خوبی ها و بدی های ایمنی درمانی سرطان | مزایا و معایب ایمونوتراپی

مزایا و معایب ایمونوتراپی

سیستم ایمنی بدن شما از گلبول های سفید به اضافه اندام ها و بافت های سیستم لنفاوی مانند مغز استخوان تشکیل شده است. وظیفه اصلی آن هم کمک به بدن در مبارزه با بیماری های مختلف و حفظ سلامت بدن است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

داروهای ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌ کنند تا سخت‌ تر کار کند، یا اینکه پیدا کردن و از بین بردن سلول‌ های سرطانی را برای آن آسان‌ تر می نمایند.

در این مقاله از به آیند به مهمترین مزایا و معایب ایمونوتراپی به عنوان یکی از جدیدترین و بهترین روش های درمان سرطان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب ایمونوتراپی

ایمونوتراپی چیست؟

ایمونوتراپی سرطان که همچنین با نام ایمنی درمانی یا ایمونو-اونکولوژی هم شناخته می شود، شکلی از درمان سرطان است که از قدرت سیستم ایمنی خود بدن برای پیشگیری، کنترل و از بین بردن سرطان استفاده می کند.

ایمنی درمانی می تواند کارهای زیر را برای شما انجام دهد: مزایا و معایب ایمونوتراپی

  • به سیستم ایمنی آموزش دهد که چگونه سلول های سرطانی را شناسایی کرده و به آنها حمله کند
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از این طریق به آن در نابود کردن سلول های سرطانی کمک می کند
  • مکمل هایی را وارد بدن می کند تا به این واسطه واکنش های ایمنی بدن را تقویت نماید

داروهای ایمونوتراپی سرطان انواع مختلفی دارند، از جمله آنتی بادی های هدفمند، واکسن های سرطان، پیوند سلول های تطبیق پذیر، ویروس های آلوده کننده تومور، مهارکننده های ایست بازرسی، سیتوکین ها و داروهای کمکی.

ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی سرطان است (که در دسته درمان های اصلاح کننده پاسخ بیولوژیکی (BRM) نیز قرار می گیرد)، زیرا از مواد و موجودات زنده برای مبارزه با بیماری سرطان استفاده می کند. برخی از درمان‌های ایمونوتراپی هستند که از مهندسی ژنتیک برای افزایش قابلیت ‌های سلول‌ های ایمنی در مبارزه با سرطان استفاده می‌ کنند. به این نوع از ایمونوتراپی، ژن درمانی سرطان هم می گویند.

همچنین بسیاری از درمان‌ های ایمونوتراپی برای پیشگیری، مدیریت یا درمان سرطان‌ های مختلف می‌ توانند در ترکیب با روش های دیگری همچون جراحی، شیمی ‌درمانی، پرتودرمانی یا درمان ‌های هدفمند مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از ایمنی درمانی در کنار سایر روش های درمانی سرطای برای بهبود اثربخشی آنها است.

مزایا و معایب ایمونوتراپی
مزایا و معایب ایمونوتراپی

تقویت سیستم ایمنی بدن راهی هوشمندانه برای مبارزه با سرطان است، چراکه:

  1. سیستم ایمنی بدن دقیق است و به همین خاطر می تواند تنها سلول های سرطانی را هدف درمان قرار دهد و به سلول های سالم اطراف آسیبی وارد نکند.
  2. سیستم ایمنی بدن می تواند به صورت مداوم و پویا تطبیق پذیر باشد. درست همانند سرطان. به همین خاطر اگر سلول های سرطانی راهی پیدا کنند تا از شناسایی شدن فرار نمایند، سیستم ایمنی هم می تواند ارزیابی مجددی انجام داده و حملات جدیدی را طرح ریزی نماید.
  3. حافظه سیستم ایمنی بدن به آن اجازه می دهد تا شکل ظاهری سلول های سرطانی را به یاد بیاورد و از این رو می تواند در صورت بازگشت سرطان بعد از درمان، دوباره به آن حمله کند. مزایا و معایب ایمونوتراپی

فواید و خطرات ایمونوتراپی

چندین مورد از داروهای ایمونوتراپی برای مبارزه با سرطان تایید شده ‌اند و صدها داروی دیگر نیز در مرحله آزمایش‌ های بالینی قرار دارند (مطالعات تحقیقاتی همه روزه برای پیدا کردن داروهای ایمنی درمانی جدید در حال انجام است). برای برخی از افراد با سرطان های مختلف با درجات گوناگون، ایمونوتراپی می تواند بهترین گزینه درمانی باشد.

چنانچه پزشک متخصص شما ایمونوتراپی را برای درمان سرطان پیشنهاد کرد، کاملا این حق را دارید تا قبل از تصمیم نهایی برای انتخاب این درمان، در مورد مزایا و معایب ایمونوتراپی با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به صورت خلاصه در این مورد صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب ایمونوتراپی
مزایا و معایب ایمونوتراپی

مزایای ایمونوتراپی

دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است پزشک شما فکر کند ایمونوتراپی انتخاب خوبی برای درمان سرطان شماست. از جمله اینکه:

ممکن است زمانی که سایر روش های درمانی سرطان جواب نمی دهند، ایمونوتراپی بتواند روی سرطان شما اثرگذار باشد. برخی از سرطان ها (مانند سرطان پوست) به پرتو درمانی یا شیمی درمانی واکنش خوبی نشان نمی دهند، اما سلول های آنان پس از ایمونوتراپی شروع به از بین رفتن می کنند.

ایمونوتراپی می تواند به سایر درمان های سرطان کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. ایمونوتراپی می تواند با کمک به روند درمان های دیگر سرطان مانند شیمی درمانی، باعث بهبود عملکرد آنها شود. مزایا و معایب ایمونوتراپی

ایمونوتراپی عوارض کمتری نسبت به دیگر روش های درمان سرطان دارد. و این به خاطر آن است که تنها سیستم ایمنی بدن شما را هدف قرار می دهد، نه تمام سلول های بدن را (مانند شیمی درمانی).

احتمال بازگشت سرطان شما بعد از ایمونوتراپی کمتر می شود. زمانی که ایمونوتراپی می کنید، سیستم ایمنی بدن شما یاد می گیرد که در صورت بازگشت سلول های سرطانی به دنبال آن ها بگردد و آنها را شناسایی کند. این به حافظه سیستم ایمنی بدن برمی گردد و می تواند به شما کمک کند تا برای مدت طولانی تری عاری از سرطان بمانید.

مزایا و معایب ایمونوتراپی
مزایا و معایب ایمونوتراپی

خطرات ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به عنوان یک روش درمان سرطان مزایای زیادی دارد. با این حال، می تواند باعث ایجاد برخی مشکلات هم در بدن شما بشود.

بدن شما ممکن است واکنش بدی به ایمونوتراپی داشته باشد. ناحیه ای که دارو از طریق آن وارد بدن شما می شود ممکن است درد، تورم، قرمزی، خارش یا زخم را تجربه کند. مزایا و معایب ایمونوتراپی

ایمونوتراپی عوارض جانبی دارد. برخی از انواع ایمونوتراپی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند و باعث می شوند احساس کنید به آنفولانزا مبتلا شده اید. علائم ناشی از این اتفاق شامل تب، لرز و خستگی است. برخی دیگر از انواع این درمان هستند که ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند تورم، افزایش وزن ناشی از تجمع مایعات اضافی، تپش قلب، سنگینی سر و اسهال شوند. در بیشتر اوقات، این عوارض پس از اولین جلسه درمان کاهش می یابند.

ایمونوتراپی می تواند به اندام ها و سیستم های بدن آسیب برساند. برخی از داروهای ایمنی درمانی هستند می توانند باعث آسیب رساندن سیستم ایمنی بدن به اندام هایی مانند قلب، کبد، ریه ها، کلیه ها یا روده ها شوند.

ایمونوتراپی یک راه حل سریع نیست. در برخی از موارد، روند ایمونوتراپی نسبت به سایر روش‌های درمانی بیشتر طول می ‌کشد و سرطان شما ممکن است به سرعت از بین نرود.

ایمونوتراپی برای همه مفید نیست. در حال حاضر، ایمونوتراپی تنها برای کمتر از نیمی از افرادی که آن را امتحان می کنند جواب می دهد. بسیاری از مردم فقط یک پاسخ جزئی از آن دریافت می کنند. این بدان معنی است که در چنین شرایطی رشد تومور سرطانی شما می تواند متوقف شود یا اندازه تومور کوچکتر گردد، اما از بین نمی رود. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا ایمونوتراپی فقط می تواند به برخی از افراد کمک کند.

بدن می تواند به آن عادت کند. با گذشت زمان، ممکن است روند اثرگذاری داروهای ایمونوتراپی بر روی سلول های سرطانی شما متوقف شود. این یعنی ممکن است در اوایل درمان، اثرات آن را روی کاهش رشد تومور سرطانی ببینید، اما بعدا این اثرات از بین بروند و تومور به رشد خود ادامه دهد.

مزایا و معایب ایمونوتراپی
مزایا و معایب ایمونوتراپی

ایمونوتراپی در ایران

ایمونوتراپی یکی از روش های نوین برای درمان سرطان است. به همین خاطر مراکز و پزشکان زیادی نیستند که خدمات آن را در ایران در اختیار بیماران قرار می دهند. اما نگران نباشید، مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، به لطف حضور دکتر امینه واقفی از جمله معدود مراکزی است که در ایران ایمونوتراپی را برای شما انجام می دهد. مزایا و معایب ایمونوتراپی

منبع 1

منبع 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا