پرتودرمانی سرطان روده کوچک چگونه انجام میشود

پرتودرمانی سرطان روده

پرتودرمانی برای سرطان روده

یکی از موثرترین روش های درمان سرطان روده کوچک ، درمان سرطان روده با رادیوتراپی است. پزشکان ممکن است پس از جراحی سرطان روده کوچک از پرتودرمانی برای برداشتن تومورهای اثنی عشر و غدد لنفاوی سرطانی مجاور استفاده کنند. پرتودرمانی به از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده کمک می کند. پرتودرمانی سرطان روده کوچک همچنین ممکن است برای کوچک شدن تومورهای روده کوچک در افرادی که به دلیل پیشرفت بیش از حد سرطان نمی توانند جراحی کنند ، مورد استفاده قرار گیرد. این درمان به تسکین درد و فشار بر روی بافت های اطراف کمک می کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

برنامه ریزی درمانی پرتودرمانی برای سرطان روده

انکولوژیست های پرتوی از سی تی اسکن ویژه ناحیه تومور روده کوچک و بافت و اندام های مجاور همراه با نرم افزار برنامه ریزی درمانی مبتنی بر رایانه استفاده می کنند. نتیجه به دست آمده ، یک تصویر سه بعدی از ناحیه درمان و اندام های اطراف آن است. این اطلاعات به پزشکان شما کمک می کند تا بهترین روش را برای هدف قرار دادن سرطان و حفظ بافت سالم تعیین کنند.

 

پرتودرمانی سرطان روده با هدایت تصویر

پزشکان ممکن است در طول جلسات درمانی از سی تی اسکن استفاده کنند تا این اطمینان حاصل شود که پرتو درمانی ، تومور روده باریک را هدف قرار داده است و در عین حال از سایر اندام های مهم محافظت می شود. این روش ، تحت عنوان پرتو درمانی با هدایت تصویر ، به جبران حرکت و تغییر مکان طبیعی اندام ها در طول درمان کمک می کند.

 

انواع رادیوتراپی سرطان روده کوچک

پرتو درمانی چگونه انجام میشود

پزشکان معمولاً از پرتو درمانی خارجی استفاده می کنند که توسط دستگاهی به نام شتاب دهنده خطی ارائه می شود. دستگاه در حین درمان به دور بدن شما می چرخد ​​تا پرتوهای اشعه را به سمت تومور متمرکز کند. جلسات پرتو درمانی معمولاً یک بار در روز ، پنج روز در هفته و به مدت چند هفته است. کل زمان درمان ممکن است متفاوت باشد.

انکولوژیست های پرتوی می توانند در این مورد به شما کمک کنند که کدام نوع پرتو درمانی و برنامه درمانی برای شما بهترین است.

پرتو درمانی تطبیقی سه بعدی

پرتو درمانی تطبیقی سه بعدی به پزشکان این امکان را می دهد تا پرتو های تابشی را متناسب با اندازه ، شکل و محل تومور تحویل دهند ، از بافت سالم محافظت کرده و خطر عوارض جانبی را کاهش دهند. با استفاده از شتاب دهنده خطی ، متخصص انکولوژی ، پرتو های تابشی را از جهات مختلف به سمت تومور هدایت می کند.

پرتو درمانی با شدت تعدیل یافته

پرتو درمانی با شدت تعدیل یافته از رویکرد هم شکل سه بعدی هدف گذاری تر شده است. این به پزشکان اجازه می دهد تا تحت کنترل کامپیوتر ، درمان را به پرتو های بسیاری کوچک و با قدرت های مختلف تقسیم کنند. سپس این پرتو ها مطابق با اندازه ، شکل و محل تومور روده کوچک تحویل داده می شود.

پزشکان می توانند دوز تابش را در فاصله میلی متری تنظیم کنند تا از مداخله آن با بافت سالم اطراف جلوگیری کنند. این روش ممکن است پزشکان را قادر به استفاده از دوزهای بالاتری از پرتو درمانی کند.

 

روزهای بعد از پرتودرمانی

درمان سرطان روده کوچک

پس از پایان درمان، با آنکولوژیست رادیوتراپی قرار ملاقات های بعدی خواهید داشت. این ملاقات به جهت موارد زیر است:

  • بررسی وضعیت بهبودی شما
  • رسیدگی به عوارض پرتو درماني که ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد

همانطور که بدن تان بهبود می یابد، به بازدیدهای پیگیرانه کمتری نیاز خواهید داشت.

از پزشک خود بخواهید یک سابقه کتبی در مورد درمان شما ارائه دهد.

 

عوارض پرتودرمانی سرطان روده

پزشکان برای جلوگیری از عوارض جانبی ، رادیوتراپی سرطان روده را به دقت هدف گذاری می کنند. با این حال ، افراد ممکن است گاهی تحریک موقتی پوست ، خستگی ، حالت تهوع ، خارج شدن باد ، درد و گرفتگی و کاهش اشتها را تجربه کنند. پرتو درمانی به ندرت ، ممکن است باعث ایجاد زخم در روده ، که یک زخم باز است ، شود.

پزشکان می توانند به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی ، داروهای موضعی ای را برای کنترل تحریک پوست و داروهای تسکین دهنده حالت تهوع و گاز را تجویز کنند. آنها همچنین ممکن است به منظور کنترل خستگی ایجاد تغییرات غذایی و فعالیت بدنی را نیز توصیه کنند. به منظور کنترل زخم های روده نیز ممکن است دارو و جراحی لازم باشد.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

[button link=”https://nyulangone.org/conditions/small-intestine-cancer/treatments/radiation-therapy-for-small-intestine-cancer#:~:text=Doctors%20may%20use%20radiation%20therapy,the%20cancer%20is%20too%20advanced.” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا