ایمونوتراپی برای سرطان کبد چقدر موثر است؟!

ایمونوتراپی برای سرطان کبد

ایمونوتراپی برای سرطان کبد چقدر موثر است؟ چه داروهایی دارد؟ بیشتر بخوانید تا تمام این نکات را به شما بگوییم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در میان تمام سرطان های کشنده، سرطان کبد چیز دیگری است و اگر خیلی زود تشخیص داده نشود، ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. به همین دلیل است که پزشکان و دانشمندان بسیاری برای یافتن بهترین درمان سرطان کبد دست به کار شده اند.

در میان تمام روش های موجود، ایمونوتراپی برای سرطان کبد راهکار جالب توجهی به حساب می آید و توانسته اثرگذاری خود را ثابت کند.

در این مقاله از وب سایت به آیند، تصمیم داریم راجع به ایمونوتراپی برای سرطان کبد صحبت کنیم و بگوییم که چگونه عمل می کند. با ما همراه باشید.

جدیدترین روش درمان سرطان کبد

یکی از جدیدترین راه های درمان سرطان کبد، ایمونوتراپی یا همان داروهای هدفمند است. معمولا این روش زمانی استفاده می شود که نتوانید با استفاده از جراحی، سرطان را بردارید. یا این که سرطان کبد به بخش های دیگری از بدنتان نیز سرایت کرده است و به اصطلاح مبتلا به متاستاز یا سرطان پیشرفته کبد شده باشید. داروهای مختلفی برای درمان سرطان کبد از طریق ایمونوتراپی وجود دارد که در ادامه آن ها را فهرست کرده ایم

ایمونوتراپی برای سرطان کبد
ایمونوتراپی برای سرطان کبد

داروهای ایمونوتراپی برای سرطان کبد

اول از همه باید بدانید که ایمونوتراپی از سیستم ایمنی خود ما برای مبارزه با سرطان استفاده می کند. در واقع این روش درمانی به سیستم ایمنی ما کمک می کند که سلول های سرطانی را بهتر تشخیص بدهد و به آن ها حمله کند.

داروهای هدفمند در واقع به سراغ تفاوت هایی می روند که باعث رشد و زنده ماندن سلول های سرطانی می شوند. داروهای درمان هدفمند بسیار متنوع و گسترده هستند اما شاید شما هم تا به حال نام داروهای هدفمند بیولوژیک را شنیده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله درمان بیولوژیک را مطالعه کنید

Atezolizumab و Bevacizumab

Atezolizumab نوعی درمان ایمنی است که به نام نقاط بازدارنده نیز شناخته می شود. نقاط بازدارنده در واقع پروتئین هایی که منجر می شوند تا سیستم ایمنی به سلول های سرطانی حمله نکند را مسدود خواهد کرد.

Bevacizumab نیز نوعی داروی هدفمند سرطان است. شیوه ی عملکرد این دارو به این صورت است که از رشد عروق خونی توسط سرطان جلوگیری می کند.

ترکیب این دو دارو، برای کسانی که مبتلا به سرطان کبد اولیه هستند که پیشرفت کرده و یا با جراحی برداشته نمی شود، بسیار مفید است. اگر شرایط زیر را داشته باشید، احتمالا باید این ترکیب را به کار ببرید:

  • اگر تا به حال هیچ گونه درمانی برای سرطان خود نداشته اید که کل بدن را درگیر کند( درمان های سیستماتیک)
  • کبد شما نرمال کار می کند
  • صرف نظر از فعالیت های سنگین فیزیکی، شما به قدر کافی خوب هستید که فعالیت های طبیعی روزمره تان را انجام می دهید( نحوه ی عملکرد بیمار از 0 تا 1)

سورافنیب(نکساوار)

سورافنیب نوعی از داروهای درمان هدفمند است که به نام مسدود کننده رشد سرطان نیز شناخته می شود و معمولا به دو شیوه کار می کند:

  • سیگنال هایی که به سلول های سرطان اعلام می کند که رشد کنند.
  • سلول های سرطانی ای که عروق خونی جدیدی شکل می دهند و باید به رشد خود ادامه دهند.

ممکن است که پزشکان برای بیمارانی که مبتلا به سرطان کبد اولیه‌ی پیشرفته مبتلا هستند، این دارو را تجویز کند. برای این که بتوانید این درمان را پشت سر بگذارید باید کبد شما به درستی کار بکند.

ایمونوتراپی برای سرطان کبد
ایمونوتراپی برای سرطان کبد

لنواتینیب (لنویما)

این دارو شبیه به سورافنیب کار می کند اما ممکن است عوارض جانبی متفاوت تری داشته باشد.

ممکن است در اولین درمان سرطان کبد خود از این دارو استفاده کنید. برای مصرف این دارو نیز باید کبدتان به درستی کار بکند و نحوه ی عملکردش بین 0 تا 1 باشد.

رگورافینیب

یکی دیگر از داروی هدفمند درمان سرطان کبد، همین دارو است که باز هم به نام مسدود کننده ی رشد سرطان شناخته می شود. بعد از درمان با سورافنیب، به عنوان دومین مسیر درمانی از رگورافینیب استفاده می شود. بیشتر برای بیمارانی که سرطان کبد اولیه ی پیشرفته دارند از این دارو استفاده می شود. درست مثل داروی لنواتینیب، برای این که بتوانید این دارو را مصرف کنید باید بدنی سالم و کبدی سلامت داشته باشید.

اما برای تشخیص این که کدام یک از این داروها برایتان مناسب تر است، باید تیم پزشکی شما دست به کار شوند. البته بهتر است هر سوالی که در این زمینه دارید را با پزشکان خود در میان بگذارید.

چه زمانی باید به سراغ ایمونوتراپی یا داروهای هدفمند سرطان کبد برویم؟

زمانی که نتوان سلول های سرطانی را با استفاده از جراحی بیرون آورد یا به دیگر بخش های بدن سرایت کرده اند، تنها راهکار شما استفاده از ایمونوتراپی است. گرچه باید بدانید که این درمان ها، سرطان را به طور کامل مداوا نمی کنند. این درمان ها در نهایت سلول های سرطانی را برای مدتی طولانی تر کنترل می کنند و فرصت زندگی بیشتر برای بیمار فراهم می آورند.

 

ایمونوتراپی: درمان قطعی سرطان کبد؟

سوال اصلی این جاست که آیا بعد از ایمونوتراپی، می توان با قطعیت اعلام کرد که سرطان کبد خوب می شود؟ همان طور که گفتیم داروهایی که در طول ایمونوتراپی استفاده می شوند، به طور قطع سرطان را درمان نمی کنند و بیشتر به عنوان درمان های تکمیلی به کار می روند. بنابراین همواره بهتر است به خط اصلی درمان سرطان خود متعهد باشید و در کنار آن، استفاده از داروهای ایمونوتراپی را نیز فراموش نکنید

ایمونوتراپی برای سرطان کبد
ایمونوتراپی برای سرطان کبد

هزینه ایمونوتراپی سرطان

همان طور که مشخص است، داروها و روش های درمان ایمنی بسیار متنوع و گسترده است. به همین دلیل نمی توان با قطعیت اعلام کرد که هزینه ایمنی درمانی سرطان چقدر می شود. این یک مسیر است که باید به همراه تیم پزشکان خود طی بکنید و ممکن است هزینه های مختلفی برایتان در بر داشته باشد. خوشبختانه بعضی از این داروها تحت پوشش بیمه هستند. بنابراین اولین کاری که باید انجام بدهید این است که از تحت پوشش بیمه بودن خود، اطمینان حاصل کنید.

کمیسیون پزشکی به آیند نیز، تلاش می کند تا در این مسیر پر پیچ و خم همراه شما باشد. خوشبختانه تیم جامعی از بهترین متخصصین و پزشکان کشور در مجموعه به آیند گرد هم آمده اند تا بهترین درمان ها را برای شما ارائه کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

منبع مقاله

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا