پرتو درمانی سرطان کلیه چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان کلیه معمولاً با جراحی برای برداشتن سرطان آغاز می شود. در مورد سرطان های محدود به کلیه ، این تنها درمان مورد نیاز است. اما اگر سرطان فراتر از کلیه گسترش یافته باشد ، ممکن است درمان های بیشتری توصیه شود. شما و تیم درمانی می توانید در مورد گزینه های درمان سرطان کلیه با یکدیگر بحث و گفتگو کنید. بهترین روش برای شما ممکن است به عوامل مختلفی از جمله سلامتی عمومی ، نوع سرطان کلیه ، گسترش شیوع سرطان و ترجیحات خودتان برای درمان بستگی داشته باشد. یکی از روش های درمان سرطان کلیه پیشرفته ، پرتو درمانی سرطان کلیه است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

پرتو درمانی سرطان کلیه

پرتودرمانی سرطان کلیه

در پرتودرمانی سرطان کلیه از پرتوهای پرانرژی انرژی منابعی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. از پرتو درمانی گاهی اوقات برای کنترل یا کاهش علائم سرطان کلیه که به مناطق دیگر بدن مانند استخوان ها و مغز گسترش یافته استفاده می شود.

با این حال اغلب از پرتودرمانی برای سرطان کلیه استفاده نمی شود. زیرا حساسیت سرطان کلیه به اشعه نسبت به انواع دیگر سرطان کمتر است.

اما به منظور کنترل علائم سرطان پیشرفته مانند درد یا وجود خون در ادرار ، ممکن است رادیوتراپی سرطان کلیه توصیه شود. رادیوتراپی می تواند یک سرطان بزرگتر را کوچک کند. این امر باعث می شود فشار وارده بر اعضا یا اعصاب مجاور که ممکن است موجب درد شوند ، کاهش یابد.

اگر سرطان به استخوان های شما سرایت کرده باشد می تواند به درد استخوان نیز بیانجامد.

سرطان کلیه ای که به مغز گسترش یافته است

پزشکان از پرتو درمانی سرطان کلیه برای درمان سرطان پیشرفته کلیه که به مغز شما گسترش یافته استفاده می کنند. این روش می تواند در کنترل علائم و کند کردن رشد سرطان بسیار موثر باشد.

اگر سرطان بخشی از مغز شما را درگیر کرده باشد

به احتمال زیاد حدود 10 درمان جداگانه (به اصطلاح فرکشن) خواهید داشت. این درمان را در طول هفته به طور روزانه باید انجام دهید. دوره کامل این نوع پرتو درمانی 2 هفته طول می کشد.

اگر سرطان مناطق وسیعی از مغز شما را درگیر کرده باشد

همچنین ممکن است رادیوتراپی کامل مغز دریافت کنید. اگر پزشک مشکوک باشد که سلول های سرطانی می توانند در مغز وجود داشته باشند اما بسیار کوچک هستند و از طریق اسکن نمی توان پی به وجود آنها برد ، ممکن است نیاز به انجام پرتو درمانی باشد. این نوع پرتو درمانی را معمولاً در طی 5 جلسه (فرکشن) در طی یک هفته یا در 10 جلسه در طی دو هفته انجام خواهید داد.

اگر سرطان فقط یک ناحیه از مغز شما را درگیر کرده باشد

همچنین ممکن است لازم باشد رادیوتراپی استریوتاکتیک انجام دهید. در این نوع درمان ، دوزهای بالایی از اشعه به مناطق کوچکی از مغز متساطع می شوند.

درمان رادیوتراپی استریوتاکتیک باید بسیار دقیق انجام شود. فقط ناحیه سرطان ، دوزهای بالایی از اشعه را دریافت می کند. ممکن است شما را به یک قاب سر فلزی یا ماسک مش پلاستیکی مجهز کنند. این ابزارها این اطمینان را برای تکنسین حاصل می کنند که در حین انجام درمان ، سر تان حرکت نمی کند.

 

اتاق رادیوتراپی

رادیوتراپی برای سرطان کلیه

دستگاه های رادیوتراپی بسیار بزرگ هستند. آنها برای درمان در اطراف شما می چرخند. با این حال دستگاه هیچگاه شما را لمس نمی کند.

قبل از شروع دوره درمان ، پرتونگار های درمانی آنچه را که خواهید دید و خواهید شنید توضیح می دهند. در بعضی از مراکز پرتو درمانی ، اتاق های درمانی به گونه ای طراحی شده اند که شما می توانید در حین درمان ، از شنیدن موسیقی های آرامش بخش نیز لذت ببرید.

در طول درمان پرتودرمانی برای سرطان کلیه

در طول پرتو درمانی سرطان کلیه باید خیلی آرام به پشت دراز بکشید. پرتونگار شما ممکن است قبل از شروع جلسه از شما عکس (اشعه ایکس یا اسکن) تهیه کند تا مطمئن شود که در موقعیت مناسبی قرار دارید. دستگاه صداهای همچون گرداب و بوق تولید می کند. هنگامی که تحت درمان قرار می گیرید ، هیچ چیزی احساس نخواهید کرد.

پرتونگار تان می تواند شما را از طریق صفحه نمایش متصل به دوربین مداربسته در اتاق کناری ببینند و صدای تان را بشنوند. وی می تواند از طریق دستگاه مخابره داخلی با شما صحبت کنند و گاهی ممکن است از شما بخواهد که نفس خود را حبس کنید یا در برخی مواقع نفس های عمیق بکشید. همچنین اگر می خواهید درمان پایان یابد یا احساس راحتی نمی کنید می توانید با وی از طریق دستگاه مخابره داخلی صحبت کنید یا دست خود را بلند کنید.

شما رادیواکتیوی نخواهید شد

این نوع رادیوتراپی شما را رادیواکتیوی نمی کند. از اینرو قرار گرفتن در کنار دیگران ، از جمله زنان باردار و کودکان ، کاملا ایمن و بی خطر خواهد بود.

 

عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه

در طول درمان رادیوتراپی برای سرطان کلیه شما متحمل عوارض جانبی چندانی نخواهید شد. همچنین عوارض جانبی به ناحیه ای از بدن تان که تحت درمان است بستگی شدیدی دارد.

عوارض جانبی که می تواند رخ دهد شامل موارد زیر است:

 خستگی

در طول درمان ممکن است احساس خستگی کنید. با ادامه درمان ، بدتر می شود. همچنین ممکن است احساس ضعف و کمبود انرژی داشته باشید. در صورت نیاز استراحت کنید.

خستگی می تواند تا چند هفته بعد از پایان درمان ادامه داشته باشد اما معمولاً به تدریج بهبود می یابد.

موارد مختلف می تواند به شما کمک کند تا خستگی را کاهش داده و با آن کنار بیایید ، مانند ورزش. برخی تحقیقات نشان داده است که ورزش آرام می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. تعادل ورزش و استراحت مهم است.

حالت تهوع

پرتو درمانی سرطان کلیه می تواند منجر به حالت تهوع شود که معمولاً خفیف است. گاهی ممکن است شما اصلاً این حس را نداشته باشید.

اما اگر احساس حالت تهوع می کنید ، به پزشک ، پرتونگار یا پرستار خود اطلاع دهید. پزشک باید قرص های ضد تهوع به شما بدهد که هر روز قبل از درمان از آن استفاده کنید.

اگر علی رغم قرص ها همچنان حالت تهوع دارید ، به آنها اطلاع دهید. کادر درمان می توانند نوع دیگری از قرص ضد های ضد تهوع را پیشنهاد دهند.

اگر تمایلی به خوردن غذا ندارید و بی اشتها هستید ، می توانید یک نوشیدنی مکمل غذایی با کالری بالا را امتحان کنید.

اگر در رژیم غذایی خود مشکلی دارید ، به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید.

 اسهال

رادیوتراپی در ناحیه شکم (شکمی) یا ناحیه لگن می تواند باعث اسهال شود. مصرف برخی داروهایی که برای کاهش سرعت روده یا تغییر رژیم غذایی استفاده می شوند ، می تواند به کاهش اسهال کمک کند. کارکنان بخش رادیوتراپی یا متخصص تغذیه اطلاعاتی در این مورد به شما می دهند.

مایعات زیادی مصرف کنید و در صورت داشتن اسهال های مکرر به پزشک خود اطلاع دهید.

 قرمز شدن پوست

گاهی اوقات پوست در ناحیه درمان قرمز و زخم می شود که کمی شبیه آفتاب سوختگی ملایم است.

 ریزش موی بدن

ممکن است در ناحیه درمان مقداری از موهای بدن خود را از دست دهید.

 

رفت و آمد به جلسات پرتو درمانی سرطان کلیه

اگر درمان را در یک ساعت خاص از روز ترجیح می دهید ، به بخش رادیوتراپی اطلاع دهید. آنها می توانند این مورد را ترتیب دهند.

پارک کردن ماشین در بیمارستان ها یا یافتن جای پارک ممکن است دشوار باشد. از اینرو در خصوص موارد زیر با کارکنان واحد رادیوتراپی صحبت کنید:

  • اگر بتوانند به شما مجوز پارکینگ بیمارستان را بدهند
  • در مورد نرخ پارکینگ با تخفیف
  • جایی که بتوانید خودروی خود را در آن پارک کنید
  • برای راهنمایی در مورد مکان های رایگان پارک در این نزدیکی هست

اگر راه دیگری برای رسیدن به بیمارستان ندارید ، پرسنل رادیوتراپی ممکن است بتوانند حمل و نقل بیمارستان را برای شما ترتیب دهند. اما ممکن است همیشه و در همه مواقع مناسب نباشد. به منظور اطمینان از اینکه آیا واجد شرایط برای این مورد هستید ، آنها معمولاً اساس درآمد را بررسی می کنند.

برخی بیمارستان ها رانندگان خاصی را در اختیار تان قرار می دهند یا می توانند مراتب تخصیص آمبولانس را ترتیب دهند. برخی از خیریه ها نیز خدمات حمل و نقل تا بیمارستان را ارائه می دهند.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

[button link=”https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/kidney-cancer/treatment/radiotherapy” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا