

خلاصه

برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف آجیل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد برخی از انواع خاص مانند آجیل و گردو برزیلی نیز ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط باشند.

 

  1. روغن زیتون مواد غذایی ضد سرطان

پیشگیری از سرطان ریه

روغن زیتون دارای مزایای سلامتی بسیاری است ، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از ارکان اصلی رژیم مدیترانه ای باشد. مواد غذایی ضد سرطان

چندین مطالعه حتی دریافتند که مصرف هر چه بیشتر روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

یک بررسی گسترده که بر روی 19 مطالعه انجام شد ، نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف کرده اند ، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند ، در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان های گوارشی هستند.

مطالعه دیگری با بررسی میزان سرطان در 28 کشور در سراسر جهان نشان داد که مناطقی که روغن زیتون بیشتری مصرف می کنند ، میزان سرطان روده بزرگ کمتر دیده می شود.

جایگزینی سایر روغن ها با روغن زیتون در رژیم غذایی خود یک روش ساده برای بهره مند شدن از مزایای این ماده مفید برای سلامتی است. شما می توانید آن را روی سالادها و سبزیجات پخته شده بریزید ، یا سعی کنید از آن در طعم دار کردن گوشت ، ماهی یا مرغ استفاده کنید.

اگرچه این مطالعات نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین مصرف روغن زیتون و سرطان وجود داشته باشد ، اما احتمالاً عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند. برای بررسی تأثیرات مستقیم روغن زیتون بر سرطان در افراد ، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصه

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف بیشتر روغن زیتون ممکن است با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان همراه باشد.

ادامه مطلب در بخش دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا