نام داروهای ایمونوتراپی | در ایمنی درمانی از چه داروهایی استفاده می شود؟

نام داروهای ایمونوتراپی
نام داروهای ایمونوتراپی

نام داروهای ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا همان ایمنی درمانی نام درمانی است که باعث تحریک، بهبود یا سرکوب سیستم ایمنی خود بدن می شود، تا از این طریق به واسطه خود بدن با سرطان مبارزه کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

به ایمونوتراپی درمان بیولوژیکی، یا درمان اصلاح کننده واکنش بیولوژیکی نیز گفته می شود.

از این روش خاص برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده می شود. همچنین از ایمنی درمانی برای درمان بیماری های التهابی نیز بهره می برند. بیماری هایی از قبیل:

  • روماتیسم مفصلی
  • اسکلروز چندگانه
  • پسوریازیس
  • بیماری های التهابی روده از جمله کولیت های زخمی و بیماری کرون

ایمونوترپی روشی است که از مواد مختلفی برای همکاری با سیستم ایمنی بدن استفاده می کند. موادی که بسیاری از آنها داروهایی خاص هستند. از این جهت ایمنی درمانی ممکن است شباهت هایی با شیمی درمانی داشته باشد، اما کمی بعد درباره تفاوت اساسی این دو روش هم صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر ارائه اطلاعاتی مفید پیرامون ایمنی درمانی، درباره نام داروهای ایمونوتراپی نیز صحبت کنیم، تا بدانید که در این روش از چه داروهایی استفاده می شود.

با ما همراه باشید تا ایمونوتراپی را بیشتر بشناسید.

نام داروهای ایمونوتراپی
نام داروهای ایمونوتراپی

ایمنی درمانی

سیستم ایمنی بدن ما سلول های سرطانی را به عنوان سلول های خارجی یا سلول های غیرعادی می شناسد. بر خلاف سلول های عادی، سلول های سرطانی از پروتئین های منحصر به فردی روی سطح بیرونی خود برخوردار هستند. پروتئینی که با نام آنتی‌ژن شناخته می شود. از طرف دیگر پادتن ها نیز پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند. این پادتن ها به آنتی‌ژن های سلول های سرطانی می چسبند و از این طریق روی آنها برچسب سلول های غیر عادی می زنند.

در شرایط ایده‌آل، سلول های ویژه و مخصوصی در سیستم ایمنی بدن، برای از بین بردن سلول های برچسب خورده و غیرعادی راهی می شوند. هرچند گاهی از اوقات، سیستم ایمنی به مقداری کمک احتیاج دارد.

درمان بیولوژیکی یا همان ایمونوتراپی، به تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کند. مواد شیمیایی که در روش ایمونوتراپی استفاده می شوند، اغلب اصلاح کننده بیولوژیکی هستند. کار آنها تقویت و پیشرفت واکنش سیستم ایمنی نرمال بدن، برای مقابله با تهدیدات سرطان است.

گاهی از اوقات این اصلاح کننده های واکنشی ایمنی درمانی، موادی شیمیایی هستند که البته به صورت طبیعی هم درخود بدن وجود دارند. اما در روش درمانی، این مواد شیمیایی طبیعی در میزان بالا، و در آزمایشگاه تولید می شوند، تا با ورود به بدن، به سیستم ایمنی کمک کنند.

اصلاح کننده های واکنش های بیولوژیکی می توانند نقش های مختلفی در مبارزه با سرطان ایفا کنند. برای مثال داروهای مورد استفاده در ایمنی درمانی می توانند:

  • باعث به کار گرفتن سلول های ایمنی بیشتری در بدن، برای مبارزه با تومور سرطانی شوند
  • باعث ضعیف تر شدن و آسیب‌پذیرتر شدن سلول های سرطانی شوند، که مورد حمله سلول های دفاعی بدن قرار می گیرند
  • باعث تغییر در فرآیند رشد سلول های سرطانی شوند
  • کاری کنند که سلول های سرطانی بیشتر شبیه سلول های عادی رفتار کنند

ایمونوتراپی همچنین می تواند برای سرکوب سیستم ایمنی بدن هم مورد استفاده قرار بگیرد! این اتفاق به خصوص برای بیماری ها و امراض خودایمن مفید است. در این نوع بیماری ها، سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه شده، و به جای سلول های بیمار، به سلول های نرمال بدن حمله می کند.

سوزش و التهاب می تواند برای مبارزه با عفونت مفید باشد، اما در بیماری های خود ایمن، التهاب به عنوان یک ابزار دفاعی در سیستم ایمنی بدن، به بافت ها و سلول های نرمال آسیب می رساند. در این شرایط درمان های بیولوژیک می توانند باعث خنک و خنثی شدن این التهاب آسیب‌زا باشند.

نام داروهای ایمونوتراپی
نام داروهای ایمونوتراپی

داروهای ایمونوتراپی

امروزه هرکدام از اصلاح کننده های واکنشی بیولوژیکی مختلف، برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از ایمنی درمانی بیشتر برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

  • سرطان کلیه
  • سارکوم کاپوزی
  • ملانوم
  • برخی از انواع لوسمی(سرطان خون) و لنفوما
  • هپاتیت شدید نوع B و C

داروی اینترلوکین-2 می تواند در درمان سرطان کلیه و ملانوم شدید موثر باشد.

همچنین ریتوکسیماب (ریتوکسان) نیز یک پادتن است که می تواند برای درمان لنفوما غیر هاجکینی و سرطان خون لنفاتیک مورد استفاده قرار بگیرد. از این داروها همچنین می توان برای درمان روماتیسم مفصلی که به عوامل دیگر واکنشی نشان نمی دهد، نیز استفاده کرد.

دیگر انواع داروهای پادتنی مونوکلونال عبارتند از:

  • توسیلیزوماب (آکتمرا)، که برای درمان روماتیسم عضلانی استفاده می شود
  • تراستوزوماب(هرسپتین)، که برای سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد

استفاده از داروهای ضد TNF هم می توانند عوامل تولید نکروز تومور را مهار کنند. این داروها یکی از موثرترین روش های درمانی، برای بهبود روماتیسم عضلانی، بیماری التهاب روده و دیگر امراض التهابی است.  هرچند زمانی از این داروها استفاده می شود که داروهای معمولی هیچ تأثیری نداشته باشند.

داروهای ضد TNF مورد استفاده در ایمونوتراپی عبارتند از:

  • آدالیموماب (هومیرا)
  • سرتولیزوماب (سیمزیا)
  • اتانرسپت (انبرل)
  • گولیموماب (سیمپونی)
  • اینفلیکسیماب (رمیکِید)

در ایمنی درمانی همچنین ممکن است از داروهای زیر نیز استفاده شود:

  • ایپلیموماب (یِروُی)
  • نیوولوماب (اوپدیوو)
  • پمبرولیزوماب (کیترودا)
  • آتزولیزوماب (تسنتریک)
  • آولوماب (باونسیو)
  • دوروالوماب (ایمفینزی)
نام داروهای ایمونوتراپی
نام داروهای ایمونوتراپی

تفاوت ایمونوتراپی و شیمی درمانی

هم ایمنی درمانی و هم شیمی درمانی، هردو روش هایی هستند که از داروهای مختلف برای توقف را کند کردن روند رشد سلول های سرطانی استفاده می کنند. هرچند شیمی درمانی از داروهایی استفاده می کند که برای حمله به سلول های سریع‌الرشد سرطانی در بدن به کار گرفته می شوند، اما این در حالی است که ایمونوتراپی به جای حمله مستقیم به سلول ها، از داروهایی استفاده می کند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، در جهت شناسایی و مبارزه با سلول های سرطانی می شود.

علاوه بر اصل عملکرد، عوارض جانبی شیمی درمانی و ایمونوتراپی هم با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند. از آنجایی که شیمی درمانی نمی تواند فرق بین سلول های سالم و سلول های سرطانی هدفش را تشخیص دهد، روی هر دو سلول سالم و سرطانی اثرات خودش را می گذارد. از این رو عوارض جانبی شیمی درمانی بسیار بیشتر و شدید تر از عوارضی هستند که ممکن است ایمونوتراپی برای بیمار داشته باشد.

نام داروهای ایمونوتراپی
نام داروهای ایمونوتراپی

بهترین مرکز ایمونوتراپی در تهران

گرچه ایمونوتراپی یکی از ایمن ترین و مناسب ترین روش هایی است که می تواند برای درمان سرطان مورد استفاده قرار بگیرد، اما متأسفانه مراکز و پزشکان زیادی در کشور نیستند که در انجام ایمنی درمانی تخصص داشته باشند. با این وجود مرکز درمان و پیشگیری از سرطان به‌آیند، از جمله معدود مراکز سرطانی است که می تواند ایمنی درمانی را به شکلی تخصصی برای شما انجام دهد.

انتخاب ایمنی درمانی یا هر روش دیگر، به نظر کادر درمانی شما بستگی مستقیم دارد. گروه پزشکان به‌آیند، همچنین از جمله معدود مراکزی است که در قالب یک تیم درمانی، متشکل از بهترین متخصصان حوزه های مختلف سرطان به بررسی پرونده بیمار، جهت تعیین و انجام بهترین روش درمانی برای او، می پردازد.

منبع

3 دیدگاه دربارهٔ «نام داروهای ایمونوتراپی | در ایمنی درمانی از چه داروهایی استفاده می شود؟»

  1. احمدرضا ساکبی

    سلام بر شما
    همسر من مبتلا به سرطان متاستاتیک سینه است که استخوان بندی ایشان را درگیر کرده
    برای ایشان چه اقداماتی قابل انجام است و با توجه به محدودیت های اقتصادی من باید به چه مقدار هزینه فکر کنم

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام اول باید مدارکشون توسط انکولوژیست مجموعه بررسی بشه درمانهایی که تا الان گرفتن ، سیر بیماری ، شرایط کنونی بیمار و خیلی موارد دیگه تا ببینیم کاندید استفاده از درمان هدفمند و ایمونوتراپی میشن یا نه

  2. هادی رحمانیان

    سلام سرطان ریه سلول غیر کوچک دارم ۶ جلسه ان پی شیمی درمانی شدم رفتم سی تی دکتر گفت دوجلسه دیگر هم برو جمعا ح جلسه شیمی شدم رفتم سی تی بازم یه خورده دیگه هنوز باقی مونده میخاستم بدونم ایا میشه روش درمانی ایمونوتراپی واسم انجام بدن…ممنون میشم جوابم بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا