ايا سرطان سينه درد دارد ؟ | علامت های اصلی سرطان سینه را بشناسید

ايا سرطان سينه درد دارد
ايا سرطان سينه درد دارد

ايا سرطان سينه درد دارد

ما معمولا  درد را نشانه ای از این می دانیم چیزی در بدنمان مشکل دارد، به همین خاطر هم هست که وقتی مردم در سینه خود درد یا التهابی حس می کنند معمولا فکر می کنند که به سرطان سینه مبتلا شده اند. اما واقعیت این است که درد سینه به ندرت یکی از علائم قابل تشخیص سرطان سینه است، و چندین عامل دیگر هستند که می توانند موجب بروز درد در سینه شوند. ايا سرطان سينه درد دارد

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درد سینه که با نام ماستالژی هم شناخته می شود، به جز سرطان سینه می تواند ناشی از عوامل زیر هم باشد:

  • بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن، که ناشی از قاعدگی است
  • برخی از قرص های ضد بارداری
  • برخی از درمان های باروری
  • سوتینی که اندازه نیست
  • کیست سینه
  • داشتن سینه های بزرگ که درد آنها ممکن است همراه با درد گردن، شانه یا کمر باشد
  • استرس

علت درد سينه بعد از پريود

گرچه درد می تواند یکی از نشانه های سرطان سینه باشد، اما واقعیت این است که بیشتر سرطان های سینه با درد همراه نیستند. درد یک علامت ثانویه از سرطان سینه است که در مراحل اولیه سرطان خودش را نشان نمی دهد. بنابراین برای شناسایی سرطان سینه، به دنبال درد سینه ها نباشید، چراکه درد سینه یکی از آخرین نشانه هایی است که از ابتلا به سرطان سینه خبر می دهد. ايا سرطان سينه درد دارد

این باور که درد سینه علامت سرطان پستان است، باعث شده تا خیلی از خانم ها نسبت به علائم اصلی سرطان سینه بی توجه باشند و نتوانند به موقع برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند. و این در حالی است که هرچه سرطان سینه را زودتر تشخیص دهید، شانس درمان و بهبودی شما هم بیشتر می شود.

و از آنجایی که سرطان سینه یکی از رایجترین سرطان های موجود در میان زنان است که اتفاقا در مراحل اولیه علامت های واضحی ندارد، هر خانمی موظف است که به طور مرتب به بررسی وضعیت سینه های خود بپردازد و به دنبال علامت های سرطان سینه بگردد.

به یاد داشته باشید که فقط اینکه زن هستید، یعنی شما هم در ریسک ابتلا به سرطان سینه قرار دارید. بنابراین هر خانمی باید سرطان سینه را جدی بگیرد، و حتی اگر سبک زندگی سالمی را دنبال می کند به دنبال نشانه های آن بگردد.  ايا سرطان سينه درد دارد

در ادامه به نکات مهم و بسیار مفیدی درباره سرطان سینه اشاره می کنیم و علائم اصلی برای تشخیص زودهنگام آن را برمی شماریم. با ما همراه باشید.

انواع سرطان سینه

به صورت کلی دو دسته بندی وجود دارد که طبیعت سرطان سینه را روشن می کند:

  • سرطان سینه غیر تهاجمی. این سرطانی است که از بافت اولیه، و محل شروع سرطان جدا نشده است، که معمولا به آن سرطان سینه استیج صفر هم می گویند.
  • سرطان سینه تهاجمی. این سرطانی است که در آن سلول های سرطانی به بافت های اطراف هم سرایت کرده اند. سرطان سینه در استیج 1،2،3 و 4 در دسته سرطان سینه تهاجمی است.

همچنین بافت سینه ای که سرطان در آن شکل گرفته است نیز در تعیین نوع سرطان اهمیت دارد: ايا سرطان سينه درد دارد

  • سرطان مجاری، که سرطانی است که در مجاری انتقال شیر سینه به وجود می آید. این رایج ترین نوع از سرطان سینه است.
  • سرطان لوبولار، که سرطانی است که در غده های تولید شیر داخل سینه رشد می کند.
  • ساکروم، که سرطان بافت های ارتباطی سینه است. ساکروم همچنین نوع نادری از سرطان سینه محسوب می شود.
ايا سرطان سينه درد دارد
ايا سرطان سينه درد دارد

علائم اولیه سرطان سینه

درد شدیدی که ممکن است همراه با التهاب باشد، اغلب باعث می شود که فرد به وجود یک عارضه جدی در بدنش شک کند. چنانچه این درد در ناحیه سینه باشد، اغلب خانم ها آن را به سرطان سینه مربوط می دانند. اما واقعیت این است که مشاهده یا لمس توده های سینه، اولین نشانه ای است که باعث می شود تا افراد برای تشخیص دقیق سرطان سینه به متخصص مراجعه کنند. ايا سرطان سينه درد دارد

درد سرطان سینه در حقیقت ویژگی هایی دارد که باعث می شود با دردهای معمولی سینه تفاوت داشته باشد. درد حاصل از سرطان سینه اغلب بسیار شدید است، مداوم و طولانی مدت است، ظهور و افولش هیچ ارتباطی با دوره قاعدگی ماهانه ندارد و همچنین مکرر است. اگر چنین دردی را در سینه خود تجربه کردید، باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. چراکه درد سرطان سینه نشانه ای است از اینکه سرطان سینه ممکن است به مراحل بالاتر رسیده باشد.

گرچه سرطان سینه عموماً در مراحل اولیه هیچ نشانه ای از خودش بروز نمی دهد، اما به هر حال تشخیص زودهنگام آن می تواند نقشی تعیین کننده و بسیار مهم در درمان و نجات یافتن از سرطان سینه ایفا کند. بنابراین بهتر است به دنبال نشانه های اولیه آن باشید.

در مراحل اولیه، فرد ممکن است طی انجام خودآزمایی منظم ماهانه، متوجه وجود تغییراتی در سینه خود شود. علائم اولیه سرطان سینه عبارتند از:

  • تغییر در شکل نوک سینه ايا سرطان سينه درد دارد
  • درد سینه ای که بعد از پریود ماهانه بعدی از بین نمی رود
  • به وجود آمدن توده ای در سینه که بعد از پریود بعدی از بین نمی رود.
  • ترشحاتی از نوک سینه که ممکن است بی رنگ، قرمز، قهوه ای یا زرد باشند.
  • قرمزی بی دلیل، ورم، التهاب پوستی، خارش یا جوش روی سینه
  • مشاهده یا لمس ورم یا توده در اطراف ناحیه استخوان ترقوه یا زیربغل
علائم اولیه سرطان سینه
علائم اولیه سرطان سینه

بهتر است این نکته را بدانید که توده ای که لبه های غیرعادی دارد و سفت است، به احتمال زیاد سرطانی است.

علائم بعدی سرطان سینه عبارتند از:

  • فرو رفتگی یا برگشت به داخل نوک سینه
  • بزرگ شدن سینه
  • گود شدن سطح سینه
  • توده یا برآمدگی که مدام بزرگتر می شود ايا سرطان سينه درد دارد
  • نقطه نقطه شدن پوست سینه، مانند پوست پرتغال
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن غیر عمدی
  • بزرگ شدن غده های لنفاوی زیربغل
  • واضح شدن رگ ها روی سینه

داشتن یک یا چندتا از این علائم الزاما به معنی این نیست که شما به سرطان سینه مبتلا هستید. به عنوان مثال ترشحات نوک سینه همچنین می تواند در اثر عفونت باشد. اما با مشاهده هرکدام از این علائم بهتر است سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا ارزیابی دقیقی از وضعیت سینه شما به عمل بیاورد.

توده های سینه

گرچه وجود توده در داخل سینه اغلب نشانه ای از ابتلا به سرطان پستان است، اما این توده هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم معمولا سرطانی نیستند. بیشتر آنها خوشخیم بوده و غیر سرطانی هستند.

رایج ترین علت به وجود آمدن توده های سینه عبارتند از: ايا سرطان سينه درد دارد

  • عفونت سینه
  • بیماری فیبروکیستیک سینه (سینه های دچار برآمدگی)
  • فیبروآدنوم (تومورهای غیرسرطانی)
  • نکروز چربی (بافت های آسیب دیده)

در صورت داشتن نکروز چربی، نمی توان بدون انجام بیوپسی یا نمونه برداری، توده خوشخیم را از توده سرطانی تشخیص داد.

گرچه اکثر توده ها و غده های سینه در اثر عارضه های کمتر خطرناک ایجاد می شوند، اما هنوز هم توده های جدید و بدون دردی که در سینه ظاهر می شوند، رایجترین علامت سرطان سینه به شمار می روند.

علائم سرطان سینه در مردان

گرچه اغلب سرطان سینه در مردان اتفاق نمی افتد، اما ابتلا به سرطان سینه ممکن است در هر سنی برای آقایان هم پیش بیاید. هرچند مردان مسن سال، بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند. ايا سرطان سينه درد دارد

خیلی از مردم نمی دانند که مردها هم در بدن خود بافت سینه دارند و سلول های این بافت ها نیز می توانند دچار تغییرات سرطانی بشوند. از آنجاییکه سلول های سینه مردان، اغلب خیلی کمتر از سلول های سینه زنان پیشرفته هستند، طبیعتا آمار ابتلای آقایان به سرطان سینه هم بسیار کمتر از خانم ها است.

رایجترین علامت ابتلا به سرطان سینه در آقایان، به وجود آمدن توده هایی در بافت سینه است.

جدای از توده های سینه، دیگر علائم سرطان سینه آقایان عبارتند از:

  • سفت شدن بافت سینه
  • ترشح از نوک سینه
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن نوک سینه
  • نوک سینه فرورفته
  • قرمزی، ورم، التهاب پوستی، خارش یا جوش های بی دلیل در ناحیه سینه

اکثر آقایان سینه های خود را برای پیدا کردن علائم و نشانه های سرطان سینه مورد بررسی و معاینه قرار نمی دهند، و همین خاطر هم سرطان سینه در آقایان معمولا خیلی دیرتر از خانم ها شناسایی می شود. این امر باعث شده تا درصد نجات مردان از سرطان سینه، نسبت به زنان بسیار کمتر باشد.

تشخیص سرطان سینه

زمانی که فرد با نگرانی هایی درباره درد، التهاب یا توده های سینه به پزشک متخصص مراجعه می کند، پزشک درمانگر آزمایشاتی انجام می دهد تا از وجود سرطان پستان مطمئن شود. آزمایشات و روش های مناسبی که برای تشخیص سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

تشخیص سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

معاینه فیزیکی

پزشک در مرحله اول، سینه و پوست سینه را معاینه می کند. همچنین وضعیت مشکلات نوک سینه و ترشحات احتمالی آن را نیز مورد بررسی قرار می دهد. همچنین ممکن است به لمس سینه و زیربغل بپردازد تا به دنبال وجود توده های مشکوک بگردد. ايا سرطان سينه درد دارد

سابقه پزشکی

پزشک در مورد سابقه پزشکی و بیماری های شما سوالاتی می پرسد. این سوالات شامل پرسیدن از داروهایی که مصرف می کنید و سابقه پزشکی اعضای درجه یک خانواده هم می شود. از آنجایی که سرطان سینه می تواند به ژن های ارثی و سابقه خانوادگی فرد هم مرتبط باشد، گفتن سابقه خانوادگی از ابتلا به سرطان سینه، به پزشک اهمیت زیادی خواهد داشت. پزشک همچنین درباره علائمی که خودتان به آنها پی برده اید نیز سوالاتی از شما خواهد پرسید.

تصویربرداری از سرطان سینه

اصلی ترین راهکار برای تشخیص سرطان سینه استفاده از روش های مختلف تصویربرداری از سینه است. عکس ها و تصاویری که طی این روش ها از سینه به دست می آیند می توانند به خوبی نشان بدهند که آیا توده یا وضعیت مشکوکی در سینه هست، یا خیر. هرچند گاهی از اوقات ممکن است تصویربرداری سینه نشان دهنده هیچ علامت خطرناکی نباشد، اما اگر پزشک همچنان مشکوک باشد، دستور انجام آزمایشات دقیقتر مانند نمونه برداری را می دهد.

علاوه بر این هرکدام از روش های تصویربرداری از سرطان سینه کارایی و عمق کاوی مخصوص به خودشان را دارند که بنا بر صلاحدید پزشک انتخاب می شوند. بهترین روش های تصویربرداری و آزمایش سرطان سینه عبارتند از: ايا سرطان سينه درد دارد

ماموگرافی

پزشک ممکن است است برای بررسی دقیقتر وضعیت سینه از شما بخواهد که ماموگرافی انجام دهید. ماموگرافی تصویربرداری از سینه با استفاده از اشعه ایکس است. این روش به تشخیص توده های خوشخیم و بدخیم سینه از هم کمک زیادی می کند.

فراصوت

می توان از امواج صوتی هم برای تصویربرداری از بافت سینه ها استفاده کرد.

تصویربرداری از سرطان سینه

ام آر آی

پزشک ممکن است از شما بخواهد که در کنار آزمایش های دیگر، تست MRI هم انجام بدهید. MRI روشی دیگر از تصویربرداری های غیر تهاجمی است، که برای بررسی و ارزیابی بافت های سینه مورد استفاده قرار می گیرد. ايا سرطان سينه درد دارد

نمونه برداری

بیوپسی یا نمونه برداری، روشی است که طی آن بخش بسیار کوچکی از بافت مشکوک سینه را برمی دارند و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند، تا ببینند که آیا هیچ سلول سرطانی در آن وجود دارد یا نه.

درمان سرطان سینه

بسته به اینکه نوع و مرحله پیشرفت سرطان سینه چیست، گزینه های درمانی می توانند تفاوت داشته باشند. اما به صورت کلی روش های رایجی وجود دارند که پزشکان و متخصصان از آنها برای درمان و کنترل سرطان سینه استفاده می کنند. رایجترین روش های درمان و مبارزه با سرطان سینه عبارتند از:

  • جراحی لامپکتومی. در این روش پزشک متخصص جراحی سرطان سینه، توده سرطانی و بخشی از بافت سالم اطراف آن را بر می دارد. لامپکتومی رایجترین روش درمان سرطان سینه است.
  • جراحی ماستکتومی. در این روش پزشک طی جراحی کل بافت سینه، از جمله تومور و باقی بافت های ارتباطی سینه را تخلیه می کند. این جراحی برای زمانی است که سلول های سرطانی در کل سینه پخش شده باشند.
  • شیمی درمانی. شیمی درمانی روشی است که از داروهای ضد سرطان برای مبارزه با سرطان سینه استفاده می کند. در این روش داروهای مورد مصرف توانایی سلول ها برای بازتولید و تقسیم بیشتر را مختل می کنند. گرچه شیمی درمانی می تواند موثر باشد، اما اغلب به عنوان درمان مکمل جراحی پستان مورد استفاده می گیرد.
  • پرتو درمانی. این روش درمانی از اشعه های متمرکز با دوز بالا، که مستقیما به سلول های سرطانی تابانده می شوند استفاده می کند. ايا سرطان سينه درد دارد
  • هورمون درمانی و درمان های هدفمند. از این روش های بیشتر در زمانی استفاده می شود که هورمون ها نقش مهمی در رشد سرطان داشته باشند.
درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

بهترین مرکز درمان سرطان سینه

با فرض اینکه به نشانه های سرطان سینه در بدن خود پی بردید، برای تشخیص و درمان باید به کدام پزشک مراجعه کنید؟

خود این پروسه می تواند آنقدر پیچیده باشد که وقت با ارزش شما را هدر بدهد. از طرف دیگر برای تکمیل فرآیند تشخیص و درمان سرطان سینه، باید به پزشکان مختلفی مراجعه کنید. علاوه بر این چه کسی تعیین می کند که کدام روش درمانی بهترین راهکار برای درمان شما خواهد بود؟ پس چگونه می فهمید که باید به یک جراح سینه مراجعه کنید، یا یک متخصص شیمی درمانی؟

در چنین شرایطی است که اهمیت انتخاب یک گروه درمانی خودش را نشان می دهد. ايا سرطان سينه درد دارد

با مراجعه به یک مرکز درمانی معتبر، شما عملا به مجموعه ای از پزشکان متخصص در حوزه های مختلف مراجعه کرده اید که تمام فرآیند های مربوط به کنترل، تشخیص و درمان سرطان سینه را برای شما انجام می دهند. به همین دلیل دیگر بین مطب های مختلف پزشکان متخصص سرگردان نمی شوید و مطمئن خواهید بود که بهترین روش درمانی برای شما انتخاب و اجرا می شود.

گروه پزشکان به‌آیند، از معدود مراکز درمان سرطان در کشور است که در قالب یک کادر پزشکی ماهر و متخصص، به درمان و پیشگری از سرطان می پردازد.

برای آشنایی بیشتر با به‌آیند توصیه می کنیم به این صفحه مراجعه کنید.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا