پرتو درمانی سرطان مری = درمان سرطان مری

سرطان مری درمان قطعی دارد
درمان قطعی سرطان مری

سرطان مری ششمین عامل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان محسوب می شود. سرطان مری معمولاً در سلول هایی تشکیل می شود که داخل مری را پوشانده اند. سرطان مری می تواند در هر نقطه از مری رخ دهد. این که چه درمانی برای سرطان مری دریافت می کنید ، به نوع سلول های درگیر در سرطان ، مرحله سرطان ، سلامت کلی تان و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. یکی از روش های درمان سرطان مری ، پرتو درمانی سرطان مری است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در پرتو درمانی یا رادیو تراپی از ذرات یا پرتوهای پر قدرت انرژی (مانند اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. اغلب برای درمان سرطان مری ، این روش با سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی (کموتراپی) و یا جراحی ترکیب می شود. شیمی درمانی قادر است پرتو درمانی را در برابر برخی از سرطان های مری موثرتر سازد و درصد موفقیت پرتو درمانی را افزایش دهد. استفاده از این دو درمان با هم “کمورادیوتراپی” نامیده می شود.

چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره درمان قطعی سرطان مری کسب کنید به این صفحه مراجعه کنید.

 

چه زمانی برای درمان سرطان مری از پرتو درمانی استفاده می شود؟

پرتودرمانی داخلی چگونه است
پرتو درمانی سرطان مری

پرتو درمانی سرطان مری ممکن است در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • به عنوان بخشی از درمان اصلی سرطان مری در برخی از بیماران ، به طور معمول همراه با شیمی. در این صورت ، پرتو درمانی اغلب برای افرادی که به دلیل ضعف سلامت نمی توانند جراحی کنند یا افرادی که نمی خواهند جراحی شوند استفاده می شود.
  • قبل از جراحی (و در صورت امکان همراه با شیمی درمانی) به منظور کوچک کردن سرطان و برداشتن آسان تر آن. به این روش ، درمان نئوآدجوانت یا کمکی گفته می شود.
  • پس از جراحی (و در صورت امکان همراه با شیمی درمانی) به منظور از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است طی درمان جا مانده باشند و به حدی کوچک اند که قابل رویت نیستند. این نیز به عنوان درمان نئوآدجوانت یا کمکی شناخته می شود.
  • به منظور کاهش علائم سرطان مری پیشرفته مانند درد ، خونریزی یا سختی بلع. به این روش تسکین درمانی می گویند.

 

انواع پرتو درمانی سرطان مری

هزینه هر جلسه براکی تراپی
براکی تراپی

2 نوع اصلی پرتو درمانی برای درمان سرطان مری وجود دارد.

  • پرتودرمانی با پرتوی خارجی (EBRT). نوعی پرتو درمانی است که بیشتر اوقات برای افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می شود. این نوع پرتو درمانی توسط یک دستگاه خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز دارد. این روش کاملاً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است ، اما تشعشع آن شدیدتر است. اینکه چند بار و چه مدت درمان های پرتویی انجام می شود ، به علت انجام پرتو درمانی و سایر عوامل بستگی دارد. درمان ممکن است از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد.
  • پرتودرمانی داخلی (براکی تراپی). نوعی پرتو درمانی است که در آن پزشک آندوسکوپ (یک لوله انعطاف پذیر بلند) را از گلو عبور می دهد تا مواد رادیواکتیو را در نزدیکی سرطان قرار دهد. این اشعه شعاع کمی را پوشش می دهد ، بنابراین به تومور می رسد اما تأثیر کمی بر روی بافت های مجاور سالم دارد. این معمولاً به معنای عوارض پرتو درمانی کمتری نسبت به پرتو درمانی با پرتوی خارجی است. سپس منبع رادیواکتیو پس از مدت کوتاهی برداشته می شود.

براکی تراپی غالباً برای درمان سرطان مری استفاده نمی شود ، اما ممکن است برای کوچک شدن تومورها در سرطان های مری پیشرفته تر مفید باشد ، بنابراین بیمار می تواند بلع راحت تری داشته باشد. از این روش نمی توان برای درمان یک ناحیه بسیار بزرگ استفاده کرد ، بنابراین بهتر است به عنوان روشی برای تسکین علائم (و نه تلاش برای درمان سرطان) استفاده شود.

براکی تراپی را می توان به دو روش انجام داد:

  • برای براکی تراپی با دوز بالا (HDR) ، پزشک مواد رادیواکتیو را چند بار در کنار تومور رها می کند ، که ممکن است به چندین روش درمانی نیاز داشته باشد.
  • در براکی تراپی با دوز کم (LDR) ، دوز کمتری از اشعه برای مدت طولانی تر (1 یا 2 روز) همزمان در نزدیکی محل تومور قرار می گیرد. بیمار در طی این درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد اما معمولاً فقط به 1 یا 2 جلسه ختم می شود.

انواع دیگر پرتو درمانی مانند IMRT (نوعی پرتودرمانی با پرتوی خارجی) و همچنین پروتون درمانی برای درمان سرطان مری در حال بررسی است.

چنانچه تمایل دارید در خصوص درمان سرطان مشاوره شوید به این صفحه مراجعه کنید.

 

روزهای بعد از پرتودرمانی

پس از پایان درمان، با آنکولوژیست رادیوتراپی قرار ملاقات های بعدی خواهید داشت. این ملاقات به جهت موارد زیر است:

  • بررسی وضعیت بهبودی شما
  • رسیدگی به عوارض پرتو درماني که ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد

همانطور که بدن تان بهبود می یابد، به بازدیدهای پیگیرانه کمتری نیاز خواهید داشت.

از پزشک خود بخواهید یک سابقه کتبی در مورد درمان شما ارائه دهد.

 

عوارض رادیوتراپی سرطان مری

روزهای بعد از پرتودرمانی
پرتو درمانی سرطان مری

چنانچه قرار است تحت پرتو درمانی سرطان مری قرار بگیرید ، بسیار حائز اهمیت است که از قبل آن مورد عوارض جانبی احتمالی آن از پزشک خود سوال کنید تا بدانید چه انتظاری از درمان دارید. عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی خارجی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات پوستی در مناطقی که تحت تابش قرار می گیرند ، مانند قرمزی ، تاول و پوسته پوسته شدن
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • ایجاد زخم های دردناک در دهان و گلو
  • خشکی دهان یا غلیظ شدن بزاق (تف)
  • درد همراه با بلع

اگر شیمی درمانی همزمان با پرتو درمانی انجام شود ، این عوارض جانبی معمولاً تشدید می شوند.

اکثر عوارض پرتو درمانی موقتی هستند اما برخی از عوارض جانبی کمتر شایع می توانند دائمی باشند. به عنوان مثال ، در برخی موارد پرتو درمانی می تواند باعث تنگی (باریک شدن) مری شود که ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد. اشعه به قفسه سینه می تواند باعث آسیب ریه شود ، که ممکن است منجر به مشکلات تنفسی و تنگی نفس نیز شود.

در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی ، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید تا اقدامات لازم به منظور کاهش آن انجام شود.

چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره پرتو درمانی و هزینه پرتو درمانی کسب کنید به این صفحه مراجعه کنید.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/esophagus-cancer/treating/radiation.html#:~:text=Treating%20Esophagus%20Cancer-,Radiation%20Therapy%20for%20Esophageal%20Cancer,surgery%2C%20to%20treat%20esophageal%20cancer.” newwindow=”yes”] منبع[/button]

6 دیدگاه دربارهٔ «پرتو درمانی سرطان مری = درمان سرطان مری»

  1. شادی صفا

    سلام.خداقوت.چرابعداز شیمی درمانی و۲۸جلسه رادیوتراپی خارجی
    مجبور به برداشتن مری هستیم در حالیکه در پت اسکن اعلام کردند ضایعه کاملا از بین رفته؟

    1. فرزانه جعفری

      چون دقت اسکن صد در صد نیست و ممکن است از تومور باقیمانده باشد که به روش جراحی خارج می شود و با بررسی نمونه در گزارش پاتولوژی مشخص می شود.

  2. محمدرضا حاجب

    سلام مادرم سرطان مری داره غده داخل گلوش هست ۲۷ جلسه پرتو درمانی انجام داده و ۷ جلسه هم شیمی درمانی دکتر گفته باید عمل بشه اصلا نمیتونه اب هم بخوره لاغر شده شدید جراح هم میگه تا یک ماه دیگه عمل نمیکنم تا بتونه بخوره چه چیزی بهش بدیم که بتونه بخوره براش مفید باشه ممنون

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام نیاز هست مشاوره با متخصص تغذیه سرطان داشته باشین براساس شرایط بیمارتون راهنماییتون می کنند اگر تمایل دارید می تونین با مجموعه تماس بگیرین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا