درمان قطعی سرطان مثانه ممکن یا غیرممکن؟!

آیا سرطان مثانه درمان قطعی دارد ؟

علائم سرطان مثانه نی نی سایت
علایم سرطان مثانه

بخش قبل >>> علائم سرطان مثانه

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

گزینه های درمان سرطان مثانه به عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان ، گرید سرطان و مرحله سرطان بستگی دارد که در کنار سلامتی و ترجیحات فردی شما مورد بررسی قرار می گیرند.

درمان سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جراحی ، برای از بین بردن سلول های سرطانی
  • شیمی درمانی مثانه (شیمی درمانی داخل مثانه) ، برای درمان سرطان هایی که محدود به جداره مثانه هستند اما خطر عود یا پیشرفت آنها در مرحله بالاتر وجود دارد.
  • شیمی درمانی برای کل بدن (شیمی درمانی سیستمیک) ، برای افزایش احتمال درمان در شخصی که جراحی برداشتن مثانه دارد یا به عنوان یک درمان اصلی در صورت عدم جراحی
  • پرتو درمانی ، برای از بین بردن سلولهای سرطانی ، اغلب به عنوان یک درمان اصلی در مواردی که جراحی گزینه مناسبی نیست یا مورد نظر نیست
  • ایمونوتراپی ، برای تحریک سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سلولهای سرطانی ، چه در مثانه و چه در سراسر بدن
  • درمان هدفمند ، برای درمان سرطان پیشرفته در صورت عدم کمک سایر روش های درمانی

ترکیبی از این رویکردهای درمانی نیز ممکن است توسط پزشک و اعضای تیم درمانی شما توصیه شود.

عمل جراحی سرطان مثانه

عوارض بعد از جراحی سرطان مثانه

رویکردهای جراحی سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برداشتن تومورهای مثانه از راه مجرای ادراری (TURBT). TURBT روشی برای تشخیص سرطان مثانه و از بین بردن سرطان های محدود شده به لایه های داخلی مثانه است یعنی آنهایی که هنوز سرطان های تهاجمی عضلانی نشده اند. در طی این روش ، یک جراح یک حلقه سیم الکتریکی را از طریق سیستوسکوپ و به داخل مثانه منتقل می کند. جریان الکتریکی موجود در سیم برای قطع یا سوزاندن سرطان استفاده می شود. متناوباً ، ممکن است از لیزر پر انرژی استفاده شود. از آنجا که پزشکان این عمل را از طریق مجرای ادرار انجام می دهند ، شما هیچ بخیه ای (برشی) در شکم خود نخواهید داشت. به عنوان بخشی از روش TURBT ، پزشک ممکن است برای از بین بردن سلولهای سرطانی باقیمانده و جلوگیری از بازگشت سرطان ، یک بار داروی کشنده سرطان (شیمی درمانی) را به مثانه تزریق کند. دارو برای مدتی در مثانه شما باقی مانده و سپس تخلیه می شود.
  • سیستکتومی. سیستکتومی جراحی برای برداشتن کلیه یا بخشی از مثانه است. در طی سیستکتومی جزئی ، جراح شما فقط بخشی از مثانه را که شامل یک تومور سرطانی است ، بر می دارد. سیستکتومی رادیکال عملی برای برداشتن کل مثانه و غدد لنفاوی اطراف آن است. برای جراحی سرطان مثانه مردان ، سیستکتومی رادیکال به طور معمول شامل برداشتن پروستات و وزیکول های منی است. برای جراحی سرطان مثانه زنان ، سیستکتومی رادیکال ممکن است شامل برداشتن رحم ، تخمدان ها و بخشی از واژن باشد. سیستکتومی رادیکال می تواند از طریق یک برش در قسمت تحتانی شکم یا با چندین برش کوچک با استفاده از جراحی رباتیک انجام شود. در طی جراحی رباتیک ، جراح در کنسول مجاور نشسته و از کنترل های دستی برای جابجایی دقیق ابزارهای جراحی رباتیک استفاده می کند.
  • بازسازی مثانه. بعد از عمل سیستکتومی رادیکال ، جراح شما باید راهی جدید برای خروج ادرار از بدن شما ایجاد کند (انحراف ادرار). یکی از گزینه های انحراف ادرار ، بازسازی مثانه است. جراح شما یک مخزن کره ای از یک قطعه روده ایجاد می کند. این مخزن ، که غالباً مثانه نامیده می شود ، در داخل بدن شما قرار دارد و به مجرای ادرار متصل است. مثانه به بیشتر افراد امکان ادرار طبیعی را می دهد. تعداد کمی از افراد در تخلیه مثانه مشکل دارند و ممکن است برای تخلیه کل ادرار از مثانه نیاز به استفاده دوره ای از کاتتر داشته باشند.
  • مجرای ایلئال. برای این نوع انحراف ادرار ، جراح شما با استفاده از تکه ای از روده شما یک لوله (مجرای ایلئال) ایجاد می کند. این لوله از حالب شما که کلیه های شما را تخلیه می کند به خارج از بدن شما منتقل می شود ، جایی که ادرار درون کیسه ای (کیسه اورستومی) که روی شکم خود می گیرید تخلیه می شود.
  • مخزن ادرار. در طی این نوع روش انحراف ادرار ، جراح شما با استفاده از بخشی از روده کیسه ای کوچک (مخزن) برای نگهداری ادرار ، در داخل بدن شما ایجاد می کند. هر روز چند بار با استفاده از سوند ، ادرار را از طریق مخزن موجود در شکم تخلیه می کنید.

شیمی درمانی مثانه چگونه است ؟

فاصله بین جلسات شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلولهای سرطانی را از بین می برد. درمان شیمی درمانی برای سرطان مثانه معمولاً شامل دو یا چند داروی شیمی درمانی است که به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

داروهای شیمی درمانی مثانه چیست ؟

  • از طریق ورید (به صورت داخل وریدی). شیمی درمانی وریدی اغلب قبل از جراحی برداشتن مثانه برای افزایش احتمال بهبود سرطان استفاده می شود. شیمی درمانی ممکن است برای از بین بردن سلولهای سرطانی که ممکن است پس از جراحی باقی بمانند نیز استفاده شود. در شرایط خاص ، شیمی درمانی ممکن است با پرتو درمانی ترکیب شود.
  • مستقیماً در مثانه (درمان داخل مثانه). در طی شیمی درمانی داخل وریدی ، یک لوله از طریق مجرای ادرار مستقیم به مثانه منتقل می شود. شیمی درمانی قبل از تخلیه برای مدت زمانی مشخص در مثانه قرار می گیرد. این ماده می تواند به عنوان درمان اصلی برای سرطان سطحی مثانه مورد استفاده قرار گیرد ، جایی که سلولهای سرطانی فقط روی پوشش مثانه و نه بافت عضلانی عمیق تر تأثیر می گذارند.

پرتو درمانی در سرطان مثانه

در پرتو درمانی سرطان مثانه از پرتوهای پر انرژی مانند اشعه ایکس و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در پرتو درمانی سرطان مثانه معمولاً از دستگاهی منتقل می شود که در اطراف بدن شما حرکت می کند و پرتوهای انرژی را به نقاط دقیق هدایت می کند.

پرتو درمانی گاهی اوقات با شیمی درمانی برای درمان سرطان مثانه در شرایط خاص ترکیب می شود ، مانند جراحی گزینه ای نیست یا مورد نظر نیست.

ایمونوتراپی

جراحی سرطان مثانه

ایمونوتراپی یک درمان دارویی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند.

ایمونوتراپی می تواند به روش های زیر انجام شود:

  • مستقیماً در مثانه (درمان داخل مثانه). ممکن است بعد از TURBT برای سرطان های مثانه کوچک که به لایه های عمیق عضلانی مثانه رشد نکرده اند ، ایمونوتراپی داخل رحمی توصیه شود. در این روش درمانی از باسیل Calmette-Guerin (BCG) استفاده می شود که به عنوان واکسنی ساخته شده است که برای محافظت در برابر سل استفاده می شود. BCG باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می شود که سلول های مبارزه کننده میکروب را به سمت مثانه هدایت می کند.
  • از طریق ورید (به صورت داخل وریدی). برای سرطان مثانه که پیشرفته است یا پس از درمان اولیه دوباره بر می گردد ، می توان از روش ایمنی درمانی استفاده کرد. چندین داروی ایمونوتراپی در دسترس است. این داروها به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند سلولهای سرطانی را شناسایی و با آنها مقابله کند.

درمان هدفمند

داروهای هدفمند درمانی بر نقاط ضعف خاص موجود در سلولهای سرطانی متمرکز هستند. با هدف قرار دادن این نقاط ضعف ، درمان های دارویی هدفمند می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. سلولهای سرطانی شما ممکن است آزمایش شوند تا ببینند آیا درمان هدفمندی موثر است یا خیر.

درصورتی که سایر درمان ها کمکی نکرده باشند ، ممکن است درمان هدفمند گزینه ای برای درمان سرطان پیشرفته مثانه باشد.

حفظ مثانه

در موقعیت های خاص ، افراد مبتلا به سرطان مثانه تهاجمی عضلانی که نمی خواهند برای برداشتن مثانه تحت عمل جراحی قرار بگیرند ، ممکن است به جای آن ترک روشهای درمانی را امتحان کنند. این روش که به عنوان درمان سه بعدی شناخته می شود ، ترکیبی از TURBT ، شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

ابتدا جراح شما یک روش TURBT را انجام می دهد تا با حفظ عملکرد مثانه ، تا حد ممکن سرطان را از مثانه خارج کند. بعد از TURBT ، شما یک رژیم شیمی درمانی همراه با پرتو درمانی انجام می دهید.

اگر بعد از انجام درمان سه بعدی ، تمام سرطان از بین نرفته است و یا مجدداً به سرطان تهاجمی عضلانی مبتلا هستید ، پزشک ممکن است سیستکتومی رادیکال را توصیه کند.

پس از درمان سرطان مثانه

سرطان مثانه حتی پس از درمان موفقیت آمیز ممکن است عود کند. به همین دلیل ، افراد مبتلا به سرطان مثانه پس از درمان موفقیت آمیز سالها به آزمایش پیگیری نیاز دارند. چه آزمایشاتی انجام خواهید داد و اینکه هر چند وقت یکبار به عوامل سرطان مثانه و نحوه درمان بستگی دارد.

به طور کلی ، پزشکان برای چند سال اول پس از درمان سرطان مثانه ، آزمایشی را برای بررسی داخل مجرای ادرار و مثانه (سیستوسکوپی) توصیه می کنند. پس از چند سال نظارت بدون تشخیص عود سرطان ، ممکن است فقط یک بار در سال نیاز به معاینه سیستوسکوپی داشته باشید. پزشک شما ممکن است آزمایش های دیگری را نیز در فواصل منظم توصیه کند.

افراد مبتلا به سرطان های تهاجمی ممکن است تحت آزمایش های مکرر قرار بگیرند. کسانی که سرطان کمتری دارند ممکن است کمتر تحت آزمایش قرار بگیرند.

 

مقابله و پشتیبانی

زندگی با این نگرانی که ممکن است سرطان مثانه شما عود کند ، باعث می شود این احساس به شما دست دهد که گویی کنترلی بر روی آینده خود ندارید. گرچه راهی برای اطمینان از عود مجدد سرطان مثانه وجود ندارد ، اما شما می توانید در جهت کنترل استرس گام بردارید.

با گذشت زمان خواهید فهمید که چه اقداماتی برای شما مناسب است اما تا آن زمان موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

  • یک برنامه منظم آزمایش پیگیرانه دریافت کنید و به موقع آنها را انجام دهید. وقتی درمان سرطان مثانه را به پایان رساندید ، از پزشک خود بخواهید یک برنامه شخصی برای انجام آزمایش های پیگیرانه به شما ارائه دهد. قبل از هر آزمایش پیگیری سیستوسکوپی ، انتظار داشته باشید که مقداری اضطراب داشته باشید. ممکن است از بازگشت سرطان ترس داشته باشید یا آزمایش ناراحت کننده باشد. اما اجازه ندهید این کار شما را از انجام به موقع آن باز دارد. در عوض ، برای کنار آمدن با نگرانی های خود ، روش هایی را برنامه ریزی کنید. افکار خود را در یک دفترچه بنویسید ، با یک دوست صحبت کنید یا از روش های آرام سازی ، مانند مراقبه استفاده کنید.
  • از خود مراقبت کنید تا در صورت بازگشت سرطان آماده مبارزه با آن باشید. با تنظیم رژیم غذایی خود شامل مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات کامل از خود مراقبت کنید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. به اندازه کافی استراحت کنید تا احساس آرامش کنید.
  • با دیگر نجات یافتگان سرطان مثانه صحبت کنید. با بازماندگان سرطان مثانه که همان ترس های شما را تجربه می کنند ، ارتباط برقرار کنید. با انجمن سرطان تماس بگیرید تا در مورد گروه های پشتیبانی در شهر یا منطقه خود سوال کنید.

 

سخن پایانی

بهترین پرتو درمانی در تهران

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان ریه در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bladder-cancer/symptoms-causes/syc-20356104″ newwindow=”yes”] منبع 1[/button]

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bladder-cancer/diagnosis-treatment/drc-20356109″ newwindow=”yes”] منبع 2[/button]

11 دیدگاه دربارهٔ «درمان قطعی سرطان مثانه ممکن یا غیرممکن؟!»

  1. با سلام و احترام

    در صورتی که بیمار مبتلا به سرطان مثانه از درمان منصرف بشه بطور خوش بینانه چند سال میتواند دوام بیاورد .چه تصویری از دوران پیش رو را ترسیم میکنید. نوع پیشرفت بیماری و تبعات آن در آینده پیش رو (شرح کامل)

    با سپاس

    سپاسگزارم

    1. دوست عزیز، پاسخ به این سوالات مستلزم مشاهده تست ها و آزمایشات پزشکی است و پاسخ قطعی نمیتوان در اینباره ارائه داد.

  2. سلام
    مشکلات سرطان مثانه بعد از برداشتن مثانه رو لطفا یه توضیح کوتاه بدین، مادر من تقریبا دوماه عمل برداشتن مثانه رو انجام داده
    و اینکه این سوند برای همیشه باید باشه

    1. فرزانه جعفری

      سلام بستگی به نوع عمل جراحی داره برای اینکه بهتر راهنماییتون کنیم توصیه می کنیم مدارکتون توسط اورولوژیست مجموعه بررسی بشه

    1. فرزانه جعفری

      سلام لطفا سوالتون رو واضح تر بیان کنید که بتونیم راهنماییتون کنیم.

  3. سلام و عرض ادب و احترام ، بیمار سرطان مثانه که در مرحله‌ی آغاز این بیماری قرار گرفته ، بخواهد تحت عمل سیستمی رادیکال قرار بگیرید و مثانه و پروستات برداشته شود ، آیا تصمیم اش عاقلانه هست ؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام وسعت عمل جراحی با صلاحدید پزشک و بعد از بررسی مدارک بیمار تعیین می شه.

  4. سپاسگزارم از راهنمایی و همفکری خوبتان ، برای مشاوره و تصمیم درست و اقدام ، کدام دکتر و چه مسیری را پیشنهاد می کنید ،
    با توجه باینکه ، در شهرستان هستم ، و توسط دکتر متخصص ارولوژی، سونوگرافی ، آزمایش و پاتولوژی ، و سی تی اسکن را انجام دادم ،
    سرطان مثانه تشخيص داده شده ،
    اینجابه تجهیزات و تبحر دکتر در انجام عمل ، زیاد نمی تونم
    مطمئن باشم
    از همدلی و راهگشایی تان ، بی نهایت ممنونم

    1. فرزانه جعفری

      سلام لطفا مدارک بیمارتون رو به واتسپ مجوعه ارسال کنید راهنماییتون می کنن

  5. بهمن هاتف تشویری

    با سلام من مدت سه ماه است عملتوکور مثانه با لیزر از راه مجرا انجام داده ام مجرا خروجی کامل باز نشده وسوزش دفع هنوز هست آیا باید بیشتر تحمل کنم متشکرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا