انواع روش های درمان سرطان معده در مجموعه به آیند

درمان سرطان معده با لیزر

در امر مراقبت از سرطان ، پزشکان با تخصص های مختلف اغلب با هم همکاری می کنند تا برنامه درمانی کلی بیمار را که ترکیبی از انواع مختلف درمان است را ارائه دهند. این همکاری موجب شکل گیری یک تیم می شود که تیم چند رشته ای نام دارد. برای درمان سرطان معده ، این تیم ممکن است متشکل از پزشکان زیر را باشد:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

  • متخصص گوارش ، پزشکی که متخصص دستگاه گوارش از جمله معده و روده است
  • جراح یا انکولوژیست جراحی ، پزشکی که در زمینه درمان سرطان با استفاده از جراحی تخصص دارد
  • انکولوژیست دارویی ، پزشکی که در زمینه درمان سرطان با دارو تخصص دارد
  • انکولوژیست پرتوی ، پزشکی که متخصص در ارائه پرتو درمانی برای درمان سرطان است
  • پاتولوژیست یا آسیب شناس ، پزشکی که در تفسیر آزمایش ها و ارزیابی سلول ها ، بافت ها و اندام ها برای تشخیص بیماری تخصص دارد
  • رادیولوژیست ، یک پزشک که در به کار گیری آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص بیماری تخصص دارد

تیم های مراقبت از سرطان شامل سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند دستیاران پزشک ، پرستاران ، پرستاران انکولوژی ، مددکاران اجتماعی ، داروسازان ، مشاوران ، متخصصان تغذیه و غیره نیز هستند.

معرفی پزشکان ما

سرطان معده ممکن است با جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، هدفمند درمانی یا ایمونوتراپی درمان شود. برنامه مراقبت شما ممکن است شامل درمان علائم و عوارض جانبی نیز باشد که بخشی مهمی در مراقبت از سرطان به شمار می رود.

گزینه ها و توصیه های درمانی به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان ، عوارض جانبی احتمالی و ترجیحات و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. اغلب ، ترکیبی از درمان ها برای درمان سرطان معده مورد استفاده قرار می گیرد. درمان سرطان معده ممکن است دشوار باشد زیرا غالباً تا زمانی که تا یک مرحله پیشرفت نکرده باشد ، کشف نمی شود.

برای کسب اطلاع در مورد همه گزینه های درمانی خود وقت بگذارید و حتماً درباره موارد نامشخص سوال کنید. با پزشک خود در مورد اهداف هر روش درمانی و آنچه می توانید هنگام دریافت درمان انتظار داشته باشید صحبت کنید. به این نوع گفتگوها “تصمیم گیری مشترک” گفته می شود. تصمیم گیری مشترک زمانی اتخاذ می شود که شما و پزشکان در کنار هم در انتخاب روش های درمانی متناسب با اهداف مورد نظر شما کار کنید. تصمیم گیری مشترک برای درمان سرطان معده بسیار اهمیت دارد زیرا گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد.

شرح انواع روش های متداول مورد استفاده در درمان سرطان معده در زیر آورده شده است.

درمان سرطان معده تبریزیان

عمل جراحی

فیلم جراحی سرطان معده
برداشتن معده در سرطان

جراحی به برداشتن تومور و برخی از بافتهای سالم اطراف آن در حین عمل گفته می شود. نوع جراحی مورد استفاده بستگی به مرحله سرطان دارد.

برای یک سرطان در مراحل اولیه (T1a) ، برخی از پزشکان ممکن است یک درمان غیر جراحی به نام برداشتن مخاط آندوسکوپی را توصیه کنند. این برداشتن تومور با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود.

در مراحل اولیه (مراحل 0 یا I) ، هنگامی که سرطان تنها محدود به معده است ، از عمل جراحی برای برداشتن بخشی از معده مبتلا به سرطان و غدد لنفاوی مجاور استفاده می شود. به این عمل گاسترکتومی ساب توتال یا جزئی گفته می شود. در جراحی گاسترکتومی جزئی ، جراح قسمت باقی مانده معده را به مری یا روده کوچک متصل می کند.

اگر سرطان به دیواره خارجی معده به غدد لنفاوی گسترش یافته باشد ، ممکن است از جراحی به علاوه شیمی درمانی یا شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده شود. جراح می تواند یک گاسترکتومی ساب توتال یا یک گاسترکتومی کامل انجام دهد که برداشتن کل معده است. در طی جراحی گاسترکتومی کامل ، جراح مری را مستقیماً به روده کوچک متصل می کند.

گاسترکتومی یک جراحی ماژور است و می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد. بعد از این جراحی ، بیمار تنها قادر است مقدار کمی غذا را یک وعده بخورد. یک عارضه جانبی شایع ، گروهی از علائم به نام “سندرم دامپینگ” است که شامل گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، اسهال و سرگیجه بعد از غذا خوردن است. این اتفاق به این دلیل می افتد که غذا خیلی سریع وارد روده کوچک شود. پزشک می تواند راه هایی برای جلوگیری از این مسئله پیشنهاد کند و می تواند برای کمک به کنترل این علائم دارو تجویز کند. علائم معمولاً طی چند ماه کاهش می یابد یا از بین می رود ، اما ممکن است برای برخی از افراد دائمی باشد. بیمارانی که کل معده خود را برداشته اند ممکن است به تزریق منظم ویتامین B12 نیاز داشته باشند زیرا دیگر ممکن است قادر به جذب این ویتامین ضروری از طریق معده خود نباشند. قبل از جراحی ، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی خاص خود صحبت کنید.

غدد لنفاوی منطقه ای اغلب در حین جراحی برداشته می شوند زیرا سرطان ممکن است به آن غدد لنفاوی حمله کرده باشد. به این عمل لنفادنکتومی گفته می شود. هنوز در مورد اینکه چند غده لنفاوی باید برداشته شود اختلاف نظر وجود دارد. در اروپا و به خصوص در ژاپن ، غدد لنفاوی بیشتری نسبت به ایالات متحده برداشته می شود.

وقتی سرطان به عنوان مرحله IV تشخیص داده می شود ، معمولاً جراحی به عنوان درمان اصلی توصیه نمی شود و به جای آن انواع دیگر درمان توصیه می شود.

درمان سرطان معده در طب اسلامی

پرتو درمانی

عوارض پرتو درمانی معده
رادیوتراپی سرطان معده

رادیو تراپی یا پرتودرمانی به استفاده از اشعه ایکس با انرژی بالا یا دیگر ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی اطلاق می شود. یک برنامه پرتو درمانی معمولاً شامل تعداد معینی از جلسات است که در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود. افراد مبتلا به سرطان معده معمولاً تحت پرتودرمانی با اشعه خارجی قرار می گیرند ، این اشعه توسط دستگاهی خارج از بدن هدایت می شود. پرتودرمانی ممکن است قبل از جراحی برای کوچک شدن اندازه تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده شود.

عوارض جانبی ناشی از پرتو درمانی شامل خستگی ، واکنش های پوستی خفیف ، ناراحتی معده و حرکات روده ای شل است. اکثر عوارض جانبی بلافاصله پس از پایان درمان از بین می روند. با انکولوژیست پرتوی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی که ممکن است تجربه کنید و دوره بهبودی خود صحبت کنید.

درباره اصول پرتودرمانی بیشتر بدانید.

درمان سرطان معده خوش خیم

روش های درمانی با استفاده از دارو

درمان سیستمیک به استفاده از دارو برای از بین بردن سلولهای سرطانی گفته می شود. این نوع دارو از طریق جریان خون برای رسیدن به سلولهای سرطانی در سراسر بدن هدایت می شود. درمان های سیستمیک به طور کلی توسط یک آنکولوژیست دارویی ، پزشکی متخصص در درمان سرطان با دارو تجویز می شود.

روش های معمول برای انجام درمان های سیستمیک شامل یک لوله وریدی (IV) است که با استفاده از یک سوزن درون ورید قرار می گیرد یا به صورت یک قرص یا کپسول بلعیده می شود.

انواع روشهای درمانی سیستمیک که برای سرطان معده استفاده می شود عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

در زیر با جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این نوع درمان ها بحث شده است. ممکن است یک شخص همزمان یک نوع روش سیستمیک یا ترکیبی از درمان های سیستمیک را دریافت کند. این درمان ها همچنین می توانند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل جراحی و یا پرتودرمانی است نیز داده شوند.

داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند بطور مداوم مورد ارزیابی قرار می گیرند. مشورت با پزشک تان اغلب بهترین راه برای آگاهی از داروهای تجویز شده برای شما ، هدف آنها و عوارض جانبی احتمالی یا تداخل آنها با سایر داروها است. همچنین در صورت استفاده از سایر داروهای تجویز شده یا مکمل های بدون نسخه ، مهم است که پزشک خود را در جریان بگذارید. داروهای گیاهی ، مکمل ها و سایر داروها می توانند با داروهای سرطان تداخل داشته باشند. با استفاده از پایگاه داده های دارویی قابل جستجو ، درباره داروهای خود بیشتر بیاموزید.

شیمی درمانی

فاصله بین جلسات شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی است که معمولاً از رشد ، تقسیم و تولید سلولهای بیشتر جلوگیری می کند.

یک برنامه شیمی درمانی معمولاً شامل تعداد مشخصی از جلسات است که در یک بازه زمانی مشخص تعیین می شود. یک بیمار ممکن است همزمان 1 دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف که به طور همزمان تجویز می شوند را دریافت کند.

هدف از شیمی درمانی می تواند از بین بردن سرطان پس از جراحی ، کند کردن رشد تومور یا کاهش علائم مرتبط با سرطان باشد. همچنین ممکن است با پرتودرمانی ترکیب شود. در حال حاضر ، هیچ برنامه درمانی استانداردی برای شیمی درمانی وجود ندارد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، بیشتر درمان های شیمی درمانی برای درمان سرطان معده براساس ترکیبات داروهای زیر انجام می شود:

  • سیس پلاتین (به عنوان داروی عمومی موجود است)
  • اگزالی پلاتین (الوکساتین)
  • فلوروراسیل (5-FU ، Efudex)

سایر داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • Capecitabine (Xeloda)
  • Docetaxel (تاکسوتیر)
  • Epirubicin (Ellence)
  • ایرینوتکان (کامپتوسار)
  • پاکلیتاکسل (تاکسول)

عوارض جانبی شیمی درمانی به فرد و دوز مصرفی بستگی دارد ، اما می تواند شامل خستگی ، خطر عفونت ، حالت تهوع و استفراغ ، ریزش مو ، کاهش اشتها و اسهال باشد. این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند.

در مورد اصول شیمی درمانی بیشتر بیاموزید.

درمان هدفمند

درمان هدفمند سرطان ریه

درمان هدفمند درمانی است که ژن های خاص سرطان ، پروتئین ها یا محیط بافت را که به رشد و بقای سرطان کمک می کند ، مورد هدف قرار می دهد. این نوع درمان رشد و گسترش سلولهای سرطانی را مسدود کرده و آسیب سلولهای سالم را محدود می کند.

همه تومورها اهداف یکسانی ندارند. برای یافتن موثرترین روش درمانی ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای شناسایی ژن ها ، پروتئین ها و سایر عوامل تومور انجام دهد. این به پزشکان کمک می کند تا در صورت امکان هر بیمار را با موثرترین درمان مطابقت دهند. علاوه بر این ، مطالعات تحقیقاتی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد اهداف خاص مولکولی و روشهای درمانی جدید جهت دستیابی به آنها ادامه دارد.

درباره اصول هدفمند درمانی بیشتر بدانید.

درمان هدفمند برای درمان سرطان معده شامل موارد زیر است:

  • درمان هدفمند برخی از سرطان ها ممکن است پروتئین زیادی به نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی 2 (HER2) بیش از حد ایجاد کنند. به این نوع سرطان “سرطان HER2 مثبت” گفته می شود. تراستوزوماب (Herceptin ، Herzuma ، Ogivri ، Ontruzant) بعلاوه شیمی درمانی ممکن است یک گزینه برای افرادی باشد که در مراحل بعدی سرطان معده HER2 مثبت دارند.
  • درمان مهار کننده رگ زایی. درمان ضد آنژیوژنز یا ضد رگزایی به متوقف کردن فرایند رگ زایی اطلاق می شود که عمل ساخت عروق خونی جدید است. از آنجا که تومور برای رشد و گسترش به مواد مغذی منتقل شده توسط رگ های خونی نیاز دارد ، هدف از درمان های ضد رگ زایی “گرسنه نگه داشتن” تومور است. برای بیمارانی که تومور آنها هنگام دریافت شیمی درمانی اولیه رشد کرده است ، داروی ramucirumab (Cyramza) ممکن است یک گزینه مضائف باشد.

با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی یک داروی خاص و چگونگی مدیریت آنها صحبت کنید.

ایمونوتراپی

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی ، که به آن درمان بیولوژیک نیز گفته می شود ، برای تقویت دفاع طبیعی بدن در مقابله با سرطان طراحی شده است. در این درمان از مواد ساخته شده توسط بدن یا آزمایشگاهی برای بهبود ، هدف قرار دادن یا بازیابی عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده که PD-L1 دارد یا MSI-H است ، ممکن است در صورت عدم موفقیت شیمی درمانی ، پمبرولیزوماب (Keytruda) گزینه مناسبی باشد.

انواع مختلف ایمنی درمانی می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. عوارض جانبی شایع شامل واکنش های پوستی ، علائم شبه آنفولانزا ، اسهال و تغییرات وزنی است. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی ایمن درمانی که برای شما توصیه شده صحبت کنید.

درباره اصول ایمنی درمانی بیشتر بدانید.

 

اثرات جسمی ، عاطفی و اجتماعی سرطان

سرطان و درمان آن علائم جسمی و عوارض جانبی و همچنین پیامدهای روحی ، اجتماعی و مالی ایجاد می کند. مدیریت همه این اثرات را مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی می نامند. این بخش مهمی از درمان سرطان شماست که همراه با درمانهایی برای کاهش سرعت ، متوقف کردن یا از بین بردن سرطان ارائه می شود.

مراقبت تسکینی بر بهبود احساسات شما در طول درمان با مدیریت علائم و حمایت از بیماران و خانواده های آنها با سایر نیازهای غیر پزشکی متمرکز است. هر شخصی ، صرف نظر از سن و نوع و مرحله سرطان ، می تواند از این نوع مراقبت ها بهره مند شود. و اغلب هنگامی که درست پس از تشخیص سرطان شروع شود ، بهترین عملکرد را دارد. افرادی که در کنار درمان سرطان تحت مراقبت تسکینی قرار می گیرند ، غالباً علائم کمتری تجربه می کنند ، کیفیت زندگی بهتری دارند و اعلام می کنند که از درمان رضایت بیشتری دارند.

درمان های تسکینی بسیار متفاوت است و اغلب شامل دارو ، تغییرات تغذیه ای ، تکنیک های آرامش بخش ، حمایت عاطفی و معنوی و سایر روش های درمانی است. شما همچنین ممکن است درمان های تسکینی مشابه با روش های خلاص شدن از شر سرطان مانند شیمی درمانی ، جراحی یا پرتودرمانی دریافت کنید.

قبل از شروع درمان ، با پزشک خود در مورد اهداف هر روش درمانی در برنامه درمانی خود صحبت کنید. همچنین باید در مورد عوارض جانبی احتمالی برنامه درمانی خاص و گزینه های مراقبت تسکینی نیز مشورت کنید.

در طول درمان ، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهند که به سوالات مربوط به علائم و عوارض جانبی پاسخ دهید و هر مشکل را شرح دهید. اگر مشکلی دارید ، حتماً به تیم مراقبت های بهداشتی بگویید. این به تیم مراقبت های بهداشتی کمک می کند هرچه سریعتر علائم و عوارض جانبی را درمان کنند. همچنین می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات جدی در آینده کمک کند.

 

سرطان معده متاستاتیک

اگر سرطان از همان ابتدا به قسمت دیگری از بدن سرایت کند ، پزشکان آن را سرطان متاستاتیک می نامند (که در بخش مراحل نیز به آن “مرحله چهارم” گفته می شود). اگر این اتفاق افتاد ، بهتر است با پزشكانی كه تجربه درمان آن را دارند صحبت كنید. پزشکان می توانند نظرات مختلفی در مورد بهترین برنامه درمانی استاندارد داشته باشند. آزمایشات بالینی نیز ممکن است یک گزینه باشد.

هدف از درمان در این مرحله به طور معمول افزایش طول عمر بیمار و مراقبت از علائم سرطان است زیرا سرطان متاستاتیک معده قابل درمان نیست. هرگونه درمان ، از جمله شیمی درمانی یا پرتو درمانی ، درمان تسکینی محسوب می شود. از جراحی به ندرت استفاده می شود و درمان اصلی آن معمولاً شیمی درمانی است. توجه به این نکته مهم است که مطالعات نشان می دهد استفاده از شیمی درمانی تسکینی برای سرطان معده می تواند باعث افزایش طول عمر و کیفیت زندگی شود.

برای بیشتر افراد ، تشخیص سرطان متاستاتیک بسیار استرس زا و دشوار است. شما و خانواده تان باید در مورد احساس خود با پزشکان ، پرستاران ، مددکاران اجتماعی یا سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. همچنین ممکن است صحبت با بیماران دیگر ، از جمله از طریق یک گروه پشتیبانی ، مفید باشد.

 

شانس بهبودی و ریکاوری

بهبودی زمانی اتفاق می افتد که دیگر نتوان سرطان را در بدن تشخیص داد و هیچ علائمی وجود نداشته باشد. این وضعیت را همچنین می توان “فاقد شواهد بیماری” یا NED نامید.

بهبود ممکن است موقتی یا دائمی باشد. این عدم اطمینان باعث می شود بسیاری از مردم نگران بازگشت سرطان باشند. در حالی که بسیاری از بهبودها دائمی هستند ، لازم است با پزشک خود در مورد احتمال بازگشت سرطان صحبت کنید. درک خطر عود و گزینه های درمانی ممکن است به شما کمک کند در صورت بازگشت سرطان ، آمادگی بیشتری داشته باشید.

اگر سرطان ، پس از درمان اصلی باز گردد ، به آن سرطان عود شونده می گویند. ممکن است در همان مکان (به نام عود موضعی) ، در همان نزدیکی (عود منطقه ای) یا در نقطه دیگری (عود از راه دور) برگردد.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، یک چرخه جدید آزمایش دوباره شروع می شود تا هرچه بیشتر در مورد عود شواهد کسب کنیم. پس از انجام این آزمایش ، شما و پزشک در مورد گزینه های درمانی صحبت خواهید کرد. غالباً برنامه درمانی شامل درمانهایی است که در بالا شرح داده شد مانند جراحی ، شیمی درمانی و پرتو درمانی ، اما ممکن است از آنها با ترکیب دیگری استفاده شود و یا با سرعت دیگری انجام شود. پزشک شما ممکن است آزمایشات بالینی را نیز پیشنهاد کند. هر کدام از برنامه های درمانی را که انتخاب کنید ، مراقبت تسکینی برای تسکین علائم و عوارض جانبی مهم خواهد بود.

افراد مبتلا به سرطان عود شونده معمولاً احساساتی مانند ناباوری یا ترس را تجربه می کنند. از اینرو لازم است با تیم مراقبت های بهداشتی در مورد این احساسات صحبت کنید و از خدمات پشتیبانی برای کمک به کنار آمدن با آنها سوال کنید.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.net/cancer-types/stomach-cancer/types-treatment#:~:text=Stomach%20cancer%20may%20be%20treated,important%20part%20of%20cancer%20care.” color=”green” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا