رادیوتراپی سرطان پروستات | درمان سرطان پروستات با پرتو درمانی

رادیوتراپی سرطان پروستات
رادیوتراپی سرطان پروستات

رادیوتراپی سرطان پروستات

در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه استفاده از رادیوتراپی برای درمان سرطان پروستات موضعی (سرطانی که هنوز به خارج از پروستات سرایت نکرده است)، و سرطان پروستات موضعی پیشرفته (سرطانی که به نواحی خارج و اطراف پروستات گسترش پیدا کرده است) صحبت کنیم. در این مقاله تمرکز روی رادیوتراپی نوع بیرونی یا خارجی خواهد بود. رادیوتراپی خارجی، نوعی از رادیوتراپی است که رایج‌تر از سایر انواع پرتو درمانی به شمار می رود و در آن، دستگاه پرتو افکن در خارج از بدن قرار می گیرد و اشعه ها را از بیرون به داخل بدن می تاباند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

رادیوتراپی یا همان پرتو درمانی همچنین می تواند برای کمک به درمان مردانی که به سرطان پروستات پیشرفته (سرطانی که به اندام های دیگر بدن هم سرایت کرده است) مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن می توان از پرتو درمانی برای کنترل سرطان یا حتی تسکین علائم آن نیز بهره برد.

با ما همراه باشید تا بیشتر با رادیوتراپی سرطان پروستات آشنا شوید.

رادیوتراپی چیست؟

رادیوتراپی درمانی است که هدفش نابود کردن سلول های سرطان پروستات، بدون وارد کردن آسیب به سلول های سالم اطراف آن است. رادیوتراپی خارجی در واقع از اشعه های ایکس قدرتمندی استفاده می کند که با هدف گیری دقیق آنها را از بیرون بدن به سلول های سرطانی می رساند.این اشعه ها به سلول های سرطانی آسیب می زنند و مانع رشد و گسترش آنها به دیگر بخش های بدن می شوند. رادیوتراپی می تواند آسیب دائمی به سلول های سرطانی وارد کند و آنها را بکشد، اما سلول های سالمی که تحت تأثیر این پرتوها قرار می گیرند می توانند خودشان را درمان کنند.

رادیوتراپی سرطان پروستات
رادیوتراپی سرطان پروستات

پرتو درمانی کل پروستات را درمان می کند. هدف آن درمان کردن سلول های سرطانی است، از جمله آنهایی است که به بیرون پروستات سرایت کرده اند. خود روند پرتو درمانی یا رادیوتراپی درد ندارد، اما می تواند موجب بروز عوارضی شود که ممکن است مشکل زا باشند.

بسته به شرایط بیماری، ممکن است مجبور شوید ناحیه بزرگتری را رادیوتراپی کنید، از جمله غدد لنفاوی نزدیک (چنانچه ریسک سرایت سرطان به آنها وجود داشته باشد). غده های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی هستند که در نقاط مختلفی از بدن پیدا می شوند. غدد لنفاوی موجود در ناحیه لگن، محل رایجی برای سرایت کردن سلول های سرطان پروستات هستند.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هرچه ناحیه پرتو درمانی بزرگتر باشد، احتمال بروز عوارض جانبی هم بیشتر می شود.

چه کسانی باید تحت رادیوتراپی سرطان پروستات قرار بگیرند ؟

رادیوتراپی خارجی می تواند برای مردانی که شرایط زیر را دارند مناسب باشد:

  • در مواقعی که سرطان به بیرون پروستات سرایت نکرده است
  • سرطان تنها به بخش های اطراف پروستات سرایت کرده است
  • سرطان پروستاتی که بعد از تکمیل فرآیند درمان، دوباره بازگشته است
رادیوتراپی سرطان پروستات
رادیوتراپی سرطان پروستات

اگر سرطان پروستات شما از نوع موضعی یا موضعی پیشرفته باشد، یا دچار بازگشت سرطان شده باشید، می توانید با استفاده از رادیوتراپی از شر سرطان خلاص شوید.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که چنانچه به بیماری کرون یا زخم کولیت مبتلا باشید، به احتمال زیاد پرتو درمانی گزینه درمانی مناسبی برای شما نخواهد بود. چراکه می تواند مشکلات مثانه را بدتر کند.

رادیوتراپی سرطان پروستات موضعی

برای درمان سرطان پروستات موضعی با رادیوتراپی، به احتمال زیاد باید از چند ماه قبل و در طول پرتو درمانی از هورمون تراپی استفاده کنید. هورمون تراپی می تواند پروستات و غده سرطانی موجود در آن را کوچک کند تا درمان سرطان راحت تر شود. روند هورمون تراپی می تواند از شش ماه قبل از درمان اصلی آغاز شود.

رادیوتراپی سرطان پروستات موضعی پیشرفته

ترکیب رادیوتراپی خارجی و هورمون تراپی، روش استاندارد درمان مردانی است که به سرطان پروستات موضعی پیشرفته مبتلا هستند. همانطور که اشاره کردیم، روند هورمون تراپی می تواند از شش ماه قبل از رادیوتراپی آغاز شود و در طول پرتو درمانی، یا حتی تا سه سال بعد از آن هم ادامه داشته باشد.

پرتو درمانی بعد از عمل پروستات

پرتو درمانی می تواند به خوبی به عنوان یک درمان تکمیلی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در مواردی که برای درمان سرطان پروستات به جراحی نیاز است، می توان از رادیوتراپی در قبل یا بعد از عمل استفاده کرد. پرتو درمانی قبل از عمل جراحی برای کوچک کردن اندازه تومور است، تا جراح راحت تر بتواند آن را بردارد.

و رادیوتراپی بعد از عمل پروستات، برای این استفاده می شود که هیچ سلول سرطانی بعد از جراحی در بدن باقی نماند، تا شانس بازگشت سرطان به حداقل برسد.

رادیوتراپی سرطان پروستات
رادیوتراپی سرطان پروستات

مزایا و معایب پرتو درمانی خارجی

چیزهایی که ممکن است برای یک نفر مهم باشند، ممکن است برای دیگری اهمیتی نداشته باشند. چنانچه کادر درمانی پیشنهاد رادیوتراپی خارجی را به شما دادند، بهتر است قبل از گرفتن تصمیم نهایی در مورد درست بودن یا نبودن این انتخاب با پزشکان معالج خود مشورت کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی دیگر را به شما معرفی کنند، و کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا رادیوتراپی می تواند برای شما مفید باشد یا خیر. در این راستا آشنایی با برخی از مزیت ها و معایب رادیوتراپی می توانند بسیار سودمند باشد.

مزایای پرتو درمانی

  • چنانچه سرطان پروستات شما موضعی باشد، رادیوتراپی می تواند با هدفگیری سلول های سرطانی، کاملا سرطان پروستات را درمان کند.
  • بسیاری از مردان هستند که ترجیح می دهند در طول درمان بتوانند به روند زندگی عادی و فعالیت های روزمره و کاری خود ادامه دهند. و خوشبختانه پرتو درمانی خارجی این امکان را فراهم می کند.
  • رادیوترپی می تواند برای مردانی که شرایط لازم برای جراحی را ندارند، گزینه درمانی بسیار خوبی باشد.
  • رادیوتراپی درد ندارد.
  • طول جلسات رادیوتراپی به صورت خالص حدود 10 دقیقه خواهد بود. و با احتساب زمان ورود، آماده سازی و خروج از مرکز، حداکثر روزانه یک ساعت از شما وقت می گیرد.

مضرات رادیوتراپی

  • در اغلب موارد باید تا چند هفته، پنج روز در هفته به مرکز رادیوتراپی مراجعه کنید. به همین خاطر در این مدت نمی توانید برنامه سفر داشته باشید.
  • ممکن است پیش از هر جلسه لازم باشد که مثانه خود را خالی کنید. و ممکن است مجبور شوید داروهایی مصرف کنید تا در خالی کردن مثانه به شما کمک کنند. این اتفاق ممکن است کمی زمان ببرد، و خیلی ها هم با این پروسه راحت نیستند.
  • رادیوتراپی سرطان پروستات می تواند موجب بروز عوارضی از جمله روی مثانه، تخلیه ادرار و نعوظ شود. از طرف دیگر به احتمال قوی موجب بی حالی و خستگی نیز خواهد شد. اما خوشبختانه درمان ها و راه هایی وجود دارند که به شما در مدیریت این عوارض کمک می کنند.
  • ممکن است مدتی زمان ببرد تا دقیقا بفهمید که آیا درمان اثرگذار بوده است یا خیر.
  • چنانچه از رادیوتراپی به عنوان اولین درمان خود استفاده کرده باشید، و سرطان دوباره بازگردد یا گسترش پیدا کند، دیگر نمی توانید بعد از آن از جراحی استفاده کنید. این به خاطر آن است که ممکن است پرتو درمانی به پروستات و بافت های اطراف آن آسیب زده باشد، و باعث سخت شدن حذف تومور سرطانی شود.
رادیوتراپی سرطان پروستات
رادیوتراپی سرطان پروستات

بهترین متخصص رادیوتراپی

اگر مایلید که درمان ایمن و اثرگذاری را تجربه کنید، انتخاب یک متخصص قابل اعتماد، ماهر و با تجربه در دریافت درمان رادیوتراپی اهمیت ویژه ای دارد.

گروه پزشکان به‌آیند، افتخار دارد تا از حضور دکتر احسان کرباسی، یکی از معتبرترین متخصصان پرتو درمانی کشور، در کادر پزشکی خود بهره ببرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا