لنفوم سلول B پوستی یا Cutaneous B-cell lymphoma چیست؟

لنفوم سلول B پوستی یا Cutaneous B-cell lymphoma 

Cutaneous B-cell lymphoma

بر اساس تعریف مایوکلینیک ، لنفوم سلول B پوستی یا لنفوم سلول بی پوستی نوعی سرطان پوست غیر ملانوم نادر است که از گلبول های سفید خون شروع می شود و به پوست حمله می کند. لنفوم سلول B پوستی از سلول های B (یکی از انواع گلبول های سفید خون مقابله کننده با بیماری ها که لنفوسیت نامیده می شود) شروع می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

انواع لنفوم سلول بی پوستی عبارتند از:

  • لنفوم مرکزی اولیه فولیکول پوستی
  • لنفوم سلول بی منطقه حاشیه پوستی اولیه
  • لنفوم سلول بی بزرگ منتشر شده پوستی ، از نوع پا
  • لنفوم سلول بی بزرگ منتشر شده داخل عروقی

لنفوم سلول B پوستی ممکن است به صورت توده ای در زیر پوست ایجاد شود که ممکن است همرنگ پوست تان یا صورتی باشد یا بنفش به نظر برسد.

 

تشخیص لنفوم سلول B پوستی

سرطان پوست غیر ملانوم

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص لنفوم سلول بی پوستی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی. پزشک شما پوست شما را به دقت معاینه می کند و به دنبال علائم دیگری است که ممکن است سرنخ هایی از تشخیص شما را نشان دهد ، مانند تورم غدد لنفاوی.
  • نمونه برداری از پوست. پزشک شما بخش کوچکی از ضایعه پوستی را برای یافتن سلوله ای لنفوم بر می دارد.
  • آزمایش خون. نمونه ای از خون شما ممکن است برای یافتن سلولهای لنفوم تجزیه و تحلیل شود.
  • نمونه برداری از مغز استخوان. ممکن است نمونه ای از مغز استخوان شما برای یافتن سلولهای لنفوم مورد آزمایش قرار گیرد.
  • تست های تصویربرداری. آزمایشات تصویربرداری ، مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ، ممکن است به پزشک کمک کند تا وضعیت شما را ارزیابی کند.

 

درمان لنفوم سلول B پوستی

علائم لنفوم خوش خیم

درمان لنفوم سلول بی پوستی به نوع خاصی از لنفوم بستگی دارد.

گزینه های درمانی این نوع سرطان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی برای از بین بردن سرطان. اگر یک یا فقط چند ناحیه از لنفوم پوستی دارید ، ممکن است پزشک برای حذف سرطان و برخی از بافت های سالم اطراف آن را توصیه کند. جراحی ممکن است تنها روش درمانی شما باشد و یا پزشک درمان های اضافی را به شما توصیه کند.
  • پرتو درمانی. در پرتودرمانی از پرتو های انرژی قوی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی می تواند به تنهایی برای درمان لنفوم پوستی استفاده شود ، یا ممکن است پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده شود.
  • شیمی درمانی. شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. داروهای شیمی درمانی را می توان از طریق پوست به تومور تزریق کرد تا لنفوم پوستی را درمان کند. برای لنفوم های پوستی پیشرفته ، ممکن است شیمی درمانی به عنوان تزریق داخل ورید دریافت کنید. اگر لنفوم پوستی شما تهاجمی یا پیشرفته باشد ، ممکن است شیمی درمانی باشد.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cutaneous-b-cell-lymphoma/cdc-20352953″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا