سرطان های دستگاه گوارش: علائم ، تشخیص و درمان

سرطان های گوارشی

دستگاه گوارش (GI) ارگانی به طول 25 فوت (762 سانتی متر) است که از دهان تا مقعد امتداد می یابد. هر آنچه می خورید از مری عبور می کند و در معده و روده کوچک برای استخراج مواد مغذی پردازش می شود. در نهایت ، مواد زائد از طریق روده بزرگ و راست روده از بدن شما خارج می شوند. گاهی اوقات ، یک سری تغییرات در DNA باعث رشد سلول های غیر طبیعی می شود ، و در نتیجه تومور می تواند در یکی از این اندام های دستگاه گوارش تشکیل شود که تحت عنوان سرطان دستگاه گوارش شناخته می شود. اما چه چیزی پشت این نوع تغییر که به جهش معروف است نهفته است؟ علت این امر می تواند طیف وسیعی از شرایط مانند ابتلا به بیماری های زمینه ای تا انتخاب سبک زندگی و یا ژنتیک باشد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان دستگاه گوارش در سر تا سر جهان شایع است. در صورت تشخیص سرطان در مراحل اولیه درمان ها موثر تر هستند – که متأسفانه می تواند یک چالش بزرگ محسوب شود.

جرمی کورتمانسکی ، دکتر ، یک انکولوژیست پزشکی ، می گوید: “سرطان های کولورکتال شایع ترین و قابل درمان ترین سرطان های دستگاه گوارش در دنیا محسوب می شوند. حدود 5 تا 10 درصد از این سرطان ها به دلیل عامل خطر ژنتیکی ارثی رخ می دهند ، اما بقیه موارد به صورت گاه و بی گاه اتفاق می افتند. بیشتر این موارد مربوط به عادات و رفتارهای ناسالم است. ”

خبر خوب این است که تغییر سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش کمک کند. دکتر کورتمانسکی در این رابطه می گوید: “با تبعیت از یک سبک زندگی سالم که شامل ورزش منظم ، رژیم غذایی کم چرب حاوی میوه ها و سبزیجات ، حداقل گوشت قرمز و مصرف الکل متوسط ​​است ، خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش به وضوح کاهش می یابد.”

غربالگری دوره ای سرطان های کولورکتال با تمرکز بر یافتن و از بین بردن پولیپ ها قبل از این که سرطانی شوند ، خطر سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر کورتمانسکی می گوید: “ما اغلب خطر افزایش سرطان های کولورکتال را مرتبط با افزایش سن در نظر می گیریم ، اما طی سال های اخیر میزان بروز در بیماران زیر 50 سال به سرعت در حال افزایش است. به همین دلیل ، انجمن سرطان آمریکا به تازگی توصیه کرده است که غربالگری دوره ای سرطان های کولورکتال که به طور معمول انجام می شود باید از 45 سالگی آغاز شود. ابتلا به سرطان های کولورکتال بسیار مهم است ، زیرا اگر این کار را انجام دهیم ، این سرطان ها بسیار قابل درمان خواهند بود.

 

انواع سرطان های دستگاه گوارش چیست و چه کسی در معرض خطر است؟

شایع ترین انواع سرطان دستگاه گوارش به شرح زیر است:

این موارد ، سرطان های شایع دستگاه گوارش به شمار می روند و بروز انواع دیگر ، بسیار کمتر شایع هستند ، از جمله تومورهای نورو اندوکرین ، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش و سرطان مقعد.

به طور کلی ، سرطان های دستگاه گوارش در مردان بیشتر دیده می شود و با افزایش سن ، این خطر نیز افزایش می یابد. مطالعات به عمل آمده ، این سرطان ها را با سیگار کشیدن ، مصرف الکل و رژیم های غذایی ناسالم مرتبط دانسته است.

تومورها همچنین ممکن است از شرایط زمینه ای خاص مانند بیماری ریفلاکس معده ، مری ، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده ، دیابت در لوزالمعده ، بیماری التهابی روده در روده (روده بزرگ و راست روده) ، عفونت ویروس هپاتیت B یا C یا سیروز در کبد ناشی شوند.

درصد کمی از سرطان های دستگاه گوارش به ارث می رسد.

 

علائم سرطان های دستگاه گوارش چیست؟

بیشتر اوقات ، نشانه های سرطان دستگاه گوارش تا پیشرفت تومور بیشتر نمی شود. از این گذشته ، علایم سرطان های دستگاه گوارش به نوع سرطان نیز بستگی دارد. بیماران مبتلا به سرطان مری ممکن است در بلع مشکل داشته باشند ، در حالی که مبتلایان به سرطان معده علائم زخم مانند (به عنوان مثال سوء هاضمه ، کاهش اشتها ، نفخ و درد) را مشاهده می کنند. سرطان کبد و سرطان پانکراس همچنین می تواند منجر به درد شکم شود ، و سرطان روده بزرگ – همانطور که انتظار می رود – باعث تغییر در عملکرد روده یا خونریزی می شود.

 

چگونه ابتلا به سرطان دستگاه گوارش تشخیص داده می شود؟

نشانه های سرطان دستگاه گوارش

اگر بیماران علائمی داشته باشند و پزشک به تشخیص سرطان دستگاه گوارش مشکوک باشد ، ممکن است برخی از آزمایشات زیر را توصیه کند:

  • آندوسکوپی یا ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی (EGD) برای بررسی پوشش مری ، معده و روده کوچک از حیث وجود تومورها
  • کولونوسکوپی برای بررسی روده بزرگ و راست روده از نظر وجود پولیپ ، که می تواند سرطانی شود
  • آزمایشات لابراتواری برای یافتن تغییراتی در خون که می تواند نشانه های سرطان باشد
  • مطالعات تصویربرداری (MRI ، اشعه ایکس ، سونوگرافی ، سی تی اسکن یا پت اسکن) برای بررسی وجود بافت غیرطبیعی در هر نقطه از دستگاه گوارش
  • برای بدست آوردن نمونه ای از بافت غیرطبیعی و تجزیه و تحلیل آن برای حضور سلول های سرطانی ، بیوپسی کنید

 

چگونه سرطان های دستگاه گوارش درمان می شوند؟

هنگامی که دستیابی به تومور آسان باشد ، ممکن است جراحی لازم باشد. هنگامی که دستیابی به آن دشوار تر است یا برداشتن آن به طور قابل توجهی بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می گذارد ، ممکن است ابتدا شیمی درمانی ، پرتو درمانی یا درمان هدفمند اولویت داشته باشند.

جراحی شامل برداشتن کامل تومور ، همراه با بافت اطراف آن است. برای بازگرداندن عملکرد مری یا معده ، ممکن است روشی موسوم به آناستوموز برای اتصال قسمت های سالم باقی مانده اندام انجام شود. برخی از بیماران مبتلا به سرطان کبد نیز می توانند واجد شرایط پیوند باشند.

برای موارد بسیار پیشرفته سرطان دستگاه گوارش که به طور موثر قابل درمان نیستند ، پزشکان ممکن است به جای بهبود بیماری ، تنها سعی داشته باشند علائم را کاهش دهند.

 

رویکرد گروه پزشکان به آیند در درمان سرطان های دستگاه گوارش چیست؟

در مرکز پزشکی به آیند ، ​​درمان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال و همه بدخیمی های دستگاه گوارش یک تلاش کاملاً یکپارچه است. تشخیص و درمان این سرطان ها به یک تیم شامل متخصصان گوارش ، جراحان متخصص سرطان دستگاه گوارش ، انکولوژیست های پزشکی ، انکولوژیست های پرتوی ، ژنتیک های بالینی و متخصصان تغذیه نیاز دارد.

هنگامی که بیماران توسط تیمی یکپارچه و با تجربه در تعامل باشند ، بهترین نتیجه را خواهند دید. تیم پزشکی ما به طور خاص بر روی سرطان دستگاه گوارش متمرکز شده و به طور منظم برای هماهنگی برنامه های درمانی با هم در تعاملند. ما تشخیص را تأیید می کنیم ، تصویربرداری را مرور می کنیم و گزینه هایی را که شامل روش های درمانی استاندارد و آزمایشات بالینی است ، ترسیم می کنیم و به بیماران و خانواده های آنها مشاوره می دهیم. این رویکرد و در دسترس بودن همیشگی آن ، ​​خاص بودن و متمایز بودن آن را نشان می دهد.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: yalemedicine

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا