پروتون درمانی چیست | پروتون تراپی چیست

پروتون درمانی یا پروتون تراپی چیست

پروتون درمانی یا پروتون تراپی که به آن پروتون بیم تراپی (proton beam therapy) نیز گفته می شود ، نوعی پرتودرمانی است. در این روش برای درمان سرطان به جای اشعه ایکس از پروتون استفاده می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

پروتون ذره ای با بار مثبت است. پروتون ها با انرژی بالا می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. پزشکان ممکن است در درمان سرطان به تنهایی از پروتون درمانی استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است آن را با پرتو درمانی ، جراحی ، شیمی درمانی و یا ایمونوتراپی ترکیب کنند.

مانند پرتوی اشعه ایکس ، پروتون درمانی نوعی پرتودرمانی با پرتوی خارجی است. در این روش ، شما بدون درد از طریق پوست از دستگاهی خارج از بدن تابش می گیرید.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

 

عملکرد پروتون درمانی سرطان چگونه است؟

پروتون درمانی در ایران
پروتون درمانی

ماشینی به نام سنکروترون یا سیکلوترون (synchrotron یا cyclotron) سرعت پروتون ها را افزایش می دهد. سرعت زیاد پروتون ها باعث ایجاد انرژی بالا می شود. این انرژی باعث می شود تا پروتون ها تا عمق مورد نظر در بدن نفوذ کنند. سپس پروتون ها دوز تابش هدفمند را به تومور می دهند.

با پروتون درمانی ، دوز اشعه کمتری در خارج از تومور وجود دارد. اما در پرتودرمانی معمولی ، اشعه ایکس همچنان که از بدن فرد خارج می شود تا دوز اشعه را کامل ارائه دهد. این بدان معنی است که اشعه می تواند به بافت های سالم اطراف آسیب برساند و احتمالاً عوارض جانبی ایجاد می کند.

مقاله پروتون تراپی

آنچه طی یک جلسه پروتون تراپی انتظار می رود

تاریخچه پروتون درمانی
پرتو درمانی پروتون

افراد معمولاً در شرایط سرپایی پروتون درمانی دریافت می کنند. این بدان معناست که آنها نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. تعداد جلسات درمانی به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد.

گاهی اوقات ، پزشکان پروتون درمانی را در 1 تا 5 جلسه پروتون تراپی ارائه می دهند. آنها معمولاً از دوزهای تابش روزانه بیشتری استفاده می کنند تا جلسات کمتری از درمان را داشته باشید. این به طور معمول رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن نامیده می شود. اگر فردی دوز منفرد و زیادی از اشعه دریافت کند ، غالباً رادیو جراحی نامیده می شود.

تاریخچه پروتون درمانی

برنامه ریزی برای پروتون تراپی

مراکز پروتون تراپی در ایران
پروتون تراپی چیست

پروتون درمانی (پرتو درمانی پروتون) نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد. قبل از درمان ، شما یک توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری شدت یافته مغناطیسی (MRI) خواهید داشت. در طی این اسکن ، شما دقیقاً در همان وضعیتی قرار خواهید گرفت که در طول درمان قرار دارید.

حین انجام اسکن ، حرکت باید محدود شود. بنابراین ممکن است به دستگاهی مجهز شوید که به شما کمک کند بی حرکت بمانید. نوع دستگاه به محل تومور در بدن بستگی دارد. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد شخصی ماسک ساخته شده برای تومور چشم ، مغز یا سر خود را استفاده کند. بعداً برای اسکن برنامه ریزی اشعه نیز باید این ماسک را بپوشد.

در طی اسکن برنامه ریزی پرتوی ، شما روی یک تخت دراز خواهید کشید و پزشک مکان های دقیق پرتودرمانی را بر روی بدن یا ماسک شما تعیین می کند. این به شما کمک می کند تا در هر بار درمان پروتون از موقعیت دقیق خود مطمئن باشید.

دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که کاملاً متناسب باشند بنابراین در حین درمان هیچ حرکتی وجود نخواهد داشت. اما تیم مراقبت های رادیوتراپی سعی می کنند تا حد ممکن هر فرد در طول درمان راحت باشد. برای شما مهم است که با تیم صحبت کنید تا موقعیت راحتی برای درمان پیدا کنید.

برخی از افراد ، به ویژه با تومورهای اطراف ناحیه سر و گردن ، هنگامی که نیاز به دراز کشیدن با دستگاه دارند احساس اضطراب می کنند. اگر این امر باعث اضطراب شما می شود مهم است که با تیم پزشکی خود صحبت کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا حین اسکن ها آرامش خود را حفظ کنید.

تیم مراقبت های بهداشتی با استفاده از اسکن پرتودرمانی محل تومورها را در بدن مشخص می کند. آنها همچنین محل بافت های طبیعی را مشخص می کنند تا بتوانند از آن ناحیه جلوگیری کنند. این فرایند مشابه فرایند برنامه ریزی تابش با اشعه ایکس است.

 

نحوه دریافت پروتون درمانی

مقاله پروتون تراپی
پروتون بیم تراپی

افراد پروتون درمانی را در یک اتاق درمان ویژه دریافت می کنند. برای هر درمان ، یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی فرد را درون دستگاه روی میز درمان اتاق قرار می دهد. برای برخی از نواحی اطراف سر و گردن مانند چشم ، فرد به جای اینکه روی میز باشد ، روی یک صندلی مخصوص قرار گرفته است.

تیم درمانی قبل از شروع درمان اطمینان حاصل می کنند که فرد در موقعیت صحیحی قرار دارد. این شامل استفاده از لیزر برای قرار دادن علامت هایی است که در هنگام اسکن برنامه ریزی درمانی روی بدن یا دستگاه قرار گرفته اند. این تیم قبل از هر درمان از اشعه ایکس یا سی تی اسکن عکس می گیرد. این به آنها کمک می کند تا فرد را برای هر درمان دقیقاً در همان موقعیت قرار دهند. این امر به این دلیل است که پروتون ها به تومور برخورد می کنند و نه به بافت های نزدیک تومور.

بعضی از اتاق های درمان پروتون دارای دستگاهی به نام گانتری (gantry) هستند. دور شخص می چرخد. به این ترتیب ، درمان از بهترین زوایا به تومور منتقل می شود. در حین درمان ، دروازه نیز به دور شخص می چرخد ​​تا نازل دستگاه در موقعیت مناسب خود قرار گیرد. نازل جایی است که پروتون ها از دستگاه بیرون می آیند.

پس از استقرار فرد ، تیم اتاق درمان را ترک می کند و به اتاق کنترل در خارج از اتاق می رود. آنها از این کنترل ها برای ارائه پروتون استفاده می کنند. این تیم می تواند از طریق ویدئویی که در داخل اتاق درمان قرار گرفته است ، شما را ببیند و بشنود.

پروتون ها از طریق دستگاه عبور می کنند و سپس آهن ربا آنها را به سمت تومور هدایت می کند. بعضی اوقات از دروازه نیز استفاده می شود. در طول درمان ، فرد باید از حرکت دادن تومور به خارج از پرتوی متمرکز جلوگیری کند.

 

زمان لازم برای هر جلسه درمان

پروتون درمانی
پرتوی پروتون

به طور کلی ، پروتون تراپی از زمان ورود به اتاق درمان تا پایان حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد. زمان بستگی به بخشی از بدن تحت درمان و تعداد جلسات خواهد داشت. این امر همچنین به این بستگی دارد که تیم بتواند در طول فرایند موقعیت یابی ، نقطه تومور را با اشعه ایکس یا سی تی اسکن ببیند.

از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که هر درمان چه مدت طول می کشد. گاهی اوقات ، پزشک باید از زاویه های مختلف درمان را هدایت کند. از تیم خود بپرسید که آیا این امر برای درمان شما نیز اتفاق می افتد. اطمینان حاصل کنید که آیا آنها در حین درمان به اتاق بازمی گردند یا اینکه دستگاه بدون حضور آنان به دور شما چرخانده می شود.

همچنین مهم است که بدانید زمان کل در اتاق درمان ممکن است در روزهای مختلف متفاوت باشد. این به این دلیل است که پزشک ممکن است مناطق مختلفی را که به “زمینه های” دیگر پرتوی نیاز دارند ، هدف قرار دهد. این ممکن است نیاز به استفاده از انواع مختلف پرتوی پرتون داشته باشد.

عوامل دیگر نیز می توانند بر کل زمان مورد نیاز تأثیر بگذارند ، مانند انتظار برای جابجایی پرتوی پروتون پس از پایان درمان فرد دیگر.

 

اثرات جانبی پروتون تراپی | عوارض پروتون درمانی

تاریخچه پروتون درمانی
پروتون درمانی سرطان

خود درمان بدون درد است. پس از آن ، ممکن است خستگی را تجربه کنید. همچنین ممکن است مشکلات پوستی داشته باشید ، از جمله قرمزی ، تحریک ، تورم ، خشکی یا تاول و پوسته پوسته شدن.

ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشید ، خصوصاً اگر شیمی درمانی هم می کنید. عوارض جانبی پروتون درمانی به بخشی از بدن که تحت درمان است ، اندازه تومور و انواع بافت سالم نزدیک تومور بستگی دارد. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که کدام عوارض جانبی به احتمال زیاد شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

چه سرطان هایی با پروتون درمانی درمان می شوند؟

پروتون درمانی برای درمان تومورهایی که گسترش نیافته اند و در نزدیکی قسمت های مهم بدن قرار دارند ، مفید است. به عنوان مثال ، سرطان های نزدیک مغز و نخاع. همچنین برای معالجه در کودکان استفاده می شود زیرا احتمال آسیب رساندن به بافت سالم و در حال رشد را کاهش می دهد. کودکان ممکن است پروتون تراپی را برای سرطان های مغز و نخاع دریافت کنند. این روش همچنین برای سرطان چشم مانند رتینوبلاستوما و رابدومیوسارکوم مداری استفاده می شود.

برای درمان این سرطان ها نیز ممکن است از پروتون تراپی استفاده شود:

  • سرطان های سیستم عصبی مرکزی ، از جمله ورم کوردوما ، کندروسارکوم و مننژیوم بدخیم
  • سرطان چشم ، از جمله ملانوم یووال یا ملانوم کوروئید
  • سرطان های سر و گردن ، از جمله سرطان حفره بینی و سینوس پارانازال و برخی از سرطان های حلق بینی
  • سرطان ریه
  • سرطان کبد
  • سرطان پروستات
  • سارکوم های نخاعی و لگنی ، سرطان هایی هستند که در بافت نرم و استخوان ایجاد می شوند
  • تومورهای مغزی غیر سرطانی

 

معایب و مزایا

در مقایسه با پرتودرمانی با اشعه ایکس ، پروتون درمانی دارای مزایای متعددی است:

  • معمولاً تا 60٪ تابش کمتری می تواند به بافتهای سالم اطراف تومور منتقل شود. این امر خطر آسیب تابش به این بافت ها را کاهش می دهد.
  • ممکن است دوز اشعه بالاتری را به تومور هدایت کند. این احتمال را از بین می برد که تمام سلولهای تومور هدف پروتون درمانی از بین بروند.
  • ممکن است عوارض جانبی کمتر و ملایم تری مانند کاهش گلوبول های خون ، خستگی و حالت تهوع در حین و بعد از درمان ایجاد کند.

اما در پروتون درمانی اشکالاتی نیز وجود دارد:

  • از آنجا که پروتون درمانی به تجهیزات کاملاً تخصصی و پرهزینه نیاز دارد ، تنها در چند مرکز پزشکی در دسترس است. لیستی از مراکزی را که در حال حاضر پروتون درمانی ارائه می دهند پیدا کنید.
  • ممکن است هزینه آن بیشتر از پرتودرمانی باشد. قوانین ارائه دهنده بیمه در مورد اینکه کدام سرطان ها تحت پوشش قرار می گیرند و چه میزان شخص باید پرداخت کند متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ارائه دهنده بیمه خود صحبت کنید.
  • همه سرطان ها با پروتون درمانی قابل درمان نیستند.

 

تحقیقات در حال انجام

چندین کارآزمایی بالینی در حال انجام مقایسه درمان های اشعه ایکس با درمان های پروتون است. کارآزمایی بالینی یک مطالعه تحقیقاتی است که در بر گیرنده افراد متعدد است. این دو درمان به چند دلیل در حال بررسی است:

  • در صورت مقایسه با اشعه ایکس در اندام های در حال حرکت ، مانند ریه ، ممکن است خطر بیشتری برای عدم دادن دوز کافی وجود داشته باشد.
  • پروتون تراپی در معالجه برخی سرطان های خاص مفید بوده است. اما درمان های پیشرفته با اشعه ایکس برای سایر سرطان ها نتایج بسیار خوبی را با خطر کم عوارض جانبی عمده مشاهده کرده است. برای این تومورها ، آزمایشات بالینی لازم است تا مشخص شود آیا پروتون درمانی از اشعه ایکس بهتر است. این مهم به دلیل هزینه بالاتر پروتون درمانی است.

 

بهترین مرکز پرتودرمانی در تهران

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است.

رادیوتراپی انکولوژی چیست

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.net

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا