همه چیز درباره سرطان کلیه | علائم سرطان کلیه

آیا سرطان کلیه کشنده است

به نقل از وبسایت رسمی مایو کلینیک سرطان کلیه (kidney cancer) ، سرطانی است که از کلیه شروع می شود. کلیه ها دو اندام لوبیا شکل بوده که هر کدام به اندازه یک مشت دست هستند. کلیه ها در پشت اندام های شکمی شما قرار دارند ، و یک کلیه در هر طرف ستون فقرات تان قرار دارد. کارسینوم سلول کلیوی شایع ترین نوع سرطان کلیه در زنان و مردان بزرگسال به شمار می رود. با این حال انواع دیگر کمتر شایع سرطان کلیه می تواند رخ دهد. کودکان خردسال به احتمال زیاد به نوعی سرطان کلیه مبتلا می شوند. بروز سرطان کلیه در کودکان ، تومور ویلمز نامیده می شود. سرطان کلیه rcc

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

به نظر می رسد نرخ بروز سرطان کلیه رو به افزایش است. یک دلیل برای این امر ممکن است این واقعیت باشد که روش های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمایشات ممکن است منجر به کشف تصادفی تعداد بیشتری از سرطان های کلیه شود. خوشبختانه سرطان کلیه اغلب در مراحل اولیه ، هنگامی که سرطان کوچک و محدود به کلیه است ، کشف می شود. سرطان کلیه و مجاری ادراری

 

علائم سرطان کلیه

آنژیومیولیپوم کلیه

سرطان کلیه معمولاً در مراحل اولیه خود علائم و نشانه هایی از خود بروز نمی دهد. اما به مرور ممکن است علائم و نشانه هایی ایجاد کند ، از جمله:

  • وجود خون در ادرار ، که ممکن است به رنگ صورتی ، قرمز یا رنگ کولا باشد
  • دردی در کمر یا پهلو که از بین نمی رود
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • تب

چه موقع به پزشک مراجعه شود

اگر علائم و نشانه های مداومی دارید که شما را نگران می کند از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

 

علل سرطان کلیه

سرطان کلیه چه علائمی دارد

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز بیشتر سرطان های کلیه می شود.

پزشکان تنها می دانند که سرطان کلیه از آنجا شروع می شود که در DNA برخی سلول های کلیه تغییراتی (جهش) ایجاد می شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. این تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت رشد و تقسیم شوند. سلول های غیر طبیعی تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که می تواند فراتر از کلیه پیش رود. برخی از سلول ها می توانند پراکنده شده و به قسمت های دوردست بدن گسترش (متاستاز) پیدا کنند.

 

عوامل خطر

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالا. خطر ابتلا به سرطان کلیه با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  • سیگار کشیدن. خطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. بعد از ترک این خطر کاهش می یابد.
  • چاقی. خطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد چاق بیشتر از افرادی است که وزن مناسبی دارند.
  • فشار خون بالا (هایپرتنشن). فشار خون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.
  • درمان نارسایی کلیه. افرادی که برای درمان نارسایی مزمن کلیه دیالیز طولانی مدت می شوند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.
  • سندرم های خاص ارثی. افرادی که با سندرم های ارثی خاصی متولد می شوند ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند ، مانند کسانی که به بیماری فون هیپل-لیندو ، سندرم برت هاگ-دوب ، کمپلکس توبروز اسکلروز ، سرطان سلول کلیوی پاپیلاری ارثی یا سرطان خانوادگی کلیه مبتلا هستند.
  • سابقه خانوادگی سرطان کلیه. اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به این بیماری مبتلا شده باشد ، خطر سرطان کلیه بیشتر است.

 

پیشگیری از سرطان کلیه

بیشترین سرطان در مردان

برداشتن گام هایی در جهت بهبود سلامت ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه کمک کند. برای کاهش این خطر ، سعی کنید:

  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. گزینه های زیادی برای ترک وجود دارد ، از جمله برنامه های پشتیبانی ، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین. به پزشک خود بگویید که می خواهید این کار را ترک کنید ، و در مورد گزینه های موجود با یکدیگر بحث و گفتگو کنید.
  • وزن سالم داشته باشید. برای حفظ وزن سالم تلاش کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، کالری مصرفی خود را هر روز کاهش دهید و سعی کنید در بیشتر روزهای هفته از نظر جسمی تحرک داشته باشید. سایر راهکارهای سالم برای کاهش وزن را از پزشک خود بپرسید.
  • فشار خون بالا را کنترل کنید. در جلسه بعدی خود از پزشک بخواهید فشار خون شما را بررسی کند. اگر فشار خون شما بالا است ، می توانید در مورد گزینه های کاهش تعداد بحث کنید. اقدامات سبک زندگی مانند ورزش ، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند. ممکن است برخی از افراد برای کاهش فشار خون خود نیاز به افزودن دارو داشته باشند. گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

تشخیص سرطان کلیه

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص سرطان کلیه استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون و ادرار. آزمایش خون و ادرار شما ممکن است به پزشک سرنخی درباره علت ایجاد علائم و نشانه های شما بدهد.
  • تست های تصویربرداری. آزمایشات تصویربرداری به پزشک شما امکان می دهد تومور کلیه یا ناهنجاری را تجسم کند. آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی ، اشعه ایکس ، CT یا MRI باشد.
  • برداشتن نمونه ای از بافت کلیه (نمونه برداری یا بیوپسی). در برخی شرایط ، پزشک ممکن است روشی را برای برداشتن نمونه کوچکی از سلول ها (نمونه برداری) از یک منطقه مشکوک از کلیه شما توصیه کند. این نمونه در آزمایشگاه آزمایش می شود تا علائم سرطان بررسی شود. این روش همیشه لازم نیست.

 

مرحله بندی سرطان کلیه

سرطان کلیه نی نی سایت

هنگامی که پزشک شما وجود ضایعه ای در کلیه را شناسایی کند که ممکن است سرطان کلیه باشد ، مرحله بعدی تعیین میزان (مرحله) سرطان است. آزمایشات مرحله بندی برای سرطان کلیه ممکن است شامل سی تی اسکن اضافی یا سایر آزمایشات تصویربرداری باشد که پزشک احساس می کند مناسب است.

مراحل سرطان کلیه با اعداد رومی نشان داده می شود که از I تا IV (1 تا 4) متغیر است ، و کمترین مرحله نشان دهنده سرطان محدود به کلیه است. در مرحله چهارم ، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و ممکن است به غدد لنفاوی یا سایر مناطق بدن گسترش یابد.

ادامه مطلب در بخش بعدی : درمان سرطان کلیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا