چند راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی!

راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی

راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی چیست؟ اجازه بدهید در این مورد بیشتر صحبت کنیم!

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در زندگی انسان ممکن است تروما و چالش های سختی به وجود بیاید اما شاید هیچ چالشی سخت تر از ابتلاء به سرطان نباشد. سال هاست که انسان در جستجوی یک راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی است. اما به نظر می آید که هر یک از این روش های درمان سرطان، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

مدت هاست که دانشمندان و پزشکان این سوال بزرگ را از خود می پرسند که به راستی بهترین راه درمان سرطان چیست؟ چگونه می توان این پدیده ی عجیب را درمان کرد؟ سلول هایی که مسئولیت ایمنی بدن در برابر بیماری ها را بر عهده دارند، چگونه بر ضد بدن عمل می کنند و راه درمان این معضل چیست؟

البته روش های زیادی برای درمان سرطان وجود دارد. مثل:

  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • جراحی
  • ایمونوتراپی و…

اما سوال اصلی این جاست که کدام یک از این درمان ها موثر تر هستند؟ در این مقاله می خواهیم به برخی از جدیدترین یافته ها پیرامون درمان موثر سرطان اشاره کنیم. توصیه می کنیم در این مقاله از به آیند با ما همراه باشید.

راه های درمان سرطان

در مقالات قبلی راجع به جراحی برای درمان سرطان، پرتودرمانی سرطان و شیمی درمانی به تفصیل صحبت کرده ایم. اما شاید یکی از نوین ترین شیوه های درمان موثر سرطان ایمنی درمانی یا همان ایمونوتراپی باشد که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

ایمنی درمانی

سیستم ایمنی بدنی مجموعه ای از اندام ها، سلول های خاص و موادی است که از شما را در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند. این مواد و سیستم ایمنی بدن به طور کلی بدن شما را در برابر ابتلاء به سرطان مقاوم می کنند.

  • سیستم ایمنی در حالت عادی تمام موادی که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می شوند را کنترل می کند. هرگونه ماده ای جدیدی که به بدن وارد می شود و سیستم ایمنی قادر به تشخیص آن نیست، نوعی هشدار خواهد بود و باعث می شود که سیستم ایمنی به آن حمله کند. به عنوان مثال، میکروب ها حاوی موادی مثل پروتئین های خاص هستند که معمولا در بدن انسان یافت نمی شود. سیستم ایمنی این مواد را به عنوان یک عنصر بیگانه شناسایی کرده و به آن حمله می کند. واکنش طبیعی سیستم ایمنی می تواند منجر به نابودی هرگونه ماده ی خارجی مثل میکروب ها و سلول های سرطانی شود.
راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی
راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی

اما در برابر سلول های سرطان، کار سیستم ایمنی بدن سخت تر می شود. این مسئله به خاطر این رخ می دهد که سرطان زمانی آغاز می شود که سلول های سالم و طبیعی تغییر پیدا می کنند و به طرز خارج از کنترلی رشد خواهند کرد. از آن جایی که سلول های سرطانی در ابتدا درون سلول های سالم آغاز می شود، تشخیص این که این سلول ها، ماده ای خارجی هستند، برای سیستم ایمنی بدن سخت و دشوار می شود.

واضح است که توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان به تنهایی، محدود است چرا که خیلی از افرادی که سیستم ایمنی سالمی هم دارند باز هم دچار سرطان می شوند. مثلا:

  • برخی مواقع سلول های سرطانی تفاوت چندان زیادی با سلول های طبیعی ندارند و به همین خاطر سیستم ایمنی قادر به تشخیص سرطان نخواهد بود.
  • یا این که سیستم ایمنی تشخیص می دهد که سلول های سرطانی وجود دارند اما واکنش آن به اندازه ی کافی قوی نیست که سرطان را از بین ببرد.
  • هم چنین سلول های سرطانی، گاهی می توانند ماده ای ترشح کنند که سیستم ایمنی را سردرگم کرده و نمی تواند آن ها را پیدا کند و با آن ها بجنگند.

ایمنی درمانی در واقع از برخی قسمت های خاص سیستم ایمنی بدن فرد استفاده می کند تا با بیماری های مثل سرطان بجنگد. این کار به چند روش ممکن است انجام شود:

تحریک یا تقویت سیستم ایمنی بدن به نحوی که بتواند سخت تر و هوشمندانه تر سلول های سرطانی را پیدا کرده و با آن ها مبارزه کند.

ساختن برخی مواد در آزمایشگاه، به نحوی که به اجزای سیستم ایمنی شبیه باشند و به این ترتیب عملکرد آن را تقویت کنند و به شکل طبیعی توانایی یافتن سلول های سرطانی را تقویت کنند.

این جاست که پای ایمنی درمانی مطرح می شود.

در چند دهه اخیر، ایمنی درمانی به یک راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی تبدیل شده است. روش های جدید ایمونوتراپی بارها امتحان شده اند و کارایی خود را ثابت کرده اند.

البته باید اشاره کنیم که ایمونوتراپی در درمان برخی از سرطان ها بهتر عمل می کند. مثلا خیلی وقت ها، تنها راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی ، ایمنی درمانی است اما گاهی لازم است که این روش با درمان های دیگر سرطان ترکیب شود.

ایمنی درمانی چگونه انجام می شود؟

شکل های مختلف ایمونوتراپی ممکن است به شیوه های مختلفی صورت بگیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

  • درون وریدی

ایمونوتراپی به طور مستقیم به رگ های فرد تزریق می شود.

  • خوراکی

ایمونوتراپی به شکل قرص یا کسپول های بلعیدنی خواهد بود.

راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطانی

  • موضعی

ایمونوتراپی به شکل کِرِم هایی خواهد بود که باید روی پوست خود بمالید. این نوع از ایمنی درمانی بیشتر برای درمان سرطان پوست در مراحل اولیه به کار گرفته می شود.

  • درون مثانه ای

این شیوه از ایمنی درمانی هم به طور مستقیم به سمت مثانه هدایت می شود.

درمان سرطان بدون شیمی درمانی

روش های زیادی برای درمان سرطان وجود دارد که در طول آن ها نیازی به شیمی درمانی نخواهد بود. باید بدانید که روند شیمی درمانی برای خیلی از بیماران، پروسه ای دردناک و عذاب آور است و به همین دلیل خیلی ها، ترجیح می دهند که از روش های درمانی دیگری استفاده کنند.

یکی از بهترین روش های درمان سرطان بدون شیمی درمانی، درمان هدفمند سرطان است

درمان هدفمند سرطان

انکولوژیست ها از یک سری درمان های هدفمند که با نام داروهای دقیق نیز شناخته می شوند استفاده می کنند تا به این ترتیب برای هر بیماری که مبتلا به سرطان است، داروی خاصی تجویز کنند. برای انجام این درمان، نمونه ای از تومور یا خون فرد گرفته می شود تا به این ترتیب هویت ژنتیکی فرد را تشخیص بدهند. این کار به پزشکان فرصت می دهد تا داروهای هدفمندی را تجویز کنند که ژن های سرطانی را مورد هدف قرار دهند.

در حال حاضر درمان های هدفمند یکی از نوین ترین شیوه های درمان موثر سرطان است.

درمان سرطان متاستاز | درمان قطعی سرطان بدخیم

خیلی از افراد تصور می کنند که سرطان متاستاز و وخیم، آخر خط است و هیچ راه نجاتی از دست سلول های سرطانی نیست. اما با وجود روش هایی مثل ایمنی درمانی می توان به نجات بیمار امیدوار بود. با توجه به شیوه ی مبارزه ایمونوتراپی علیه سلول های سرطانی، می توان چنین برداشت کرد که تنها راه موثر برای از بین بردن سلول های سرطان وخیم و متاستاز، ایمونوتراپی است. روشی که بارها امتحان شده و نتایج مثبت آن ثابت شده است.

لینک منبع 1

لینک منبع 2

لینک منبع 3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا