سن سرطان سینه | سرطان سینه در زنان زیر 40 سال

سن سرطان سینه
سن سرطان سینه

سن سرطان سینه

تحقیقات نشان داده اند که خطر ابتلای فرد به سرطان سینه، به ترکیبی از عوامل مختلف بستگی دارد. اصلی ترین فاکتورها برای خطر ابتلا به این سرطان، زن بودن و بعد از آن بالا رفتن سن است. بیشتر موارد ابتلا به سرطان سینه در زنانی مشاهده شده که سنشان 50 سال یا بیشتر است. به صورت کلی میانگین سن سرطان سینه را 45 سال در نظر می گیرند. اما این به معنای آن نیست که افراد زیر این سن به سرطان سینه مبتلا نمی شوند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

برخی از زنان هستند که با وجود نداشتن هیچکدام از عوامل ابتلا به سرطان سینه، باز هم به این بیماری دچار می شوند. از طرفی داشتن عوامل خطرزا هم به معنای آن نیست که حتما به سرطان پستان مبتلا خواهید شد. همچنین تمام عوامل خطرزا روی همه افراد، اثرات یکسانی ندارند. بیشتر خانم ها، برخی از عوامل مرتبط با ابتلا به سرطان سینه را دارند، اما خیلی از آنها هرگز به این سرطان مبتلا نمی شوند!

از آنجایی که علل اصلی ابتلا به این سرطان هنوز مشخص نیست، همه خانم ها باید با روش های خودآزمایی سرطان سینه آشنا باشند و معاینات لازم برای تشخیص دقیق این بیماری را انجام دهند. چراکه ریسک ابتلا به این سرطان برای هر خانمی، در هر شرایط سنی وجود دارد.

در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد شرایط سن سرطان سینه صحبت کنیم، و به خصوص در مورد سرطان سینه در زنان جوان به نکات آماری مهمی اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

سن سرطان سینه
سن سرطان سینه

سرطان سینه زیر 30 سال

ابتلا به سرطان سینه در زنان 20 و 30 ساله امری نادر است. تنها 5 درصد از تمام موارد گزارش شده از سرطان سینه، برای زنان زیر 40 سال بوده است.

گرچه سرطان سینه بیشتر برای سن بالای 50 سال است، اما اکثر سرطان های سینه زنان اغلب بین سن 65 تا 74 سالگی اتفاق می افتند.

طبق تحقیقاتی که در سال 2021 انجام شده، اتفاقا مشخص شد که سرطان سینه، رایج ترین نوع سرطان در میان خانم های جوان بین 15 تا 39 سال است. به شکلی که 30 درصد از کل سرطانی هایی که این گروه سنی به آن مبتلا می شوند، سرطان سینه است.

علاوه بر این، آمار به دست آمده از تحقیقی در سال 2017 نشان داد که 5.6 درصد از سرطان های سینه تهاجمی، در میان خانم های زیر 40 سال بوده اند. بنابراین سن سرطان سینه تأثیری در جدی گرفتن آن ندارد. چراکه طبق آمار گرچه نسبت ابتلای جوانان به این سرطان بسیار کمتر است، اما این امر چیزی از جدیت آن کم نمی کند.

در ادامه به برخی دیگر از آمار مهم ارائه شده درباره سن سرطان سینه و سرطان سینه در جوانان اشاره خواهیم کرد:

سرطان سینه زیر 30 سال
سرطان سینه زیر 30 سال
  • 9 درصد از تمام موارد جدید ابتلا به سرطان پستان در بین خانم های زیر 45 سال بوده است.
  • در کشور آمریکا، از هر 196 خانم زیر 40 سال، یک نفر به سرطان پستان مبتلا می شود. علاوه بر این، تنها در سال 2020، در این کشور بیش از 12000 زن زیر 40 سال به سرطان سینه مبتلا شدند.
  • رایج ترین روش برای تشحیص و شناسایی سرطان سینه در زنان زیر 50 سال، انجام آزمایش سه گانه منفی یا همان آزمایش TNBC است.
  • تعداد موارد متاستاز سرطان سینه در بین زنان بین 25 تا 39 سال، از سال 1976، تا سال 2009، حدود 2.1 درصد افزایش پیدا کرده است.
  • احتمال نجات پیدا کردن و درمان خانم های زیر 40 سالی که به سرطان سینه مبتلا می شوند کمتر است. طبق تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد، احتمال مرگ خانم هایی که در زیر 40 سالگی به سرطان پستان مبتلا می شوند، 30 درصد بیشتر از خانم هایی است که بین سن 51 تا 60 سالگی به این سرطان دچار می شوند.
  • در کشور آمریکا، در سال 2019 تقریبا 1000 زن زیر 40 سال در اثر ابتلا به سرطان سینه درگذشتند.
  • خانم های جوانی که بچه دار شده اند و وضع حمل کرده اند در شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

رواج سرطان سینه

طبقه آمار سازمان ملی سرطان آمریکا، شانس ابتلای زنان زیر 30 سال به سرطان سینه چیزی در حدود 0.4 درصد است. به عبارتی 1 در 204.

این آمار برای خانم های 40 تا 50 سال 1.5 درصد است. به عبارتنی 1 در 65.

و برای خانم های بالای 60 سال 3.5 درصد است. یعنی از هر 28 خانم بالای 60 سال، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود.

سرطان سینه در جوانان

همانطور که اشاره کردیم سن سرطان سینه گرچه یکی از عوامل خطرزا است، اما الزاما تعیین کننده نیست. هرچقدر سن یک خانم کمتر باشد، احتمال ابتلایش به سرطان سینه کمتر خواهد بود. به عنوان مثال بسیار به ندرت اتفاق می افتد که دختران نوجوان زیر 20 سال به سرطان سینه مبتلا شوند.

سرطان سینه در جوانان
سرطان سینه در جوانان

اما سن، تنها عامل مهم در ابتلا به سرطان سینه نیست. بلکه عوامل محیطی و ژنتیکی نیز نقش تعیین کننده ای در این باره ایفا می کنند. بسیاری از خانم هایی که سن پایینی دارند، ممکن است دارای سابقه خانودگی سرطان سینه، یا ژن سرطان باشند. علاوه بر این، برهم خوردن نظم هورمونی بدن، مانند رژیم های غذایی نامناسب، هورمون درمانی، مشکلات مربوط به قائدگی و حتی بارداری می توانند موجب جهش ژنتیکی و ابتلا به سرطان سینه در زنان شوند.

برای آشنایی بیشتر با مقوله سن سرطان سینه، بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

بنبراین فارغ از آمار مربوط به سن سرطان سینه ، هر خانمی باید مدام مراقب شرایط سینه های خود باشد، و علائم آن را جدی بگیرد. به یاد داشته باشید که سرطان سینه را تنها در صورت تشخیص زودهنگام می توان درمان کرد. پس در مورد آن سهل انگاری نکنید و آن را جدی بگیرید.

بهترین درمان سرطان سینه

گرچه روش های مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون تراپی برای درمان  سرطان پستان وجود دارند، اما هنوز هم اصلی ترین روش درمانی که بیشترین تأثیرگذاری را دارد، عمل جراحی سرطان سینه است.

جراحی سرطان سینه روشی است که می تواند در سریعترین زمان ممکن، و با بیشترین درصد اثرگذاری، سرطان را از میان بردارد. سایر روش ها بیشتر در زمره درمان های تکمیلی جراحی سینه قرار می گیرند.

علاوه بر این، انتخاب جراح سینه اهمیت ویژه ای در کیفیت درمان و قابل اطمینان بودن نتیجه آن دارد. به همین خاطر توصیه می کنیم به جای جراحان عمومی سرطان، برای درمان سرطان سینه به یک پزشک فوق تخصص جراحی پستان مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا