پرتودرمانی سرطان ریه | درمان سرطان ریه با پرتو درمانی

علائم سرطان ریه نی نی سایت
علائم سرطان ریه بدخیم

پرتودرمانی که به عنوان رادیوتراپی نیز شناخته می شود ، روشی برای درمان سرطان است که در آن از پرتوهای هدفمند برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول های سرطانی استفاده می شود ، بنابراین این سلول ها دیگر نمی توانند رشد ، تکثیر یا گسترش پیدا کنند. درمان سرطان ریه با پرتو درمانی بدین شکل است که معمولاً تابش به صورت پرتوهای اشعه ایکس از یک دستگاه به بیرون از بدن فر می تابد. به این روش پرتودرمانی خارجی (EBRT) گفته می شود. بسته به نوع سرطان ریه می تواند به روش های مختلفی منتقل شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درباره سرطان ریه بیشتر بدانید!

در ادامه این مطلب به طور مفصل درباره پرتودرمانی سرطان ریه و انواع آن شرح خواهیم داد.

 

انواع پرتودرمانی برای سرطان ریه

پرتودرمانی برای سرطان ریه
پرتودرمانی سرطان ریه

پرتودرمانی خارجی

این روش معمولاً هر روز هفته و طی چند هفته تجویز می شود.

تعداد جلسات پرتو درمانی با هدف از بین بردن علائم و نشانه های سرطان (دوره درمانی) ممکن است شامل 20 تا 33 جلسه در طی 4 تا 6 هفته باشد. پرتودرمانی تسکینی معمولاً شامل 1 تا 15 جلسه درمانی است.

پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT)

به این حالت تابش ابلیتیو استریوتاکتیک بدن (SABR) نیز گفته می شود. این یک روش به منظور رساندن یک دوز بسیار دقیق پرتودرمانی به کارسینوم ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) است. همچنین این روش گاهی به جای جراحی استفاده می شود.

تعداد جلسات پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن اغلب طی دو هفته در 3 تا 4 جلسه درمان تجویز می شود. این روش تنها برای تومورهایی که نزدیک به مجاری اصلی هوایی یا رگ های خونی اصلی نیستند ، مناسب است.

 

چه زمانی از پرتودرمانی برای سرطان ریه استفاده می شود؟

رادیوتراپی سرطان ریه
پرتو درمانی سرطان ریه

پرتو درمانی سرطان ریه ممکن است به تنهایی ، همراه با جراحی یا توام با شیمی درمانی انجام شود (کمورادیوتراپی نیز نامیده می شود).

رادیوتراپی سرطان ریه ممکن است به دلایل زیر توصیه شود:

  • اگر قادر به انجام جراحی نیستید
  • به منظور سرطان ریه بدخیم و پیشرفته (مرحله 3) کارسینوم ریه سلول غیر کوچک یا مرحله محدود کارسینوم ریه سلول کوچک
  • اگر آزمایشات نشان دهد که سرطان در غدد لنفاوی مدیاستن وجود دارد ، برای کاهش خطر بازگشت سرطان در مدیاستینوم
  • به عنوان درمان تسکینی برای بهبود کیفیت زندگی از طریق تسکین درد یا سایر علائم.

 

آمادگی های لازم برای پرتودرمانی سرطان ریه

قبل از شروع پرتودرمانی در سرطان ریه ، شما یک جلسه برنامه ریزی در مرکز پرتودرمانی خواهید داشت تا یک برنامه درمانی منظم و دقیق برای شما طراحی شود. در طی این جلسه ، شما یک سی تی اسکن انجام می دهید تا ناحیه ای را که باید درمان شود مشخص کنید ، و همچنین علامت گذاری هایی بر روی پوست شما انجام می شود ، بنابراین پرتودرمانی هر بار همان ناحیه مشخص شده را درمان می کند.

تیم انکولوژی پرتویی ، برنامه درمان را به طور مفصل شرح داده و در مورد بروز احتمالی عوارض پرتو درمانی در سرطان ریه بحث خواهد کرد.

 

نحوه پرتو درمانی سرطان ریه

عوارض پرتو درمانی سرطان ریه
نحوه پرتو درمانی سرطان ریه

رادیوتراپی در سرطان ریه با استفاده از دستگاهی به نام شتاب دهنده خطی انجام می شود. در هر جلسه درمان ، یک پرتو درمانگر به شما کمک می کند تا روی تخت درمان دراز بکشید تا مطمئن شود که در موقعیت صحیحی قرار گرفته اید و سپس اتاق را ترک می کند. قبل از اینکه پرتودرمانی انجام شود ، برای اطمینان از درمان ناحیه صحیح ، باید رادیوگرافی یا سی تی اسکن انجام دهید.

با شروع پرتو درمانی ، شما چیزی را احساس نمی کنید و نمی بینید ، اما ممکن است صدای وزوزی از دستگاه بشنوید. درمان تنها چند دقیقه طول می کشد ، اما به دلیل زمان لازم برای راه اندازی دستگاه ، یک جلسه ممکن است 10 تا 20 دقیقه به طول بیانجامد.

 

عوارض پرتو درمانی سرطان ریه

عوارض رادیوتراپی در سرطان ریه بسته به دوز تابش و تعداد جلسات پرتو درمانی متفاوت است. این عوارض بیشتر موقتی هستند و طی چند هفته یا چند ماه پس از درمان از بین می روند. پرتودرمانی به خودی خود بدون درد است ، اما تابش ممکن است برخی از بافت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بروز برخی از عوارض جانبی شود که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

ناراحتی هنگام بلع و سوزش سر دل

این عوارض جانبی ممکن است در طول دوره درمان رخ دهد و تا چهار هفته پس از پایان درمان ادامه یابد. تا زمانی که این عوارض فروکش نکرده اند ، ممکن است لازم باشد غذاهای ملایم میل کنید و از مصرف نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه پرهیز کنید.

خستگی مفرط

احساس خستگی بعد از پرتو درمانی بسیار معمول است. فعالیت های روزمره خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید تا بتوانید مرتب استراحت کنید. ممکن است متوجه شوید که ورزش به کاهش خستگی کمک می کند. همچنین صحبت کردن با خانواده ، دوستان یا کارفرمای خود در مورد چگونگی کمک کردن به شما ممکن است مفید و موثر باشد.

تغییرات پوست

پوست قفسه سینه و کمر شما ممکن است همانند آفتاب سوختگی قرمز یا خشک شود. پرهیز از قرار گیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید در این نواحی بسیار مهم است. برای کمک به مراقبت از پوست خود ، روزانه یک کرم مرطوب کننده به پوست خود بمالید. اما پیش از آن با تیم پزشکی خود در مورد محصولاتی که آنها توصیه می کنند صحبت کنید.

تنگی نفس و سرفه

یکی دیگر از عوارض پرتودرمانی این است که می تواند باعث التهاب ریه ها ، وضعیتی موسوم به پنومونیت ناشی از پرتودرمانی شود. این وضعیت ممکن است باعث تنگی نفس ، سرفه یا هر دو شود. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان نیز اتفاق بیفتند ، اما به احتمال زیاد 1 تا 6 ماه پس از پایان درمان ظاهر می شوند. پنومونیت پرتودرمانی معمولاً موقتی است و با قرص های استروئیدی (کورتیکواستروئید) قابل درمان است.

عوارض پرتودرمانی می تواند از یک جلسه درمان به جلسه دیگر متغیر و متفاوت باشد و ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد. هرگونه عوارض جانبی را که تجربه می کنید به تیم انکولوژی پرتودرمانی خود اطلاع دهید ، زیرا اکثر آنها قابل کنترل هستند.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

[box type=”info”] جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفاً کلیک کنید.[/box]

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancercouncil.com.au/lung-cancer/treatment/radiotherapy/#:~:text=Also%20known%20as%20radiotherapy%2C%20radiation,a%20machine%20outside%20the%20body.” newwindow=”yes”] منبع[/button]

3 دیدگاه دربارهٔ «پرتودرمانی سرطان ریه | درمان سرطان ریه با پرتو درمانی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا