علائم سرطان زیر بغل و توده شیردهی

علائم سرطان زیر بغل

علائم سرطان زیر بغل

سلام، لحظه های خوشی را برای شما آرزومندیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

با نگاهی به آمار سرطان در ایران شوکه می شویم، شیوع انواع سرطان های غیرارثی و بدون هیچگونه سابقه فامیلی بیداد می کند و این یک هشدار جدی ست و باید چاره ای اندیشیده شود. سرطان از کجا می آید و ریشه اصلی اش کجاست؟ اگر عامیانه و ساده بگوییم: از سبک زندگی غلط در خوردن، نوشیدن، خوابیدن و فکر کردن و از زندگی های پر از استرس و محیط های آلوده شیمیایی و مصرف نگهدارنده ها و سردی بدن و غیره و غیره.

موضوعات متن زیر

  1. علت ها و علائم سرطان زیر بغل و تورم غدد لنفاوی و درمان ها
  2. بیماری های توده شیردهی در رابطه با سیستم لنفی

 

سرطان لنفاوی زیر بغل: سیستم لنفاوی چیست؟

سرطان غدد لنفاوی زیر بغل چیست؟

برای اینکه بدانیم سرطان غدد لنفی چیست بهتر است با نقش سیستم لنفاوی در سرتاسر بدن و از جمله در زیر بغل آشنا شویم.

به تصویر بالا نگاه کنید. سیستم لنفاوی در عمق بدن و در اطراف قلب و مغز، یا نزدیک به پوست در زیر بغل یا کشاله ران جاری ست. سیستم لنفی از سر تا زانو گسترش دارد. واژه ی لنف به معنی مایع شفاف و بی رنگ و مربوط به آب است.

شبکه رگ های لنفاوی تقریبا در سرتاسر بدن پخش است و این رگ ها مانند رگ های خونی هستند؛ منتها به جای گردش خون، مایعات حمل و نقل می شود. تفاوت سیستم لنفی با سیستم گردش خون این است که مسیر لنفی یک طرفه است و به سمت بالا به طرف گردن حرکت می کند؛ اما خون در یک مسیر رفت و برگشتی و ادامه دار حرکت می کند. مایع لنفی از مسیرهای لنفی در دو طرف گردن در قسمت ترقوه دوباره به سیستم لنفی بدن وارد می شود.

کار سیستم لنفاوی تصفیه مایعات و خون، رساندن مواد مفید لنفی به ذخیره خون و دفع مایعات اضافه از بدن است که البته اندام های مختلف با سیستم لنفی همکاری می کنند تا این تصفیه و تخلیه به خوبی انجام شود. برای مثال، طحال، تیموس…

تیموس، طحال و سیستم ایمنی

طحال و سیستم ایمنی در سرطان زیر بغل

بزرگترین اندام لنفاوی طحال است که در بالای کلیه ها و در سمت چپ بدن قرار دارد. طحال فیلتر کننده خون است. یعنی، خون را تصفیه و تمیز می کند. مقدار سلول های قرمز خونی و ذخیره خون در بدن را کنترل و به دفع عفونت ها کمک می کند. اگر طحال باکتری، ویروس یا میکروارگانیسم مضر در خون و نیز در رگ های لنفی را شناسایی کند، آنتی بادی هایی برای کشتن آنها تولید می کند.

تیموس اندام کوچکیست در بالای قلب و در قفسه سینه. وظیفه اش ذخیره ی سلول های سفید خونی یا همان لنفوسیت ها و تبدیل آنها به سلول های T ضد سرطان و ضد عفونت است.

سلول های لنفی حلق (tonsils) اولین سد و مانع ورود عفونت به بدن در سیستم ایمنی هستند.

حتما درباره پلاسمای خون شنیده اید. وظیفه اش رساندن مواد مغذی، مایعات، مواد آنزیمی و پروتئین و هورمون های مفید به بدن از طریق گردش خون است. زمانی که کار انتقال را انجام داد سلول ها را ترک می کند. آن مقدار از مواد مایع را که به خون نرسانده تبدیل به مایع لنف می شود.

سرطان زیر بغل لنفوما

سرطان زیر بغل لنفوما

سیستم لنفی در زیر بغل نیز جریان دارد. حتما دیده اید که افرادی تاتوی بازو کرده و بعد از چند سال ناگهان زیر بغل شان ورم می کند و دردناک می شود؟ علتش تورم غدد لنفاوی زیر بغل و مسدود شدن این غده ها توسط جوهرهای سیاه و قرمز تاتوست که از قبل آلودگی داشته و در طی زمان به عمق زیر پوست و سیستم لنفی رسیده اند.

در بیماری های لنفی از نوع تورم، عفونت یا سرطان، سه جای بدن بیشتر از جاهای دیگر درگیر می شوند: زیر بغل، گردن و کشاله ران. هر زمان که باکتری، ویروس یا میکروب و عفونتی وارد مایع لنفی شود، گره های لنفی سلول های سفید خونی دفاعی بیشتری تولید می کنند. در نتیجه، گره های لنفاوی در آن قسمت متورم می شوند.

بزرگ شدن گره های لنفاوی همیشه علامت واضح ندارد. گاهی در عمق زیر پوست است و با CT Scan و M.R.I مشخص می شود. یکی از بیماری های زیر بغل سرطان زیر بغل یا همان لنفوما در زیر بغل است.

سرطان زیر بغل لنفوما

در سرطان زیر بغل، گره های لنفاوی سرطانی می شوند. سلول های لنفوسیت بیش از اندازه رشد کرده و به سلول های سالم لنفی زیر بغل حمله می کنند و عملکرد طبیعی آنها را از کار می اندازند. گره های لنفاوی زیر بغل با سیستم لنفاوی اطراف قلب و گردن نیز در ارتباط است و اگر سرطانی شود این قسمت ها را می تواند درگیر کند.

سرطان لنفاوی به دو بخش هوچکین و غیر هوچکین تقسیم بندی می شود. سرطان لنف غیرهوچکین NHL فولیکولی رایج تر است. خود این تقسیم بندی زیرشاخه هایی نیز دارد. نوع سرطان لنف با بررسی نوع سلول لنفوسیت سرطانی تشخیص داده می شود. روش درمان انواع سرطان لنف هوچکین و غیرهوچکین با هم فرق دارد.

فرق لنفوما و لوسمی

سرطان لوسمی مربوط به سرطان سلول های خونی در مغز استخوان است اما سرطان لنفاوی مربوط به لنفوسیت های ضد عفونت در سیستم لنفاوی-ایمنی بدن است.

فرق لنف ادم با لنفوما: Lymphedema and lymphoma

لنف ادم با لنفوما تفاوت دارد. لنف ادم به معنی تجمع مایعات در بافت های بدن و مسدود شدن سیستم لنفی ست.

هشدار: افرادی که در معرض امواج رادیویی و اشعه ایکس، آفت کش های شیمیایی کشاورزی، بنزن و مواد شیمیایی صنعتی قرار دارند، بیشتر مستعد سرطان لنفاوی و انواع سرطان های دیگر هستند.

سرطان زیر بغل: عکس تورم غدد لنفاوی زیر بغل

سرطان زیر بغل: عکس تورم غدد لنفاوی
جراحی سرطان زیر بغل مربوط به پسربچه سه ساله!

عکس بالا مربوط به جراحی بافت سرطانی زیر بغل یک کودک سه ساله است که با نمونه برداری  از بافت زیر بغل مشخص شد به سرطان لنفوما T-cell زیر پوستی مبتلاست. این نوع سرطان با سی.تی.اسکن تشخیص داده نشد.

ویدئو مشکلا زیر بغل

این ویديو گرچه به صورت اختصاصی در مورد سرطان زیر بغل نیست،‌اما اطلاعات مفیدی از مشکلات کم خطر زیر بغل ارائه می دهد و به درمان های رایج خانگی برای رفع آنها اشاره می کند. مشاهده این ویدئو می تواند به شما در درک مشکلات رایج تر زیر بغل، شناخت توده های آن و تمیز دادن آنها از مشکلات جدی کمک کند.

علائم سرطان زیر بغل-علائم تورم غدد لنفاوی

علائم اصلی سرطان زیر بغل در ابتدا چندان واضح نیستند و ممکن است با علائم بیماری های دیگر مشترک باشند. اما در کل عبارتند از:

  • ♦ تورم حداقل یکی از غده های لنفی زیر بغل که دردناک نیستند!
  • ♦  تب
  • ♦  عرق بیش از حد در شب
  • ♦  کاهش وزن بدون علت (برای مثال، علت آن پرکاری تیروئید نمی باشد و سرطان است)
  • ♦  سرفه و تنگی نفس
  • ♦  خارش زیر بغل (از علائم فرعی)
  • ♦  احساس خستگی بیش از حد (از علائم فرعی)

نکته 1: با مشاهده این علائم، دفترچه یادداشتی تهیه و زمان شروع و شدت و دفعات تکرار علایم را یادداشت کنید تا پزشک برنامه درمانی دقیق تری برای شما در نظر بگیرد. استرس سرطان نداشته باشید زیرا اغلب مواقع عفونت علت اصلی ست.

نکته 2: خوشبختانه سرطان لنفاوی زیر بغل با تشخیص و اقدام به موقع قابل درمان است.

تشخیص سرطان زیر بغل

سرطان زیر بغل از روی علائم چندان تشخیص داده نمی شود و به بررسی های بیشتری نیاز است. بستگی به نظر پزشک ممکن است موارد زیر انجام شوند:

  1. نمونه برداری از گره لنفی و بررسی سرطانی بودن یا نبودن آن زیر میکروسکوپ
  2. نمونه برداری از مغز استخوان و بررسی وجود سلول های سرطانی در آن
  3. عکس برداری CT و PET

درمان سرطان زیر بغل

درمان های بسیار متفاوت و متنوعی برای درمان انواع لنفوما وجود دارد. روش درمان بستگی به پیشرفت سرطان نیز دارد. گاهی گره لنفی سرطانی با جراحی برداشته می شود و گاهی سرطان ریشه ای تر است و به شیمی درمانی نیاز است. رادیودرمانی، تقویت سیستم ایمنی با داروهای ایمونوتراپی سرطان، شیمی درمانی در ترکیب با تکنیک های هدف گیری سلول های سرطانی و کشتن آنها، پیوند مغز استخوان، و درمان های پوستی مانند فوتوتراپی سلول های سرطانی نیز ممکن است انتخاب شوند.

به صورت کلی هدف از درمان سرطان زیر بغل یا لنفوما کنترل کردن ورم و دیگر مشکلات ناشی شده از آن است. 

اصولا روش های اصلی و کارآمد برای درمان سرطان زیر بغل شامل موارد زیر است:

  • لباس های فشار
  • ورزش
  • بانداژ
  • مراقبت های پوستی
  • درمان های ترکیبی
  • کاهش وزن
  • لیزر درمانی
  • دارو درمانی
  • پرتو درمانی
  • جراحی
  • ماساژ درمانی

زمانی که سرطان زیر بغل شدید باشد و با روش های درمانی معمول بهتر نشود،‌ ممکن است خودش موجب بروز مشکلات دیگری هم بشود.

آسیب های وارد شده به سیستم غدد لنفاوی بدن را نمی توان ترمیم کرد. درمان هایی که برای لنفوما انجام می شوند اغلب برای کنترل مشکلات ناشی از این بیماری است تا از بروز مشکلات دیگر و بدتر شدن شرایط آنها جلوگیری شود. 

درمان های فیزیکی و غیر دارویی معمولا رایج ترین و استاندارد ترین روش های درمان سرطان زیر بغل هستند. اما این به معنای آن نیست که نمی توان سرطان زیر بغل را درمان کرد. اتفاقا اگر به خصوص به موقع برای درمان آن اقدام کنید،‌ شانس درمان شما بالاتر خواهد بود.

اصلی ترین هدف انواع درمان های لنفوما کمک به بیماران برای ادامه فعالیت های روزمره خودشان،‌و کاهش درد و افزایش توان حرکتی دست و بازو است. این نکته را هم به یاد داشته باشید که اغلب درمان های طولانی مدت لنفوما از دارو درمانی استفاده نمی کنند.

ماساژ درمانی لنفوما

ماساژ درمانی یا درمان دستی برای لنفوما باید تحت نظر یک فرد متخصص و آموزش دیده برای درمان سرطن زیربغل صورت بگیرد. در این نوع خاص از ماساژ بافت نرم بدن به آرامی نوازش داده شده، و روی آن ضربه زده می شود. این ماساژ بسیار لطیف و سبک خواهد بود و تقریبا شبیه براش کردن است. ماساژ می تواند به غده لنفاوی کمک کند تا از ناحیه ورم کرده بیرون بیاید و وارد عروق فعال لنفاوی شود. می توان به بیماران آموزش داد که چگونه خودشان این ماساژ را به دقت و احتیاط برای خودشان انجام دهند.

تا زمانی که ماساژ لنفوما به درستی انجام شود،‌ هیچ مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند. در نظر داشته باشید که تحت شرایط زیر نباید ماساژ‌ سرطان زیر بغل را انجام داد:

  • زمانی که زخم های باز،‌کبودی،‌یا بخش هایی که دارای آسیب پوستی هستند در ناحیه وجود داشته باشند.
  • تومورهایی وجود داشته باشند که از روی پوست هم قابل روئیت باشند.
  • نواحی دارای لخته های عروق خونی عمیق باشند.
  • بافت های نرم و حساسی در ناحیه ای که تحت پرتودرمانی بوده است وجود داشته باشند. 

عناوین و بحث های زیر مربوط به بیماری های زنان است.

علائم سرطان زیر بغل / غدد شیری زیر بغل

غدد شیری زیر بغل

سوال: آیا درد و تورم غدد شیری از نشانه های سرطان سینه است؟

پستان دارای چندین عدد غده و مجاری شیری به شکل خوشه انگور ست. غده های تولید کننده شیر در پستان ممکن است تا چاله زیر بغل امتداد داشته باشند. خود پستان عضله ندارد اما عضلات زیر هر پستان و روی دنده قرار دارند. گاهی این عضلات برجسته شده و به شکل توده نرمال در می آیند.

اغلب توده های پستان سرطانی نیستند و به علت تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. درد پستان نیز خیلی وقت ها به خاطر بلوغ، قاعدگی، بارداری و تغییرات هورمونی پیش می آید  نشانه قطعی سرطان نیست. گاهی درد پستان ناشی از کیست است و ربطی به قاعدگی ندارد. پستان زنان در سنین بالاتر از 40 سال ممکن است کیستی شود.
نکته: مصرف بعضی داروهای شیمیایی ممکن است به به تشکیل کیست غیرسرطانی و حتی سرطانی در پستان یا دستگاه تناسلی شود. برای مثال، قرص ضد بارداری

گاهی درد وتورم، قرمزی و افزایش دمای پستان در اثر عفونت  مجاری شیری (ماستیتیس) در هنگام شیردهی ایجاد می شود. این حالت می تواند ناشی از ورود باکتری از دهان کودک به نوک پستان و سپس مجاری شیری شود. برای مثال، بوسیدن دهان کودک توسط شخصی که دهانش به باکتری آلوده بوده یا …

علائم سرطان زیر بغل و درد پستان

  • علت های درد پستان عبارتند از:
  • هورمون درمانی با استروژن
  • قاعدگی، بلوغ، بارداری و شیردهی (تغییرات هورمونی)
  • تغییرات بافت فیبری در پستان
  • مصرف داروهایی مانند لانوکسین، آلدومت، آلداکتون، آنادرول، تورازین و غیره
  • عفونت بافت پستان و در مرحله آخر

سرطان پستان که با سرطان لنفاوی زیر بغل یا سیستم لنفاوی زیر بغل نیز ارتباط دارد.

در جراحی سرطان پستان، گره های لنفی زیر بغل را برمی دارند که البته با عارضه درد و تورم پس از عمل همراه است. در تکنیک های جراحی جدید، گره های لنفی کمتری برداشته می شود و در نتیجه عوارض کمتر اتفاق می افتد.

علائم سرطان زیر بغل و توده شیردهی

دو سوال:

  1. در سرطان سینه، توده شیردهی چه تغییری می کند؟
  2. . آیا توده شیردهی در سرطان زیر بغل تغییر می کند؟ به عبارتی، سرطان زیر بغل بر توده شیردهی اثر دارد؟ 

چند نکته در رابطه با سوال های فوق داریم:

  • یک خبر خوب: سرطان سینه حین شیردهی خیلی به ندرت اتفاق می افتد و این از الطاف خداوند است. در کل جهان، تنها 3 درصد همزمان با شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند که البته دلایلی دارد و قابل تعمیم نیست.
    شیردهی به باز شدن مجاری شیری مسدود شده (ناشی از عفونت) کمک می کند. ترشح به موقع و متعادل سه هورمون پروژسترون، استروژن و پرولاکتین نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان در زنان دارد.
  • ♦ بافت پستان تا زیر بغل ادامه دارد. بنابراین، سیستم لنفاوی زیر بغل با داخل پستان ارتباط دارد. به عبارتی، سرطان سینه بر زیر بغل اثر می گذارد و سرطان زیر بغل بر بافت پستان اثر می گذارد.
  • ♦ سرطان لنفاوی یا سرطان پستان ممکن است منجر به مسدود شدن مجاری شیری و تورم و سفت شدن بیش از حد توده شیری و درد شوند؛ همچنین، منجر به تغییر رنگ پوست پستان و زیر بغل به رنگ پرتقال شوند. در این صورت، مراجعه فوری به پزشک جهت تشخیص علت ضرورت دارد.
  • ♦ سرطان پستان، علاوه بر پستان و مجاری شیری و غدد شیری، به غدد لنفاوی زیر بغل نیز حمله می کند و سیستم لنفاوی زیر بغل را مختل می کند.
  • ترشحات عفونی از سینه می توانند در اثر سرطان سینه ایجاد شوند اما  لزوما به معنی سرطانی شدن سینه نیستند و ممکن است علت یک عفونت ساده یا مربوط به غده هیپوفیز در مغز باشد.

علت فعال شدن غدد شیری

سوال: غدد شیری چگونه و از کی فعال می شوند؟ با بلوغ چه ارتباطی دارند؟

بزرگ شدن پستان ها یکی از علائم بلوغ دختران در سن نوجوانی است. همزمان با تخمک گذاری و تولید هورمون استروژن در بدن، تولید و تجمع چربی در بافت همبند افزایش می یابد. در نتیجه، پستان ها بزرگ می شوند. همزمان، مجاری و غدد شیری رشد می کنند. به علاوه، موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی شروع به درآمدن می کنند.

بعد از شروع چرخه ی تخمک گذاری و قاعدگی، غدد شیری در انتهای مجاری شیری بالغ تر می شوند. این بلوغ برای هر دختری متفاوت است.

تولید هورمون استروژن توسط تخمدان ها در نیمه اول چرخه قاعدگی سبب تحریک رشد مجاری شیری می شود. در نیمه دوم، تولید پروژسترون جای استروژن را می گیرد. این بار، غده های شیری تحریک و تشکیل می شوند. هم اکنون، اگر خانم باردار شود، غدد شیری نیز فعال و با پیشرفت بارداری تعداد آنها چند برابر و بزرگتر می شوند.

شاید تعجب کنید؛ پزشکان باور دارند که پستان ها فقط زمانی کامل بالغ می شوند که فرزندی متولد شده و عملیات شیردهی آغاز شود. در واقع، فعالیت مجاری و غدد شیری مدیون ترشح هورمون پروژسترون است. در ماه پنجم و ششم بارداری، پستان ها می توانند کامل شیر تولید کنند.

نکته مهم: به غیر از پروژسترون، چندین هورمون به تولید شیر در پستان ها کمک می کنند:

  • ◊ هورمون FSH که رشد فولیکول های مو را تحریک می کند،
  • ◊ هورمون پرولاکتین
  • ◊ هورمون اوکسی توسین
  • ◊ لاکتوژن جفت در بارداری (HPL)

source

علت سفت شدن غدد شیری در شیردهی

سفت شدن غدد شیری در شیردهی به چند دلیل اتفاق می افتد که البته همه دلایل جدی نیستند و بعضی شان به راحتی قابل رفعند:

  1. مسدود شدن مجاری شیری در چند هفته اول بعد از زایمان که به زودی برطرف می شود. برای درمان زخم و شقاق نوک سینه، استفاده از پمادها و کرم های موضعی مانند هیدرودرم کمک کننده است. ماساژ پستان، شیردهی به روش درست، گذاشتن پارچه تمیز گرم و مرطوب روی محل، پرهیز از لباس و سوتین تنگ و فشار به محل، و تخلیه کامل شیر از پستان به درمان سریع تر کمک می کنند.
  2. عفونت سینه یا ماستیتیت پستان: ورود باکتری به نوک و مجاری شیری و تورم و قرمزی و تب شیر که با آنتی بیوتیک قابل درمان است
  3. وجود توده کیستی بیضی شکل و محتوی مایع در بافت سینه که غدد شیری را نیز درگیر کرده
  4. وجود توده های چربی در بافت پستان که مشکل خاصی ایجاد نمی کنند و دردی ندارند
  5. تجمع خون در زیر پوست پستان (هماتوم) و ایجاد توده دردناک سفت و کبود
  6. سرطان پستان که به شکل توده در بافت پستان در آمده و یا سرطان لنفاوی زیر بغل که به بافت پستان و غدد شیری سرایت کرده.

هر کدام از موارد بالا (اگر جدی باشند) درمان خاص خود را دارند. تشخیص علت به کمک ماموگرافی، آزمایش خون، نمونه برداری از بافت سفت، سونوگرافی برای بررسی توده سفت، … انجام می شود.

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

منبع 5

به امید بازگشت سلامتی بیماران سرطانی به لطف خداوند، شما و کمک پزشکان دلسوز

م. اکبری، عضو دپارتمان پژوهشی بهایند

تمامی مطالب این سایت از معتبرترین منابع پزشکی ایران و جهان برگرفته شده.

 

58 دیدگاه دربارهٔ «علائم سرطان زیر بغل و توده شیردهی»

  1. سامی جلالی

    آگاهی بخشی در مورد بیماری سرطان می تواند آینده را روشن تر نماید.
    مطلب تان بسیار مفید بود.

  2. با سلام من ترشح خونی از نوک پستان محل ترشح شیر در دوره ای باردای …. سنوگرافی دادم و همه موارد را طبیعی و نرمال ذکر شده فقط در قسمت اگزیلاری چنین یاداشت شده…… (((در قسمت اگزیلاری دوطرف لنف نود با نمای خوش خیم دیده شده که بزرگترین انها سمت راست mm10×4 و سمت چپ 11×5 mm میباشد ))))

    لطفا برای من توضیح دهید جای نگرانی دارد یا خیر…

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سلام من تو دوران شیردهی هستم و نوزادم۷ ماهس. چند وقتی است که متوجه شدم زیر بغلم خیلی متورمه، انگار خیلی چربی داره. ولی نه دردی داره و نه علائمی. درحدی است که هنوز نمیدونم دلیلش غده لنفاوی است یا چربی افزایش وزن است. از کجا باید متوجه بشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  4. ۴۶ ساله هستم تازه ماموگرافی وسونوگرافی شدم درسینه چپم چندتا کیست دارم وبازوی دست چپم یه خورده ورم کرده ودرد میکنه خیلی میترسم خورده به تعطیلات نوروز و دکترم نیست تورو خدا راهنماییم کنید باتشکر باران

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      چنانه مامو گرافی و سونوگرافی فقط تشخیص کیست داشته اند اصلا جای نگرانی نمی باشد.
      ورم دست نیز به سینه مربوط نمی باشد.
      بهتر است جهت رفع نگرانی با پزشک معالج خود نیز مشورت بفرمایید.

  5. سلام ببخشید من دختری ۲۰ ساله هستم الان دو روزه به شدت زیر دو طرف بغلم درد میکنه ممکنه سرطان لنف باشه ؟

  6. سلام وقتتون بخیر زیر بغل چپ دختر من متورم شده و موقع دست زدن هم درد داره علتش چی میتونه باشه؟آیا باید نمونه برداری بشه؟دخترم ۱۲ سالشه خیلی نگرانم ممنون میشم جوابمو بدین.

    1. فرزانه جعفری

      سلام نه ممکنه نیازی به نمونه برداری نباشه بهتره اول توسط پزشک معاینه بشن.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  7. چند ماهی میشه که دو توده سفت در ساق دست چپم احساس می‌کنم البته وقتی خوب لمس بشن مشخص میشن و احساس سوزن سوزن شدن دارم و کمی درد هم دارن وقتی زیاد فشار میارم روی آنها، اینها توده چربی هستن یا چیز دیگه ؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر توصیه می کنیم توسط جراح معاینه بشین .به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  8. حیــــــــات

    سلام خسته نباشید من به مدت یک سال هستش زیر بغل سمت راستم به اندازه یک گردو اومده بالا بعضی وقتها سوزش و بعضی وقتها درد دارم رفتم دکتر جراح بهم گفت توده زیر بغل تون ناهماهنگ نظر شما چیه؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام توصیه می کنیم توسط جراح پستان معاینه بشین یا اگه تصویربرداری دارین به واتسپ مجموعه ارسال کنید راهنماییتون می کنن

  9. سلام من 27 سال دارم چن ماهی متوجه شدم زیر بغلم یه توده کوچک سفت هست فک کردم جوش زیر پوستی ولی الان یکم بزرگتر شده و یکم درد داره میشه راهنماییم کنین

    1. فرزانه جعفری

      سلام بهتره توسط جراح پستان معاینه بشین.لطفا به واتساپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  10. سلام من دختری ۱۶ ساله هستم این بار دوم است که زیر بغلم درد می‌کند در حدی که نمی‌توانم دستم را بالای سر بگیرم اینبار کمی هم زیر بغلم باد کرده بود در ضمن دست چپم اینطوریه باید چی کار کنم

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر. توصیه می کنیم توسط جراح پستان معاینه بشین.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  11. سلام وقتتون بخیر ببخشد من داخل سینه چپم ی توده هیپوآکوبا اندازه ۴سانت نیم هست وچندتا دیگه ام هست اندازه هاش کوچیکه به نظرتون باید جراحی بشه؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام بهتره مدارکتون توسط جراح پستان بررسی بشه لطفا به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  12. سلام وقتتون بخیر نزدیک دو سه ماه هست یه برجستگی زیر پوستی به اندازه عدس زیر بغلم سمت راست دیدم
    ممکنه سرطانی باشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید اینجا وضعیت کرونا خیلی خرابه و متاسفانه یه مرکز سونو بیشتر نداره و بسیار شلوغه

    1. فرزانه جعفری

      سلام بهتره اول توسط جراح پستان معاینه بشین اگه نیاز باشه سونوگرافی درخواست میشه.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  13. غدد لنفاوی سفته یا نرم
    مال من چند روز یه توده سفت زیر بغل سمت راست در اومده
    وسفته و درد نداره ممکنه سرطان‌ باشه

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر.اگه بعد از دو هفته همچنان مشکلتون پایدار هست توصیه می کنیم توسط پزشک معاینه بشین.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  14. سلام وقت بخیر. بنده خانم 26 ساله هستم و 38 هفته باردار هستم. دچار درد ناگهانی در زیر بغل سمت راست سدم و با لمس توده کوچک در زیر بغل حس میکنم که کمی دردناک هست. علت این مساله چی میتونه باشه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر. بهتره توسط جراح پستان معاینه بشین.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  15. سلام وقتتون بخیر دختر ۲۱ساله ای هستم ، حدود سه هفته پیش یک برآمدگی کوچک عدس مانند زیر بغل سمت راستم به وجود آمده بود که از ظاهر چیزی معلوم نبود فقط هنگام لمس متوجه می شدم و کمی هم هنگام لمس درد داشت اما بعد از ۱۰ روز کوچکتر شد و درد هم نداشت اما دیروز متوجه شدم که دوباره ایجاد شده و کمی بزرگتر هست ، می خواستم بپرسم مشکل جدی ای هست و اینکه باید چه کار کنم؟
    آیا ربطی به واکسن کرونا میتونه داشته باشه؟
    ممنون

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر. اگر بعد از دو هفته همچنان پایدار هست بهتره توسط پزشک معاین بشین.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  16. سلام خسته نباشید من یه دونه مانندی زیر بغلم زده وقتی دست میزنم درد میاد حالا نمیدونم اصلا دونه هست یا توده ی ورم‌کرده اندازه عدس هستش فقط زمانی که دست میزنم درد داره آیا مشکلی هست خیلی خیلی استرس دارم تروخدا راهنماییم کنید

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر.توصیه می کنیم توسط جراح پستان ما معاینه بشین.به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  17. سلام وقت بخیر،ببخشید من 1هفتس زیر بغل سمت چپ درد میکنه و این درد به قسمت پایین تر یعنی کنار پهلوم کشیده شده میخواستم راهنماییم کنید چه کاری انجام بدم و این درد خطرناکه؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام بهتره توسط جراح پستان مجموعه معاینه بشین.لطفا به واتسپ مجموعه پیغام بدین راهنماییتون می کنن.

  18. سلام من ۱۸ سال دارم زیر بغل سمت چپم یه تورم ایجاد شده که زیاد واضح نیست اما موقع لمس کردنش حسش کردم و وقتی فشارش میدم درد میگیره و در حالت عادی دردی نداره
    چیکار باید بکنم؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام اگر تورم پایدار هست توصیه می شه توسط متخصص داخلی معاینه بشین

  19. سلام وقت ب خیر من چند وقتیه ناحیه ی زیر بغلم ب شدت عرق میکنه هر کاری کردم فایده نداشت الان چندوقتیه خارش گرفتم ولی توجه زیادی نکردم امروز ب صورت اتفاقی متوجه شدم ی توده اندازه ی تقریبا میتونم بگم نخود تو زیربغل راستم هست ولی نمیدونم دقیقا از کی تاحالا هست ایا میتونه مشکل جدی باشه؟درضمن اصلا درد نداره و متحرک نیست

  20. بیشرف هی میگی بهتره توسط جراح پستان مجموعه معاینه شوید.لطفا به واتساپ پیغام بدید.مردم استرس دارن میان اینجا یه چیزی بخونن اروم شن.وقتی بلد نیستی چی جواب مردم بدی غلط میکنی موضوع مینویسی…مسخره…

  21. سلام وقتتون بخیر
    من چندین غدد لنفاوی زیر بغل چپ و راست دارم.ک گاهی درد میگیرن.ولی امروز رفتیم از پای همسرم عکس بگیریم من اونجا بودم وقتی اومدم خونه عجیب درد گرفته بخاطر اشعه ایکس هست؟ احساس میکنم رگه رگه درد می‌کنه خیلیییی کم هم احساس تنگی نفس دارم تقریبا بازو هام و کتفم هم درد گرفته و پستان هامم انتهاش(نزدیک ب زیر بغل)درد میگیره گاهی ممکنه مشکل جدی باشه؟کلا این غدد ها ممکنه خیلی برام خطر ناک باشع؟خیلییییییییی نگرانم خیلی من تو عقدم😔خیلی میترسم مشکلی پیش بیاد برام

      1. وقت بخیر..من قبلا سونو دادم گفتن پستان سوم دادم البته بعد موم انداختن به وجود اومد..الان دو ماه شیر نمیدم به پسرم دست میزنم چندین گره سفت در قسمت زیر بغلم احساس میکنم و خود زیر بغلم یه کیسه خیلی شل که بعد شیردهی بزرگتر شده قد یه گردو ولی الانا چند گره احساس میکنم الان باید چیکار کنم؟

  22. سلام من خواهرم زیر بغل هر دو سمت یه چیزایی در اومده که چرک هایی ازشون میاد بیرون و سوزش داره و پوستاش جم شده اون ناحیه ها

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز بدون معاینه بالینی نمی تونیم اظهار نظر کنیم.بهتره توسط متخصص پوست معاینه بشن

  23. میشه کمک کنید اگر چیزی میدونید راجبش و دکترم رفته ولی دکتر بهش گفته کورکه دلیلی به سرطان اینا نداره؟

  24. من احساس میکنم زیر بغل سمت چپم یکم متورم شدا یا شایدم توهم میزنم میترسم سرطانی باشه هی دست میزنم و احساس میکنم ورم داره چیکار کنم؟؟؟

  25. سلام.تو دوران بارداری زیربغلم ورم کرد وسفت شد.باتجویز پزشک سونو انجام دادم که دکترگفت این ورم غددشیری هستش وبا شیردهی ازبین میره ولی الان بعد ازاینکه۱۵ماه از شیردهی میگذره ازبین نرفته ولی کوچک شده و دیگه سفت نیست.آیا ممکنه خطری باشه؟

  26. سلام ۳۱سالمه و۲سال پیش موقع شیردهی به دخترم متوجه شدم زیربغل دست راستم کمی دردمیکنه ورفته رفته به اندازه نخود شد که دکتر گفت به خاطر عفونته با مصرف چرک خشک کن از بین رفت ولی الان متورم نیست وگاهی احساس درد وسوزش در همون قسمت دارم ونگران شدم لطفا راهنماییم کنید به چه دکتری مراجعه کنم

  27. سلام
    من یک دختر ۱۶ ساله هستم بعد از سفر اربعین و گرمای زیاد شرایط سخت از صبح امروز در خواب متوجه درد زیر بغل شدم تا سر شب ادامه داشت ک متوجه شدم یه چیز سفت زیر پوستم هست تا اخر شب دردش یکم‌زیاد شد و دو تای دیگه هم پیدا شد ایا با درمان های توی کلیپ میتونم سلامت پیدا‌کنم لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانم 🙏

  28. سلام وقت بخیر دختر 20 ساله هستم از 5 ساله پیش تا حالا در زیر بغل سمت چپم به اندازه یک عدس متورم میشد و درد میکرد من هم فکر میکردم جوش زیر پوستی هست و با سوزن سوراخش میکردم و کلی چربی آب و مواد چرکی ازش خارج میشد و دیگه جاش درد نمیکرد ولی جاش از بین نمیره و هر وقت دست میزنم احساس میکنم یه کیسه سفت دایره ای شکل زیر پوست همون نقطه هست و الان 5 تا توده سفت در زیر بغل سمت چپم هست و از بین نمیره
    ممنون میشم در این مورد راهنماییم کنید .

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست توسط جراح پستان معاینه بشین

  29. نگار جعفری

    خسته نباشید دکتر
    من چند ماهی هست متوجه متورم شدن زیر بغلم هستم و وقتی لمس میکنم درد داره و متورم شده در حد دو سه روز هست و بعد خوب میشه و مجدد علائمی هم ندارم ولی چند روزی هم متوجه زیر بغل سمت چپم شدم که همینطوری هست اما جایی که متورم هست فرق می‌کنه با سمت راستم تشخیصتون چیه ؟ ممنونم ازتون

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست معاینه بشین اگه تمایل دارین با مجموعه تماس بگیرین راهنمایی تون می کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا