درمان بیولوژیک سرطان | درمان بیولوژیکی چیست ؟

درمان بیولوژیک چیست ؟

درمان بيولوژيك

در درمان بیولوژیک (که به آن ایمنی درمانی ، درمان اصلاح کننده واکنش بیولوژیکی یا بیوتراپی نیز گفته می شود) از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان استفاده می شود. سلول ها ، آنتی بادی ها و اندام های سیستم ایمنی بدن برای محافظت و دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها یا ویروس ها عمل می کنند. پزشکان و محققان دریافته اند که سیستم ایمنی بدن همچنین ممکن است بتواند تفاوت بین سلول های سالم و سلول های سرطانی در بدن را تعیین کند و یا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان های بیولوژیک برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ، با کمک به موارد زیر طراحی شده اند:

  • شناسایی شدن سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن ، و در نتیجه بیشتر در معرض تخریب توسط سیستم ایمنی بدن قرار گرفتن
  • تقویت قدرت از بین بردن سلول های سیستم ایمنی بدن
  • تغییر روش رشد سلول های سرطانی ، به طوری که آنها بیشتر شبیه سلول های سالم عمل می کنند
  • متوقف کردن فرآیند تغییر سلول طبیعی به سلول سرطانی
  • افزایش توانایی بدن در ترمیم یا جایگزینی سلول های طبیعی آسیب دیده یا از بین رفته توسط سایر اشکال درمان سرطان ، مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی
  • جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن

 

چگونه سیستم ایمنی بدن با سرطان مقابله می کند؟

سیستم ایمنی بدن شامل انواع مختلفی از گلبول های سفید خون است – هر کدام با روش متفاوتی برای مقابله با سلول های خارجی یا بیمار ، از جمله سرطان:

  • لنفوسیت ها – گلبول های سفید خون ، از جمله سلول های B ، سلول های T و سلول های
    • سلول های B – آنتی بادی هایی تولید می کنند که به سلول های دیگر حمله می کنند.
    • سلول های T – مستقیماً به سلول های سرطانی حمله کرده و به سایر سلول های سیستم ایمنی را برای دفاع از بدن سیگنال می فرستند.
    • سلول های کشنده طبیعی (سلول های NK) – مواد شیمیایی تولید می کنند که به مهاجمان خارجی در بدن متصل شده و آنها را از بین می برند.
  • مونوسیت ها – گلبول های سفید خون که ذرات خارجی را بلعیده و هضم می کنند.
  • سلول های دندریتیک – سلول های خارجی را به سیستم ایمنی بدن عرضه می کنند.

این نوع گلبول های سفید خون – سلول های B ، سلول های T ، سلول های کشنده طبیعی و مونوسیت ها – در خون وجود دارند و بنابراین در هر قسمت از بدن گردش می کنند و در مقابل سرطان و سایر بیماری ها محافظت می کنند. سلول ها دو نوع ماده ترشح می کنند: آنتی بادی و سیتوکین. آنتی بادی ها به موادی (مضر) که آنتی ژن ها می شناسند پاسخ می دهند. آنتی بادی های خاص (مفید) با قفل شدن در کنار هم ، با آنتی ژن های خاص (خارجی) مطابقت دارند. سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که توسط برخی سلولهای سیستم ایمنی تولید می شوند و می توانند مستقیماً به سلول های سرطانی حمله کنند. سیتوکین ها “پیام رسان” هایی هستند که با سلول های دیگر “ارتباط” برقرار می کنند.

 

انواع روش های درمان بیولوژیک سرطان کدامند؟

در درمان سرطان انواع مختلفی از روش های درمان بیولوژیکی وجود دارد.

اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی (BRM) نحوه تعامل دفاعی بدن با سلول های سرطانی را تغییر می دهند. BRM ها تحت شرایط آزمایشگاهی تولید و به بیماران عرضه می شوند و:

  • توانایی بدن در مقابله با بیماری را تقویت می کند.
  • قدرت مقابله با سیستم ایمنی بدن را به سمت سلول های بیماری هدایت می کند.
  • سیستم ایمنی ضعیف را تقویت می کند.

 

فرآورده های بیولوژیک چیست ؟

بیولوژی درمانی

BRM ها شامل عوامل تعدیل کننده سیستم ایمنی غیر اختصاصی ، اینترفرون ها ، اینترلوکین ها ، عوامل محرک کلنی ، آنتی بادی های مونوکلونال ، سیتوکین درمانی و واکسن ها هستند:

  • عوامل تعدیل کننده سیستم ایمنی غیر اختصاصی. عوامل غیر اختصاصی تنظیم کننده سیستم ایمنی متشکل از انواع داروی بیولوژیک سرطان هستند که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند و باعث می شوند سیتوکین ها و آنتی بادی های بیشتری برای کمک به مبارزه با سرطان و عفونت در بدن تولید کند. مقابله با عفونت برای فرد مبتلا به سرطان مهم است.
  • اینترفرون (IFN) .اینترفرون (IFN) نوعی اصلاح کننده پاسخ بیولوژیکی است که به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتد. آنها همچنین تحت شرایط آزمایشگاهی نیز تولید می شوند و در درمان بيولوژيك به بیماران سرطانی ارائه می شوند. نشان داده شده است که آنها عملکرد سیستم ایمنی بیمار سرطانی را در برابر سلولهای سرطانی بهبود می بخشند. اینترفرون ها ممکن است مستقیماً روی سلولهای سرطانی کار کنند تا رشد آنها را کند کنند ، یا ممکن است باعث شوند سلولهای سرطانی با رفتارهای طبیعی تر به سلول تبدیل شوند. برخی از اینترفرون ها همچنین ممکن است سلول های کشنده طبیعی (NK) ، سلول های T و ماکروفاژها را تحریک کنند – انواع گلبول های سفید خون در جریان خون که به مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کنند.
  • اینترلوکین ها (IL) . اینترلوکین ها (IL) رشد و فعالیت بسیاری از سلول های ایمنی را تحریک می کنند. آنها پروتئین هایی (سیتوکین) هستند که به طور طبیعی در بدن وجود دارند ، اما می توانند در آزمایشگاه نیز ساخته شوند. برخی اینترلوکین ها رشد و فعالیت سلول های ایمنی بدن را تحریک می کنند ، مانند لنفوسیت ها ، که برای از بین بردن سلول های سرطانی کار می کنند.
  • عوامل تحریک کننده کلونی (CSF) . عوامل تحریک کننده کلنی (CSF) پروتئین هایی هستند که به بیماران تشویق می شوند تا سلولهای بنیادی مغز استخوان را برای تولید سلولهای خونی بیشتر تشویق کنند. بدن دائماً به گلبول های سفید خون جدید ، گلبول های قرمز و پلاکت ها احتیاج دارد ، خصوصاً در صورت وجود سرطان. CSF همراه با شیمی درمانی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. هنگامی که بیماران سرطانی شیمی درمانی می شوند ، توانایی مغز استخوان در تولید سلول های خونی جدید سرکوب می شود و بیماران را مستعد ابتلا به عفونت می کند. بخشهایی از سیستم ایمنی بدن نمی توانند بدون سلولهای خونی عمل کنند ، بنابراین عوامل تحریک کننده کلنی سلولهای بنیادی مغز استخوان را به تولید گلبولهای سفید خون ، پلاکتها و سلولهای قرمز خون ترغیب می کنند. با تولید سلول مناسب ، سایر درمان های سرطانی می توانند بیماران را قادر به دریافت دوزهای بالاتر شیمی درمانی کنند.
  • آنتی بادی های مونوکلونال. آنتی بادی های مونوکلونال عواملی هستند که در آزمایشگاه تولید می شوند و به سلول های سرطانی متصل می شوند. وقتی عوامل تخریب کننده سرطان به بدن وارد می شوند ، بدنبال آنتی بادی ها می روند و سلول های سرطانی را از بین می برند. عوامل آنتی بادی مونوکلونال سلولهای سالم را از بین نمی برند. نمونه هایی از درمان با آنتی بادی مونوکلونال شامل تراستوزوماب (Herceptin®) برای سرطان پستان و ریتوکسیماب (Rituxan®) برای لنفوم است.
  • سیتوکین درمانی. سیتوکین تراپی از پروتئین (سیتوکین) برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما برای شناسایی و تخریب سلولهای سرطانی استفاده می کند. سیتوکین ها توسط سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی در بدن تولید می شوند ، اما می توانند در آزمایشگاه نیز تولید شوند. این درمان با ملانومای پیشرفته و با درمان کمکی (درمانی که بعد از درمان اولیه سرطان یا علاوه بر آن انجام می شود) استفاده می شود. سیتوکین درمانی برای از بین بردن سلولهای سرطانی و جلوگیری از رشد تومورها به تمام نقاط بدن می رسد.
  • واکسن درمانی. واکسن درمانی هنوز یک درمان بیولوژیکی تجربی است. فواید واکسن درمانی هنوز اثبات نشده است. با بیماری های عفونی ، واکسن ها قبل از ایجاد بیماری تزریق می شوند. واکسن های سرطان اما بعد از ایجاد بیماری ، هنگامی که تومور کوچک است ، تزریق می شوند. دانشمندان در حال آزمایش مقدار واکسن های ملانوم و سایر سرطان ها هستند. گاهی اوقات ، واکسن ها با سایر روش های درمانی مانند سیتوکین درمانی ترکیب می شوند.

 

عوارض داروهای بیولوژیک در بیوتراپی چیست ؟

از آنجا که سابقه پزشکی و تشخیصی هر فرد متفاوت است ، واکنش او نیز نسبت به درمان متفاوت خواهد بود. عوارض جانبی ممکن است شدید ، خفیف یا غایب باشد. قبل از شروع درمان حتماً با تیم مراقبت از سرطان در مورد هر گونه عوارض جانبی احتمالی بیولوژی درمانی مشورت کنید.

عوارض جانبی درمان بیولوژیکی سرطان ، که غالباً علائمی شبیه علائم آنفولانزا را تقلید می کند ، با توجه به نوع روش درمانی متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی

به طور خاص ، سیتوکین درمانی اغلب باعث تب ، لرز ، درد و خستگی می شود. سایر عوارض جانبی شامل بثورات یا تورم در محل تزریق است. درمان می تواند باعث خستگی مفرط و درد استخوان شود و ممکن است فشار خون و قلب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «درمان بیولوژیک سرطان | درمان بیولوژیکی چیست ؟»

  1. این قسمت« ارتباط با ما »که پایین صفحه قرار داره رو لطفا بی حرکت کنید خیلی رو مخ آدمه.هر‌چند ثانیه تکون میخوره..موقع خوندن مطالب اعصابم بهم ریخت تمرکزم از دست دادم نتونستم کامل مطلب بخونم…ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا