آنچه یک زن مبتلا به سرطان سینه باید درباره عمل جراحی لامپکتومی بداند

جراحی لامپکتومی چیست ؟

هزينه عمل جراحي سرطان سينه

لامپکتومی به عمل جراحی برای برداشتن سرطان یا سایر بافت های غیر طبیعی پستان اطلاق می گردد. در طی یک جراحی لامپکتومی ، جراح سرطان یا سایر بافت های غیر طبیعی و مقدار کمی از بافت سالم که در اطراف آن قرار دارد را بر می دارد. این کار تضمین کننده این است که تمام بافت غیر طبیعی برداشته شده است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

عمل لامپکتومی را جراحی حفظ پستان یا برداشتن موضعی گسترده نیز می نامند زیرا در این روش تنها بخشی از پستان برداشته می شود. در مقابل ، در طی ماستکتومی ، تمام بافت پستان برداشته می شود. پزشکان ممکن است از لامپکتومی به عنوان بیوپسی برشی یا کوادرانکتومی نیز یاد کنند.

جراح سینه خوب در تهران | فلوشیپ جراحی پستان

لامپکتومی یک گزینه درمانی برای درمان سرطان سينه در مراحل اوليه است. گاهی اوقات از لامپکتومی برای رد کردن تشخیص سرطان نیز استفاده می شود. وقتی جراحی لامپکتومی برای برداشتن سرطان انجام می شود ، معمولاً با پرتو درمانی سینه انجام می شود تا احتمال بازگشت سرطان کاهش یابد.

مطالعات نشان می دهد که لامپکتومی و به دنبال آن پرتودرمانی در جلوگیری از عود سرطان پستان به اندازه برداشتن کل پستان (ماستکتومی) در مراحل اولیه سرطان پستان ، موثر است.

پرتودرمانی سرطان سینه

 

هدف از عمل لامپکتومی چیست ؟

هدف از جراحی لامپکتومی برداشتن سرطان یا سایر بافت های غیر طبیعی با حفظ ظاهر پستان است. مطالعات نشان می دهد که لامپکتومی و به دنبال آن پرتودرمانی در جلوگیری از عود سرطان پستان به اندازه برداشتن کل پستان (ماستکتومی) برای مراحل اولیه سرطان پستان ، موثر است.

بهترین متخصص جراحی پستان

اگر بیوپسی نشان دهد که شما سرطان دارید و احتمال دارد سرطان کوچک و در مراحل اولیه باشد ، ممکن است پزشک تان لامپکتومی را توصیه کند. لامپکتومی ممکن است برای از بین بردن برخی ناهنجاری های غیر سرطانی یا پیش سرطانی پستان نیز استفاده شود.

در مورد جراحی پستان می توانید با دکتر امیر پاشا ابراهیمی ، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران مشورت کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

در خصوص اطلاع از هزینه لامپکتومی و درخواست مشاوره با آقای دکتر ابراهیمی لطفاً اینجا کلیک کنید.

در صورت دارا بودن شرایط زیر ، ممکن است پزشک تان لامپکتومی را توصیه کند:

  • سابقه اسکلرودرما ، گروهی از بیماری ها که پوست و سایر بافت ها را سخت می کند و بهبودی بعد از لامپکتومی را دشوار می کند.
  • سابقه لوپوس اریتماتوی سیستمیک ، یک بیماری التهابی مزمن که در صورت انجام پرتودرمانی می تواند رو به وخامت رود.
  • دو یا چند تومور در ربع های مختلف پستان داشته باشید که با یک برش برداشته نمی شوند و در نتیجه می تواند در ظاهر پستان شما تأثیر بگذارد.
  • قبلاً تحت پرتودرمانی در ناحیه پستان قرار گرفته اید که این امر باعث می شود که پرتودرمانی های بعدی نیز بسیار خطرناک باشد.
  • مبتلا به سرطانی باشید که به تمام پستان و پوست روی آن گسترش یافته باشد ، زیرا در این شرایط احتمالاً لامپکتومی ، سرطان را به طور کامل از بین نمی برد.
  • دارای یک تومور بزرگ و سینه های کوچک هستید ، که ممکن است نتیجه زیبایی نامناسبی ایجاد کند.
  • به پرتودرمانی دسترسی ندارید.

 

عوارض لامپکتومی | عوارض بعد از عمل سرطان سينه

لامپکتومی یک عمل جراحی است که طبیعتاً خطر عوارض جانبی را به همراه دارد ، از جمله:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • درد بعد از لامپکتومی
  • تورم موقتی
  • حساس شدن به لمس
  • تشکیل بافت اسکار سخت در محل جراحی
  • تغییر در شکل و ظاهر پستان ، به ویژه اگر قسمت زیادی از آن برداشته شود

 

آمادگی های لازم برای جراحی لامپکتومی

چند روز قبل از عمل لامپکتومی با جراح خود قرار ملاقاتی خواهید داشت. طی ین جلسه فهرستی از سوالاتی را به همراه داشته باشید که به شما همه مواردی را که می خواهید بدانید را یادآوری کند. اطمینان حاصل کنید که روش کار و خطرات آن را به خوبی درک کرده اید.

بهترین جراح سینه در تهران

در مورد محدودیت ها و مراقبتهای لامپکتومی قبل از جراحی و سایر مواردی که باید بدانید به شما دستورالعمل هایی داده می شود. جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود ، بنابراین می توانید همان روز به خانه بروید.

در مورد داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید در صورت بروز تداخل در عمل جراحی ، پزشک خود را در جریان قرار دهید. به طور کلی ، به منظور آماده شدن برای عمل لامپکتومی ، توصیه می شود:

  • مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی مصرف آن را متوقف کنید تا خطر خونریزی شما کاهش یابد.
  • برای اطمینان از اینکه این روش تحت پوشش بیمه است یا خیر و محدودیت هایی برای انجام این کار وجود دارد ، با شرکت بیمه خود مشورت کنید.
  • 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی غذا یا نوشیدنی میل نکنید ، خصوصاً اگر قصد دارید بیهوشی عمومی انجام دهید.
  • شخصی را با خود همراه داشته باشید. به همراه داشتن یک فرد دیگر علاوه بر ارائه پشتیبانی های لازم ، در بردن شما به خانه و گوش دادن به دستورالعمل های مورد نیاز بعد از عمل بسیار کمک کننده است زیرا ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا اثر بیهوشی شما از بین برود.

 

آنچه شما می توانید طی عمل جراحی لامپکتومی انتظار داشته باشید

بازسازی لامپکتومی

مکان یابی منطقه ای که باید برداشته شود

عمل لامپکتومی با تعیین محل سینه شما که شامل ناهنجاری است (روش محلی سازی) آغاز می شود. برای انجام این کار ، پزشکی که از آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کند (رادیولوژیست) با استفاده از ماموگرافی یا سونوگرافی محل تومور را مشخص می کند و یک سیم نازک ، سوزن یا بذر رادیواکتیو کوچک در آن قرار می دهد. جراح شما از این به عنوان راهنما استفاده می کند تا ناحیه دقیقی را که باید در حین جراحی برداشته شود ، پیدا کند.

اگر یک توده یا غده در پستان خود دارید که به راحتی از طریق پوست احساس می شود ، ممکن است روش محلی سازی لازم نباشد زیرا جراح می تواند ناحیه غیر طبیعی را برای برداشتن به راحتی پیدا کند.

آماده شدن برای برداشتن غدد لنفاوی

جراح ممکن است گره های لنفاوی نزدیک زیر بغل را برای بررسی اینکه آیا سرطان به خارج از پستان گسترش یافته است یا خیر ، بردارد. جراحی برای برداشتن چند گره لنفاوی (نمونه برداری از گره های نگهبان) اغلب برای مراحل اولیه سرطان پستان توصیه می شود. اگر قبل از جراحی سرطان در غدد لنفاوی پیدا شده باشد یا نگرانی از گسترش سرطان وجود داشته باشد ، جراح ممکن است توصیه کند تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل (برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل) را بردارید.

روش های برداشتن غدد لنفاوی شامل موارد زیر است:

  • نمونه برداری از گره سنتینل. در طی این روش جراح شما فقط یک یا دو گره اول را که سرطان در آن تخلیه می شود (گره های نگهبان) از بین می برد. سپس این موارد از نظر سرطان آزمایش می شوند. اگر قبل از جراحی هیچ نگرانی در مورد بزرگ شدن غدد لنفاوی وجود نداشته باشد ، ممکن است پزشک این روش را توصیه کند. قبل از عمل جراحی ، یک ماده رادیواکتیو یا رنگ آبی یا هر دو در ناحیه اطراف سرطان یا پوست بالای سرطان تزریق می شود. رنگ به گره یا گره های نگهبان می رود و به جراح اجازه می دهد تا آنها را شناسایی و حذف کند. اگر هیچ سرطانی در غدد لنفاوی وجود نداشته باشد ، دیگر نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نیست. در صورت وجود سرطان ، جراح در مورد گزینه هایی مانند دریافت اشعه به زیر بغل بحث خواهد کرد. اگر این همان کاری است که تصمیم دارید انجام دهید ، نیازی به برداشتن غدد لنفاوی بیشتر در زیر بغل نخواهید داشت.
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل. در طی این روش ، جراح تعدادی از غدد لنفاوی را از زیر بغل شما خارج می کند. اگر بیوپسی از غدد لنفاوی که قبل از جراحی انجام شده است علائم سرطان را نشان می دهد ، جراح شما ممکن است این روش را توصیه کند.

در طول جراحی

لامپکتومی معمولاً با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود که در طی عمل شما را به حالت خواب در می آورد.

جراح برشی را روی تومور یا ناحیه حاوی سیم یا بذر ایجاد می کند ، تومور و برخی از بافتهای اطراف را برداشته و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. اگر شما در حال کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل باشید ، برای گره های لنفاوی نگهبان یا گره ها همین کار را انجام می دهید.

هزینه عمل کوچک کردن سینه

سپس جراح با توجه به حفظ ظاهر پستان شما ، با استفاده از بخیه ، برش ها را می بندد که یا به خودی خود جذب می شوند یا بعداً توسط پزشک کشیده می شوند. جراح شما همچنین ممکن است نوارهای چسب نازکی را قرار داده و یا از چسب بر روی آن استفاده کند تا بسته شود تا خوب شود.

بعد از عمل

پس از جراحی ، شما را به یک اتاق ریکاوری منتقل می کنند. در این مدت فشار خون ، نبض و تنفس شما کنترل می شود.

اگر جراحی سرپایی انجام داده اید – معمولاً عمل لامپکتومی و بیوپسی گره نگهبان – در صورت پایداری وضعیت ، مرخص می شوید.

اگر تشریح غدد لنفاوی زیر بغل داشته باشید ، یا اگر درد یا خونریزی دارید ممکن است لازم باشد یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

عوارض بعد از عمل لامپکتومی:

  • ایجاد زخم به واسطه پانسمان (باند) روی محل جراحی
  • مقداری درد ، بی حسی و احساس خارش در ناحیه زیر بغل خود

 

مراقبت های بعد از عمل لامپکتومی

در خصوص نحوه مراقبتهای لامپکتومی ، از جمله مراقبت از بخیه و پانسمان و تشخیص علائم عفونت ، دستورالعمل های کتبی به شما داده می شود. همچنین نسخه هایی برای داروهای مسکن و احتمالاً آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. انجام برخی فعالیت ها ممکن برای تان محدود شود.

معمولاً 7 تا 14 روز پس از جراحی ، یک قرار ملاقات بعدی با پزشک خواهید داشت تا وضعیت فعلی تان بررسی شود.

 

نتایج

نتایج جراحی باید طی چند روز تا یک هفته در دسترس باشد. در ویزیت پیگیری بعد از جراحی ، پزشک نتایج را توضیح می دهد. اگر به درمان بیشتری نیاز دارید ، ملاقات با پزشکان زیر توصیه می شود:

  • اگر حاشیه اطراف تومور شما عاری از سرطان نباشد ، با یک جراح در مورد جراحی مضائف بحث کنید
  • یک انکولوژیست پزشکی در مورد سایر روش های درمان بعد از عمل ، مانند هورمون درمانی در صورت حساس بودن سرطان به هورمونها یا شیمی درمانی یا هر دو به شما کمک می کند
  • یک انکولوژیست پرتوی در مورد درمان های پرتوی ، که به طور معمول پس از لامپکتومی توصیه می شود به شما کمک می کند
  • یک مشاور یا یک گروه پشتیبانی برای کمک به شما در کنار آمدن با سرطان پستان

 

بهترین مركز درمان سرطان سينه در تهران

ایا سرطان بدخیم درمان دارد

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا