علت خارش سينه زنان | بیماری پاژه سینه

بیماری پاژه سینه چیست؟

بیماری پاژه سینه (paget’s disease of the breast) نوعی نادر از سرطان پستان است که تقریبا 1 تا 4 درصد از موارد سرطان پستان را شامل می شود. بیماری پاژه سینه (سرطان پوست نوک سینه) از نوک پستان شروع می شود و تا دایره تیره (آرئول یا هاله پستان) پوست اطراف نوک پستان گسترش می یابد. بیماری پاژه سینه به بیماری پاژه استخوان (یک بیماری استخوان متابولیکی) مربوط نمی شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بیماری پاژه سینه بیشتر در خانم های بالای 50 سال رخ می دهد. بیشتر زنان مبتلا به بیماری پاژه سینه به سرطان سینه داکتال زمینه ای مبتلا هستند. تنها در موارد نادر ، بیماری پاژه سینه، محدود به خود نوک سینه می شود.

چند نکته پیرامون پاژه پستان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیماری پاژه سینه در خانم ها اغلب محدود به ناحیه نوک سینه و به خصوص ناحیه رنگی اطراف آن می شود. اغلب این خانم های مسن تر هستند که به این بیماری مبتلا می شوند و علت اصلی آن هم شکل گیری سلول های سرطانی در این نواحی از سینه است. معمولا بیماری پاژه سینه از مجاری شیر رسان آغاز می شود و این سلول ها تا ناحیه رنگی اطراف نوک سینه گسترش پیدا می کنند.

بیماری پاژه پستان یکی از بیماری هایی است که به تازگی تفکیک شده و در یک دسته بندی جداگانه قرار گرفته است. این امر به خاطر آن است که ویژگی های این بیماری، با بیماری ها و سرطان های دیگر سینه متفاوت است. اما به خاطر جدیدالکشف بودن پاژه پستان، هنوز اطلاعات دقیقی در مورد آن در دسترس نیست، هرچند چند نکته کلیدی در مورد آن وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • بیماری پاژه پستان اغلب از منقطه نوک سینه آغاز می شود اما در اکثر موارد گزارش شده به این نقطه محدود نمی ماند و اغلب به ناحیه رنگی اطراف نوک سینه یا کمی دور تر گسترش می یابد.
  • بیماری پاژه پستان اکثراً در یکی از سینه ها رخ می دهد.
  • در این بیماری (که یکی از مشتقات و انواع سرطان سینه است) سلول های سرطانی رشد خود را از مجاری شیردهی آغاز کرده و تا ناحیه رنگی اطراف سینه حرکت می کنند.
  • پاژه پستان و رشد سلول های سرطانی آن اغلب ناشی از عوامل بیرونی نیست و به صورت اتوماتیک یا خودکار رخ می دهد.
  • بیشتر افراد مبتلا به پاژه سینه در ناحیه دیگری که با نام ناحیه دوم سینه شناخته می شود، هم دچار سرطان پستان هستند.

علائم سرطان التهابي سينه (پاژه سینه)

پاژه خوش خیم
عکس بیماری پاژه

بیماری پاژه سینه بر نوک سینه و معمولاً پوست (آرئول) اطراف آن تأثیر می گذارد. به راحتی می توان علائم و نشانه های بیماری پاژه سینه را با تحریک پوست (درماتیت) یا یک بیماری پوستی غیر سرطانی (خوش خیم) دیگر اشتباه گرفت.

علائم و نشانه های احتمالی بیماری پاژه سینه شامل موارد زیر است:

  • پوسته پوسته شدن یا فلسی شدن روی نوک سینه
  • زمخت شدن یا سفت شدن نوک سینه، هاله یا هر دو که شباهت زیادی با اگزما دارد
  • خارش
  • قرمزی
  • احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش
  • ترشحات کاهی رنگ یا خونی از نوک سینه
  • مسطح شدن یا برگشتن (معکوس شدن) نوک سینه
  • وجود توده ای در پستان
  • ضخیم شدن پوست روی سینه

علائم و نشانه ها معمولاً فقط در یک پستان بروز می کنند. این بیماری به طور معمول در نوک پستان شروع می شود و ممکن است به هاله پستان و مناطق دیگر پستان نیز گسترش یابد.

ممکن است تغییرات پوستی به طور آنی اتفاق بیفتند و از بین بروند یا به درمان موضعی پاسخ داده شود و باعث شود پوست تان رو به بهبودی رود. به طور متوسط ​​، زنان چندین ماه قبل از تشخیص، این علائم و نشانه ها را تجربه می کنند.

چه کسانی به پاژه پستان مبتلا می شوند؟

گرچه هنوز اطلاعات دقیقی از میزان شیوع بیماری پاژه پستان در دسترس نیست، اما طبق گزارشات ثبت شده بین 1 تا 4 درصد از کل موارد ابتلا به انواع سرطان پستان، به بیماری پاژه سینه اختصاص دارد.

به صورت کلی داشتن شرایط زیر شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد:

  • سن بالای 50 سال
  • سابقه سرطان یا بیماری های دیگر در سینه
  • سابقه خانوداگی
  • وجود توده های زخیم غیر کیستیک در سینه
  • سابقه پرتو درمانی در ناحیه سینه
  • داشتن اضافه وزن در دوران یائسگی
  • سابقه درمان های هورمونی
  • مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

از هرگونه تغییر در سینه خود آگاه باشید. اگر توده ای در سینه حس می کنید یا اگر دچار خارش یا سوزش پوستی هستید که بیش از یک ماه ادامه دارد ، فورا با پزشک خود ملاقات کنید.

اگر به دلیل آسیب پوستی در سینه تحت درمان قرار گرفته اید و مشکل با درمان از بین نرفته است ، مراجعات پیگیرانه به پزشک خود را تنظیم کنید. ممکن است برای ارزیابی منطقه آسیب دیده به بیوپسی (روشی که در آن یک نمونه کوچک از بافت برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپی برداشته می شود) نیاز باشد.

اگر سابقه سرطان در خانواده دارید و تمایل دارید ریسک سرطان شما بطور رایگان ارزیابی و تعیین شود، اینجا کلیک کنید. پس از پر کردن فرم، اطلاعات شما توسط متخصصین بهایند بررسی خواهد شد و جواب به ایمیل شما ارسال خواهد شد. لطفا ایمیل معتبر وارد نمایید.

علت خارش سينه زنان (پاژه سینه)

بیماری پاژه ولو
علت خارش سينه زنان

پزشکان هنوز به درستی نمی دانند چه عواملی منجر به ایجاد بیماری پاژه در سینه می شود. بیشترین نظریه پذیرفته شده این است که این بیماری ناشی از سرطان سینه داکتال زمینه ای است. سلول های سرطانی از تومور اصلی، سپس از طریق مجاری شیر به سمت نوک پستان و پوست اطراف آن می روند. نظریه دیگر این است که این بیماری می تواند به طور مستقل در نوک پستان ایجاد شود.

پاژه در شیردهی

شیردهی نیز می تواند یکی از علل بیماری پاژه سینه به شمار رود. این مشکل عمدتا به دلیل نوع شیر خوردن کودک است. اگر سینه به اندازه کافی در دهان کودک نباشد، نوک سینه بین لثه و سخت کام قرار می گیرد.

اگر از شیر دوش نیز استفاده می کنید، می تواند منجر به پاژه نوک پستان شود. این عارضه ممکن است در اثر مکش بیش از حد و یا استفاده از محافظ نوک پستان در اندازه نامناسب، ایجاد شود. سعی کنید شیر دوش تان را شل تر ببندید و محافظی متناسب با اندازه نوک پستان خود استفاده کنید تا به کاهش ناراحتی کمک کند.

هنگامی نوزاد شروع به دندان در آوردن می کند نیز یکی دیگر از علل بالقوه درد و زخم نوک پستان است، زیرا ممکن است روش شیر خوردنش تغییر کند و حتی نوک پستان را گاز بگیرد.

اگر نوزاد نوک سینه تان را بین لثه و ریشه دندان هایش بسیار تحت فشار قرار دهد، ممکن است جریان خون به نوک سینه های تان را محدود کند. این امر موجب وضعیتی می شود که وازواسپاسم نام دارد. در این وضعیت که بسیار دردناک است، نوک پستان به رنگ سفید، سپس قرمز، و سپس به سرعت بنفش می شود.

عوامل خطر

عوامل خطری که احتمال ابتلای شما به پاژه سینه را تحت تأثیر قرار می دهد ، همان عواملی هستند که احتمال ابتلا به هر نوع دیگری از سرطان سینه را نیز افزایش می دهند.

برخی از عواملی که شما را نسبت به سرطان سینه مستعد تر می کند عبارتند از:

  • سن. زنان بالای 50 سال نسبت به زنان جوانتر، احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتری دارند.
  • نژاد. زنان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از زنان سفید پوست احتمال ابتلا به سرطان سینه را قبل از یائسگی دارند.
  • سینه های بزرگ. اگر سینه های تان نسبت به بافت چربی از بافت پیوندی بیشتری برخوردار باشد ، رویت تومورها در ماموگرافی دشوار است.
  • سابقه شخصی ابتلا به سرطان. در صورت داشتن سرطان سينه خوش خيم ، احتمال ابتلا کمی بالا می رود. همچنین اگر در گذشته به سرطان سینه مبتلا شده اید ، این احتمال بیشتر افزایش می یابد.
  • سابقه خانوادگی. اگر یکی از بستگان درجه یک (مادر ، خواهر ، دختر) مبتلا به سرطان پستان بوده ، احتمال ابتلا در شما دو برابر افزایش پیدا می کند. داشتن دو یا چند نفر از بستگان درجه یک با سابقه سرطان پستان ، این خطر را حداقل سه برابر افزایش می دهد. این امر به ویژه در مواردی که بستگان تان قبل از یائسگی به سرطان مبتلا شده یا در هر دو سینه مبتلا شده است نیز صادق است. همچنین اگر پدر یا برادر شما به سرطان پستان مبتلا شده باشند ، این خطر می تواند افزایش یابد.
  • ژن ها. جهش یا تغییر در دو ژن – BRCA1 و BRCA2 – مسئول بروز برخی از موارد سرطان پستان در خانواده ها است. از هر 200 زن حدود 1 نفر دارای یکی از این ژن ها است. با وجودی که این دو شما را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان می کنند ، اما به منزله قطعیت در ابتلا به سرطان نیست. اگر یک جهش در BRCA1 یا BRCA2 داشته باشید ، تا رسیدن به سن 80 سالگی بین 7 تا 10 احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارید. جهش های دیگر ژن مرتبط با خطر سرطان پستان شامل جهش ژن PTEN ، ژن ATM ، ژن TP53 ، ژن CHEK2 ، ژن CDH1 ، ژن STK11 و ژن PALB2 است. اینها خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان نسبت به ژنهای BRCA دارند.
  • سابقه قاعدگی. اگر دوره قاعدگی تان قبل از 12 سالگی شروع می شود یا تا 55 سالگی متوقف نشود، احتمال این خطر افزایش می یابد.
  • اشعه. اگر قبل از 40 سالگی تحت درمان سرطان هایی مانند لنفوم هوچکین قرار گرفته اید ، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود.
  • وزن و رژیم غذایی. داشتن اضافه وزن بعد از یائسگی این احتمال را در شما بالا می برد.
  • الکل. نوشیدن منظم – به ویژه بیش از یک نوشیدنی در روز – خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
  • مصرف هورمون. اگر در دوران یائسگی از درمان جایگزینی هورمون برای بیش از 5 سال استفاده می کنید که هم شامل استروژن و هم پروژسترون است، خطر سرطان پستان 5 سال پس از قطع درمان و بازگشتن به حالت عادی افزایش پیدا می کند. یا چنانچه از برخی روش های کنترل باروری از جمله قرص ها و آمپول های ضد بارداری ، کاشت ایمپلنت ، IUD ، پچ های پوستی یا حلقه های واژینال حاوی هورمون استفاده کنید.

داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر لزوماً به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. بیشتر زنان مبتلا به سرطان سینه هیچ عامل خطر شناخته شده ای ندارند.

 

پیشگیری

ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. سعی کنید:

  • در مورد غربالگری سرطان سینه از پزشک خود سوال کنید. در مورد شروع آزمایشات غربالگری سرطان سینه ، مانند معاینات بالینی پستان و ماموگرافی ، با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد فواید و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. شما و پزشک تان در کنار هم می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از استراتژی های غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب تر است.

  • از طریق خودآزمایی پستان با محتویات داخل سینه های خود آشنا شوید. به واسطه خودآزمایی شما با جایگاه طبیعی قرارگیری غدد سینه خود آشنا می شوید و اگر تغییری جدیدی ، توده یا علائم غیر معمول دیگری در سینه های شما ایجاد شود ، سریعا می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

آگاهی و شناخت سینه، نمی تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند ، اما ممکن است به شما کمک کند تغییرات طبیعی ای که سینه های تان متحمل شده اند را بهتر درک کنید و علائم و نشانه های غیر معمول را تشخیص دهید.

  • محدود کردن یا اجتناب از مصرف الکل. زنان نباید بیش از 1 نوشیدنی الکلی در روز مصرف کنند. البته در این خصوص توصیه می شود به طور مصرف مشروبات الکی را قطع کنید.
  • بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. ورزش خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد. هر هفته 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت سنگین (یا ترکیبی از هر دو) داشته باشید. سعی کنید این زمان را در طول هفته تقسیم کنید.
  • محدود کردن هورمون درمانی بعد از یائسگی. از پزشک خود در مورد گزینه های غیر هورمونی برای درمان علائم خود پرس و جو کنید.

برخی از خانمها در دوران یائسگی علائم و نشانه های آزار دهنده را تجربه می کنند و برای این خانم ها، افزایش ریسک سرطان سینه به منظور تسکین علائم یا نشانه های یائسگی قابل قبول است.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ، از کمترین میزان هورمون درمانی که ممکن است در کمترین زمان استفاده شود، استفاده کنید.

  • وزن خود را کنترل کنید. اگر لازم است وزن خود را کاهش دهید و پس از آن وزن ایده آل و متناسب خود را حفظ کنید. چاقی و اضافه وزن در بزرگسالان احتمال ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی را افزایش می دهد.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون فوق بکر و آجیل مخلوط مصرف می کنند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را رعایت می کنند ، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای روی کره و ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب می کنند.

 

کاهش خطر سرطان پستان برای زنان با ریسک بالا

اگر پزشک سوابق خانوادگی و سایر عوامل را ارزیابی کرده و تشخیص داده است که شما احتمال بالایی در ابتلا به سرطان سینه دارید ، گزینه های کاهش خطر در شما شامل موارد زیر است:

  • داروهای پیشگیرانه (شیمی درمانی). داروهای مسدود کننده استروژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. گزینه ها شامل تاموکسیفن و رالوکسیفن (اویستا) است. مهارکننده های آروماتاز ​​وعده هایی در زمینه کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان با ریسک بالا داده اند. این داروها خطر بروز عوارض جانبی را به همراه دارند ، بنابراین پزشکان این داروها را تنها برای زنانی که خطر بسیار بالایی از سرطان پستان دارند ، اختصاص داده اند. در مورد فواید و خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • جراحی پیشگیرانه. زنان با ریسک سرطان پستان بسیار بالا ، ممکن است سینه سالم خود را توسط جراحی بردارند (ماستکتومی پیشگیرانه). آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که تخمدان های سالم خود را نیز بردارند (اوفورکتومی پیشگیرانه) تا خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

در مورد عوامل خطر فردی خود با پزشک تان مشورت کنید و سؤال کنید که آیا شما کاندیدای معالجه هستید و آیا این اقدامات قادر است این خطر را کاهش دهد.

تشخیص زخم پاژه

تصاویر بیماری پاژه سينه
آزمون ماموگرافی

آزمایش برای ارزیابی وضعیت شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه بالینی سینه و معاینه بدنی. در طول این معاینه ، پزشک معاینه بدنی در مناطق غیر معمول در هر دو سینه را با توجه به ظاهر پوست در نوک سینه ها و اطراف آن و احساس هرگونه توده یا نواحی ضخیم شده، بررسی می کند.
  • ماموگرافی. ممکن است ماموگرافی (آزمون اشعه ایکس از بافت پستان شما) نشان دهد که آیا تغییرات روی سینه و پوست با سرطان زمینه ای پستان مرتبط است یا خیر، همانطور که معمولاً در بیماری پاژه سینه وجود دارد. اگر نتایج حاصل از ماموگرافی در هر دو سینه نشانه ای از سرطان سینه را نشان ندهد ، پزشک ممکن است از تصویربرداری توسط رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی (MRI) پیگیری کند ، و ممکن است سرطان را که قادر به دیدن در ماموگرام نیست ، تشخیص دهد.
  • بیوپسی سینه. در حین انجام بیوپسی ، پزشک نمونه کوچکی از بافت ا نوک پستان شما را برای معاینه در زیر میکروسکوپ بر می دارد. اگر ترشح از نوک سینه دارید ، ممکن است نمونه ای از ترشحات نیز جمع آوری شود. در صورت وجود توده سینه ، بیوپسی از بافت نیز آن نیز انجام می شود. اگر سلول های سرطانی در نمونه های جمع آوری شده شناسایی شوند ، ممکن است برای مشورت در مورد گزینه های درمانی به جراح سینه ارجاع داده شوید.
  • بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل. اگر به سرطان سینه تهاجمی مبتلا باشید ، باید غدد لنفاوی زیر بازو (غدد لنفاوی زیر بغل) بررسی شوند تا این اطمینان حاصل شود که آیا سرطان به این ناحیه گسترش یافته است. این کار می تواند به روشی انجام شود که به بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل معروف است. در حین انجام این بیوپسی ، جراح تان گره های سنتینل را پیدا می کند – اولین غده های لنفاوی برای تخلیه در تومورهای پستان و در نتیجه سلول های سرطانی در مرحله اول حرکت می کنند. اگر یک گره سنتینل برداشته شود ، معاینه شود و عادی باشد ، احتمال یافتن سرطان در هر یک از گره های باقیمانده بسیار ناچیز است و هیچ گره دیگری لازم نیست برداشته شود.

درمان پاژه سینه

پاژه در شیردهی
ماستكتومي

اگر به بیماری پاژه سینه مبتلا هستید ، احتمالاً به عمل جراحی نیاز خواهید داشت. نوع عمل بستگی به وضعیت پوستی شما در اطراف نوک پستان تان و میزان پیشرفت سرطان زمینه تان دارد.

شما و پزشک تان یک برنامه درمانی برای رهایی از سرطان ، کاهش احتمال بازگشت آن و همچنین کاهش احتمال انتقال آن به خارج از پستان تان تهیه خواهید کرد. درمان به طور کلی، طی چند هفته پس از تشخیص انجام می شود.

پزشک معمولاً سن و سلامت عمومی شما و همچنین نظر شما در مورد گزینه های درمانی را در نظر می گیرد.

گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

  • ماستکتومی ساده. این روش شامل از بین بردن کل پستان است ، اما غدد لنفاوی زیر بغل (گره های لنفاوی زیر بغل) دست نخورده باقی می مانند. همچنین ممكن است در مواردی كه سرطان پستان زمينه ای وجود داشته باشد ، اما به گره هاي لنفاوی حمله نکرده است ، ماستكتومي ساده توصيه شود.
  • لامپکتومی. که به جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) نیز مشهور است، شامل از بین بردن تنها قسمت مشکل دار پستان است.

جراح تنها نوک و هاله سینه را به همراه بخش مخروطی شکل پستان شما بر می دارد. جراح تمرکز خود را بر روی برداشتن هرچه کمتر بافت سینه قرار می دهد ، ضمن اینکه اطمینان می یابد که بافت برداشته شده و حاشیه بیرونی عاری از سلول های سرطانی است، بنابراین تنها سلول های سالم باقی می مانند.

لامپکتومی برای درمان بیماری پاژه سینه نیاز به پرتو درمانی پیگیرانه دارد. اگر بنا به دلایلی نمی توانید پرتو درمانی انجام دهید، لامپکتومی توصیه نمی شود. بیشتر خانم ها بعد از درمان به بازسازی نوک پستان دارند.

 

درمان کمکی

علائم سرطان التهابي سينه
بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل

بعد از عمل، پزشک ممکن است برای جلوگیری از عود سرطان سینه ، درمان اضافی (درمان کمکی) با داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی) ، پرتو درمانی یا هورمون درمانی را توصیه کند.

درمان خاص شما بستگی به میزان سرطان و اینکه آیا آزمایش تومور برای برخی از خصوصیات مثلاً داشتن استروژن یا گیرنده های پروژسترون مثبت است ، بستگی دارد.

درمان های مراقبتی و خانگی

  • سینه بندهای مناسب که به خوبی از سینه های تان محافظت می کنند، استفاده کنید. از پوشیدن سینه بندهای زیر فنردار و جک دار خودداری کنید.
  • هنگام ورزش ، سینه بند ورزشی بپوشید ، به خصوص هنگامی که ممکن است سینه های تان حساس تر باشند.
  • برای کاهش و مدیریت سطح استرس، بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی و همچنین سوزش ناشی از پاژه سینه ، مراقبه و یوگا انجام دهید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید زیرا این امر می تواند منجر به درد و حساسیت در سینه شود.
  • مصرف فیبر خود را افزایش دهید تا به بدن تان کمک کند استروژن بیشتری تولید کند. می توانید فیبر را از طریق مصرف کلم ، کلم بروکلی ، کلم کالی، جوانه ها، حبوبات و غلات کامل دریافت کنید.
  • مصرف روغن های هیدروژنه موجود در مارگارین ، محصولات پخته شده، بسته بندی شده و آماده و خوراکی ها را کاهش دهید.
  • مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و بیشتر سبزیجات و میوه هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند را مصرف کنید تا به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنید.
  • از کل کالری های مصرفی خود، حداقل 20 درصد یا کمتر را به چربی اختصاص دهید.
  • برای خلاص شدن از شر سموم بدن از جمله پاژه سینه، مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید.
  • عادت کنید حداقل هر 2 تا 3 ماه یکبار سینه های خود را نزد پزشک معاینه کنید. در صورت مشاهده تفاوت در اندازه یا شکل سینه های خود ، هر چه زودتر با پزشک تان مشورت کنید.

مقابله و پشتیبانی

عکس بیماری پاژه
بیوپسی

تشخیص سرطان پستان می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. نحوه برخورد و پاسخ به تشخیص سرطان در هر فرد متفاوت است. ممکن است تمایل داشته باشید مدام با دوستان و خانواده خود باشید، یا ممکن است ترجیح دهید برای کنار آمدن با احساسات تان، تنهایی را انتخاب کنید. شوک و سردرگمی تشخیص این بیماری ممکن است احساس غم و عدم اطمینان از خود را به شما منتقل کند. برای کمک به مقابله با این احساسات خود ، اقدامات زیر را به کار گیرید:

  • به اندازه کافی در مورد سرطان خود اطلاعات کسب کنید تا در تصمیم گیری های درمانی بهتر عمل کنید. از پزشک خود بخواهید نوع و مرحله سرطان شما و همچنین روش های درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما شرح دهد. هرچه بیشتر بدانید ، هنگام تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود اطمینان بیشتری خواهید داشت. در کتابخانه محلی خود و یا در وب سایت های معتبر به دنبال اطلاعات باشید.
  • با سایر نجات یافتگان سرطان سینه صحبت کنید. ممکن است صحبت با سایر زنان مبتلا به سرطان سینه مفید و دلگرم کننده باشد. برای اطلاع از گروه های حمایتی در منطقه یا شهر خود با انجمن سرطان تماس بگیرید. • شخصی را پیدا کنید که با او صحبت کند. یک دوست یا عضو خانواده خود را پیدا کنید که شنونده خوبی باشد یا با یک عضو روحانی یا مشاور صحبت کنید. از پزشک خود بخواهید که به یک مشاور یا یک متخصص دیگر که با بازماندگان سرطان کار می کند ، مراجعه کنید.
  • شخصی را پیدا کنید که با او صحبت کند. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل به گوش دادن به حرف های شما باشد و شما بتوانید به راحتی در مورد امیدها و ترس های خود با وی صحبت کنید. این فرد ممکن است یک دوست یا عضوی از خانواده تان باشد. مشورت با یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، یک فرد روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی در شهر یا منطقه خود سوال کنید یا با یک سازمان سرطان مانند انجمن سرطان تماس بگیرید.
  • رابطه جنسی خود با شریک زندگی تان را حفظ کنید. در فرهنگ عامه مردم ، سینه های زنان با جذابیت ، زنانگی و تمایلات جنسی رابطه تنگاتنگی دارد. به دلیل همین نگرش ها ، سرطان سینه ممکن است بر روی شما تأثیر بگذارد و اعتماد به نفس تان را در روابط عاشقانه از بین ببرد. در مورد ناامنی ها و احساسات خود با شریک زندگی تان صحبت کنید.
  • از خود مراقب کنید. در طول درمان سرطان سلامت و رفاه خود را در اولویت قرار دهید. به اندازه کافی بخوابید تا احساس شادابی کنید ، رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را انتخاب کنید ، در روزهایی که احساس می کنید انرژی دارید، حرکات ورزشی ملایم انجام دهید و برای چیزهایی که از آن لذت می برید ، مانند مطالعه یا گوش دادن به موسیقی ، وقت بگذارید.

در صورت لزوم ، آماده شوید تا مدتی از پذیرش مسئولیت های خود صرف نظر کنید. این بدان معنا نیست که شما ناتوان یا ضعیف هستید. این بدان معناست که شما از تمام انرژی خود برای بهتر شدن استفاده می کنید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر نسبت به ابتلا به بیماری پاژه سینه مشکوک هستید ، قدم اول، مراجعه به پزشک خانوادگی یا متخصص زنان است. یا هنگامی که به دنبال تنظیم قرار ملاقات هستید ، ممکن است مستقیماً به پزشک متخصص در درمان بیماری های پستان مراجعه کنید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

برای آماده شدن برای قرار ملاقات خود اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از محدودیت های قبل از ملاقات با پزشک آگاه باشید. در زمان مراجعه ، حتماً سؤال کنید که آیا پیش از این اقداماتی وجود دارد که باید انجام دهید ، مانند محدود کردن رژیم غذایی خود.
  • علائمی را که تجربه کرده اید یادداشت کنید ، حتی مواردی که ممکن است برای شما غیر مرتبط به نظر برسند.
  • اطلاعات شخصی مهم خود ، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.
  • فهرستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا یک دوست را همراه خود به مطب ببرید. گاهی اوقات ارائه همه اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات می تواند دشوار باشد. ممکن است نکته ای را فراموش کرده باشید اما فردی که شما را همراهی می کند آن را یادآوری کند.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت کنید.

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه فهرستی از سوالات، پیش از زمان مراجعه می تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از وقت خود ببرید. سوالات خود را از مهمترین تا حداقل مهم دسته بندی کنید. برخی از سؤالات اساسی که باید در مورد بیماری پاژه سینه از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • چه چیزی ممکن است منجر به علائم یا بیماری من شده باشد؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای علائم من وجود دارد؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • آیا شرایط من احتمالاً موقتی است یا مزمن؟
  • به نظر شما بهترین اقدام عملی برای من چیست؟
  • گزینه های دیگری که شما پیشنهاد می دهید چیست؟
  • من بیماری دیگری نیز دارم. چگونه می توانم به بهترین وجه آنها را مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که باید دنبال کنم؟
  • آیا باید به یک متخصص مراجعه کنم؟ هزینه آن چقدر است و آیا بیمه آن را پرداخت می کند؟
  • آیا بروشور یا نسخه چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که تهیه کرده اید ، چنانچه سوال دیگری به ذهن تان می رسد، در هنگام مراجعه از پزشک خود بپرسید.

آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک تان نیز احتمالاً تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی برای پاسخگویی به آنها ممکن است به شما فرصت دهد تا نکات دیگری را که می خواهید به آنها بپردازید را مطرح کنید. پزشک ممکن است در خصوص موارد ذیل از شما سوالاتی بپرسد:

  • ماهیت پوست روی نوک سینه تان تغییر کرده است
  • چنانچه ترشح ، خونریزی ، سوزش یا خارش در نوک پستان خود تجربه کرده اید
  • اگر علائم و نشانه های دیگری دارید ، مانند توده سینه یا ضخیم شدن ناحیه
  • اگر درد پستان دارید
  • و این که چه مدت این علائم و نشانه ها را تجربه کرده اید

پزشک شما ممکن است در مورد سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی و سایر عوامل خطر احتمالی سرطان سینه نیز سؤال کند.

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع: mayoclinic

4 دیدگاه دربارهٔ «علت خارش سينه زنان | بیماری پاژه سینه»

  1. سلام وقتتون بخیر، یکی از دوستان عزیزم، قبلا عمل برداشت کیست سینه داشته و الان بالای سینه اش از داخل خارش داره و میگه سشوار میگیره گرم میشه بهتر میشه ولی بعد دوباره شروع میشه، علت و راه درمان لطفاً

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست توسط جراح پستان معاینه بشن اگه تمایل دارین با مجموعه تماس بگیرین راهنمایی تون می کنن

  2. سلام وقت بخیر من چندین سال هست که درد زیر بغل هام دارم دکتر هم رفتم سونوگرافی سینه هم انجام دادم مشکلی نبود شانه هام وبازوهام هم درد داره حتی پشت کتف راستم هم تیر میکشه جدیدا سینه چپم هم اطراف نوکش خارش داره این درد زیر بغل هام از وقتی که بچه ام از شیر گرفتم شروع شد الان بچه من 7سالسه هنوز هم درد دارم

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز توصیه می کنیم با فوق تخصص جراحی پستان مشاوره داشته باشین و معاینه بشین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا