درمان سرطان مثانه با پرتو درمانی سرطان مثانه

پرتو درمانی سرطان مثانه روشی برای درمان سرطان مثانه است که در آن از پرتوهای هدفمند برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول های سرطانی استفاده می شود ، بنابراین این سلول ها دیگر نمی توانند رشد ، تکثیر یا گسترش پیدا کنند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

[box] درباره سرطان مثانه بیشتر بدانید![/box]

 

چه زمانی پرتو درمانی برای سرطان مثانه استفاده می شود؟

درمان سرطان مثانه در مردان

پرتو درمانی در سرطان مثانه می تواند در موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • به عنوان بخشی از درمان برخی از سرطان های مثانه در مراحل اولیه ، پس از جراحی و به منظور این که کل مثانه از بین نرود (مانند TURBT)
  • به عنوان درمان اصلی برای افراد مبتلا به سرطان در مراحل اولیه که نمی توانند جراحی یا شیمی درمانی کنند
  • به منظور سعی در جلوگیری از سیستکتومی (جراحی برداشتن مثانه)
  • به عنوان بخشی از درمان سرطان مثانه پیشرفته (سرطانی که فراتر از مثانه گسترش یافته است)
  • برای کمک به پیشگیری یا درمان علائم ناشی از سرطان پیشرفته مثانه

رادیوتراپی سرطان مثانه غالباً همراه با شیمی درمانی انجام می شود تا به اثربخشی آن بهتر کمک کند. به این روش ، کمورادیوتراپی می گویند.

 

انواع روش های پرتو درمانی سرطان مثانه

سرطان مثانه نی نی سایت

پرتودرمانی حین عمل جراحی سرطان مثانه

پرتودرمانی حین عمل ، درمانی است که طی جراحی سرطان مثانه انجام می شود تا خطر عود سرطان کاهش یابد. این روش از طریق لوله های نازکی به نام کاتتر که مستقیماً روی بافت قرار می گیرند ، اشعه قدرتمندی را تحویل می دهد. این روش می تواند سلول های سرطانی را که ممکن است پس از برداشتن تومور باقی بمانند از بین ببرد. در صورت گسترش سرطان به خارج از مثانه ، معمولاً این روش توصیه می شود.

از آنجا که این روش درمانی در حین جراحی اتفاق می افتد و می تواند به یک منطقه دقیقاً مشخص هدایت شود ، می توان از دوز پرتوی بیش از حد معمول استفاده کرد. بافت های طبیعی ، به ویژه روده ، می توانند به طور موقت از ناحیه درمان دور شوند یا هنگام انتقال تابش با دستگاه های محافظ پوشانده شود.

پرتودرمانی حین عمل معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد. پس از هدایت دوز مورد نظر تابش ، کلیه مواد مرتبط با پرتو درمانی کنار گذاشته شده و عمل جراحی ادامه می یابد.

پرتو درمانی سرطان مثانه با پرتوی خارجی

پرتودرمانی با پرتوی خارجی متداول ترین روش پرتودرمانی است و توسط دستگاهی از خارج از بدن هدایت می شود. تشعشعات اغلب به صورت اشعه ایکس است. گاهی اوقات از ذرات بارداری به نام پروتون یا انواع دیگر انرژی استفاده می شود. پزشکان ما ممکن است پرتودرمانی با پرتوی خارجی همراه با شیمی درمانی با دوز پایین را به عنوان جایگزین سیستکتومی (عمل برداشتن مثانه) توصیه کنند. این بدان معناست که تومور از بین می رود ، اما مثانه را دست نخورده باقی می گذارد.

پرتودرمانی تحت هدایت تصویر برای سرطان مثانه

برای بررسی دقیق محل تومور و موقعیت مثانه قبل و حین انجام پرتودرمانی ، از نوعی پرتودرمانی با اشعه خارجی استفاده می شود که پرتودرمانی تحت هدایت تصویر نام دارد. یکی از چالش های ارائه پرتودرمانی برای سرطان مثانه این است که مثانه هنگام تخلیه و پر شدن ادرار حرکت می کند. برای هدف قرار دادن تومورها به طور دقیق در چندین روش پرتودرمانی ، ما نشانگرهایی از جنس طلا می کاریم تا محل دقیق تومور را نشان دهیم و حرکت مثانه را به طور روزانه ردیابی کنیم.

ما همچنین از CT اسکنرهای متصل به دستگاه های منتقل کننده تابش استفاده می کنیم. این اسکنرها به ما این امکان را می دهند تا مثانه و همچنین بافت طبیعی اطراف آن مانند روده و راست روده را تصویر سازی کنیم. با استفاده از این تکنیک های پیشرفته ، می توانیم به نرخ بهبودی بالایی دست یابیم و شانس حفظ مثانه سالم را به حداکثر برسانیم.

پرتودرمانی با شدت تعدیل شده برای سرطان مثانه

روش های تصویربرداری دقیق که هنگام برنامه ریزی درمانی استفاده می کنیم ، به ما این امکان را می دهد تا با اطمینان و به طور موثر از پرتودرمانی با شدت تعدیل شده استفاده کنیم. این روش با استفاده از برنامه های رایانه ای ، دوزهای مختلف تابش را از زوایای مختلف به طور مستقیم به تومور محاسبه و منتقل می کند. انکولوژیست های پرتوی ما ، با همکاری نزدیک با تیم فیزیک پزشکی ، نقش اصلی را در انجام این نوع پرتودرمانی ایفا می کنند.

 

پرتو درمانی سرطان مثانه چگونه انجام می شود؟

رادیوتراپی سرطان مثانه

به نوع پرتویی که بیشتر اوقات برای درمان سرطان مثانه استفاده می شود ، پرتودرمانی با اشعه خارجی اطلاق می شود. این روش بر تابش ناشی از منبعی در خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز دارد.

قبل از شروع درمان ها ، تیم پرتوی شما اندازه گیری های دقیق را انجام می دهد تا زاویه دقیق هدف قرار دادن پرتوهای تابش و دوز مناسب آن را پیدا کند. این جلسه برنامه ریزی که شبیه سازی نامیده می شود ، معمولاً شامل گرفتن آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن CT یا MRI است. این به پزشک کمک می کند تا تومور را در بدن شما مشخص کند. قبل از شبیه سازی و قبل از هر بار از شما خواسته می شود که مثانه خود را تخلیه کنید.

این روش درمانی تقریباً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است ، اما تابش آن قوی تر است. پرتودرمانی هیچ دردی ندارد. هر درمان فقط چند دقیقه طول می کشد ، اما با در نظر گرفتن زمان آماده شدن معمولاً بیشتر طول می کشد. در اکثر مواقع ، جلسات پرتو درمانی 5 روز در هفته و به مدت چندین هفته انجام می شود.

 

عوارض پرتو درمانی سرطان مثانه

طول عمر بیماران سرطان مثانه

عوارض جانبی رادیوتراپی در سرطان مثانه ، به دوز داده شده و منطقه تحت درمان بستگی دارد. هنگامی که شیمی درمانی همراه با پرتو درمانی داده می شود ، معمولاً عوارض تشدید می شوند. این عوارض جانبی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تغییرات پوستی در نواحی تحت تابش ، از قرمزی گرفته تا تاول و پوسته اندازی
  • تهوع و استفراغ
  • علائم مثانه ، مانند سوزش یا درد هنگام ادرار کردن ، احساس نیاز به دفع در دفعات بالا یا رویت خون در ادرار
  • اسهال
  • وجود خون در مدفوع و یا ادرار
  • خستگی مفرط
  • کاهش پلاکت های خون ، که می تواند منجر به خستگی ، کبودی یا خونریزی آسان یا افزایش خطر عفونت شود

این اثرات معمولاً با گذشت زمان و پس از درمان از بین می روند ، اما برخی از افراد می توانند مشکلات طولانی مدتی را تجربه کنند. برای مثال:

  • در بعضی افراد ، درمان های پرتوی منجر به بی اختیاری (مشکل در نگه داشتن ادرار) در آینده می شود.
  • پرتو درمانی می تواند به مخاط مثانه آسیب برساند. به این حالت التهاب مثانه ناشی از اشعه گفته می شود و می تواند باعث مشکلات طولانی مدتی مانند وجود خون در ادرار یا رفع دردناک ادرار شود.
  • ممکن است اعصاب و رگ های خونی اطراف آسیب ببینند ، که منجر به مشکلات نعوظ در مردان می شود.

اگر عوارض پرتو درمانی سرطان مثانه را تجربه می کنید ، با تیم پزشکی خود صحبت کنید. آنها می توانند روش هایی را برای مرتفع کردن بسیاری از آنها پیشنهاد دهند.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفاً کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mskcc.org/cancer-care/types/bladder/treatment/radiation-therapy” newwindow=”yes”] mskcc[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/bladder-cancer/treating/radiation.html” newwindow=”yes”] cancer[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا