عوارض جانبی درمان هدفمند (بخش دوم)

عوارض جانبی درمان هدفمند

در ادامه بخش اول عوارض درمان هدفمند به معرفی سایر عوارض جانبی درمان هدفمند می پردازیم:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

عوارض جانبی درمان هدفمند
عوارض جانبی درمان هدفمند

آیا تغییرات پوستی قابل درمان است؟

اگر در حین درمان هدفمند به تغییرات پوستی دچار شدید ، پزشک باید مرتباً پوست شما را بررسی کند تا متوجه شود که مشکل چیست ، بهترین راهکار چیست و آیا این درمان به شما کمک می کند یا خیر. هنگامی که مشکل کنترل شود ، احتمالاً به ویزیت های بیشتر پزشک نیاز خواهید داشت.

تغییرات پوستی خفیف: بیمارانی که به تغییرات پوستی خفیف دچار می شوند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. این تغییرات شامل بثوراتی است که فقط در یک منطقه محدود وجود دارد ، هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند و عفونی نیست. کرم ها یا پمادهای غلیظ پوستی که فاقد الکل ، عطر یا رنگ هستند ، گاهی اوقات می توانند به خشکی پوست کمک کنند. قبل از استفاده از هر چیزی روی پوست خود ، حتماً با تیم سرطان خود مشورت کنید.

پزشک ممکن است یک کرم کورتیکواستروئید یا ژل آنتی بیوتیک ملایم برای رفع بثورات تجویز کند.

اگر پلک های شما پوسته پوسته یا متورم شده است ، تمیز کردن دقیق ، و گرم و مرطوب نگه داشتن پلک های تان ، می تواند کمک کند.

برای مشکلات خفیف پوستی ، دوز داروی مورد نظر معمولاً نیازی به تغییر ندارد. شما از نزدیک تحت نظارت قرار خواهید گرفت تا ببینید که آیا بثورات بهتر یا بدتر می شوند.

تغییرات پوستی متوسط: این موارد شامل بثورات در ناحیه بزرگتری از بدن یا تغییرات پوستی است که باعث بروز مشکلات خفیف در اثر خارش یا درد می شود ، اما بدون هیچ علامتی از عفونت است. پوست ممکن است با کرم یا ژل تجویز شده درمان شود. پزشک همچنین ممکن است آنتی بیوتیکی را که از راه خوراکی مصرف می کنید تجویز کند. قطره یا پماد برای کمک به مشکلات چشمی تجویز می شود.

دوز داروی درمان هدفمند معمولاً برای مشکلات پوستی متوسط ​​نیازی به تغییر ندارد. با این وجود ، شما از نزدیک تحت نظارت قرار خواهید گرفت تا ببینید که آیا بثورات پوستی بهتر یا بدتر می شوند.

تغییرات پوستی شدید: این ها بثورات بدی هستند که بخش اعظمی از پوست را می پوشانند ، باعث خارش و درد می شوند و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد (مانند مشکلات خواب یا درد) و احتمالاً عفونی می شوند. درمان تقریباً مانند مواردی است که برای تغییرات متوسط ​​استفاده می شود ، از جمله کرم ها یا ژل ها و همچنین آنتی بیوتیکی که از طریق خوراکی مصرف می شود. همراه با این ، یک دوره قرص کورتیکواستروئید اغلب تجویز می شود.

در مواردی که فرد دچار تغییرات پوستی شدیدی است ، دوز داروی درمانی هدفمند معمولاً باید کاهش یابد. انتظار داشته باشید که در این مدت اغلب به پزشک خود مراجعه کنید. اگر در حدود 2 هفته بثورات بهتر نشود ، داروی مورد نظر اغلب تا بهبود تغییرات پوست متوقف می شود. سپس ممکن است با ادامه مراقبت از پوست دوباره شروع شود.

نکته مهمی در مورد کرم ها و ژل های استروئیدی پوست

استروئیدهایی که به صورت کرم ، پماد یا ژل روی پوست استفاده می شوند می توانند به بسیاری از مشکلات پوستی کمک کنند. اما مهم است که بدانید استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی در واقع می تواند باعث ایجاد سایر مشکلات پوستی نیز شود و احتمال عفونت پوستی را در شما بیشتر می کند. به همین دلیل ، فقط طبق دستور پزشک از کرم های استروئیدی (حتی آنهایی که نیاز به نسخه ندارند) استفاده کنید.

عوارض جانبی درمان هدفمند
عوارض جانبی درمان هدفمند

سایر عوارض جانبی شایع و جدی درمان هدفمند

برخی دیگر از عوارض جانبی شایع و جدی ناشی از داروهای درمانی هدفمند در اینجا ذکر شده است. این لیست کاملی نیست ، زیرا هر داروی مورد نظر می تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.

فشار خون بالا

برخی از داروهای هدفمند ، به ویژه آنهایی که مهار کننده های آنژیوژنز نامیده می شوند ، می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. در واقع نمی توان کاری برای جلوگیری از این امر انجام داد ، اما اگر دارویی مصرف کنید که می تواند باعث این عارضه شود ، پزشک ، فشار خون شما را از نزدیک بررسی خواهد کرد. برخی از افراد برای پایین آوردن فشار خون در طی درمان به دارو نیاز دارند. آنها باید این دارو را تا زمانی مصرف کنند که پزشک به آنها بگوید که می توان آن را متوقف کرد.

مشکلات خونریزی یا لخته شدن خون

برخی از داروهای درمانی هدفمند در رشد رگ های خونی جدید تداخل ایجاد می کنند. این می تواند منجر به مشکلات کبودی و خونریزی شود. این مشکلات معمول نیستند و برای همه اتفاق نمی افتند. اما می تواند به آگاهی از آنها کمک کند زیرا هیچ راهی شناخته شده برای جلوگیری از آنها وجود ندارد.

خونریزی ، مانند معده و روده ، می تواند شدید و حتی تهدید کننده زندگی باشد. اگر خون یا موادی را که شبیه زمین قهوه است ، انداختید یا مدفوع تیره یا سیاه یا خون قرمز روشن در مدفوع مشاهده کردید ، به پزشک خود اطلاع دهید. اینها می تواند نشانه هایی از خونریزی در معده یا روده باشد.

برخی از داروها همچنین می توانند باعث لخته شدن خون در ریه ها و پاها و همچنین حملات قلبی و مغزی شوند. اگر با تورم ناگهانی ، درد یا حساسیت به لمس در بازو یا پا مشکلی دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر درد قفسه سینه ، تنگی نفس ناگهانی ، مشکلات بینایی ، ضعف ، تشنج یا مشکل در گفتار دارید ، از کمک اضطراری استفاده کنید. اینها می تواند علائم مشکلات جدی ناشی از لخته شدن خون باشد.

بهبودی زخم با روندی بسیار کند

با جلوگیری از رشد رگ های خونی جدید ، برخی از این داروها در بهبود زخم اختلال ایجاد می کنند. این می تواند منجر به باز شدن مجدد زخم ها (بریدگی ها) و بسته نشدن زخم های جدید شود. همچنین می تواند منجر به باز شدن سوراخ هایی (به نام سوراخ) در معده یا روده شود. اگر درد در شکم یا استفراغ دارید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

از آنجا که برخی از این داروها می توانند بر بهبود زخم تأثیر بگذارند ، معمولاً قبل از هرگونه عمل جراحی برنامه ریزی شده ، از جمله اقدامات دندانپزشکی ، باید قطع شوند. به محض اطلاع از یک عمل جراحی برنامه ریزی شده یا روش دیگر ، با پزشک سرطان خود صحبت کنید تا بتوانید بفهمید چه کاری باید انجام دهید.

عوارض جانبی درمان هدفمند
عوارض جانبی درمان هدفمند

آسیب قلبی

برخی از داروهای درمان هدفمند می توانند به قلب آسیب برسانند ، به خصوص اگر با برخی از داروهای شیمی درمانی استفاده شود. پزشک شما ممکن است عملکرد قلب شما را قبل از شروع درمان آزمایش کند. علائم احتمالی آسیب قلبی ممکن است شامل درد قفسه سینه ، افزایش سرفه ، مشکل تنفس (به خصوص در شب) ، افزایش سریع وزن ، سرگیجه ، غش کردن یا تورم مچ پا یا پاها باشد.

واکنش های خود ایمنی

برخی از داروهای درمان هدفمند با هدف سرکوب سیستم ایمنی بدن کار می کنند. اگر سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به قسمت های سالم بدن کند ، این وضعیت می تواند منجر به عوارض جانبی جدی شود. در برخی از افراد این امر می تواند واکنش های جدی در ریه ها ، روده ها ، کبد ، پوست ، چشم ها ، اعصاب ، غدد سازنده هورمون یا سایر اندام ها ایجاد کند. هنوز معمول نیست اما در بعضی از افراد ممکن است آنقدر جدی باشد که تهدید کننده زندگی شان باشد.

تورم

برخی از روش های درمان هدفمند باعث تورم صورت به خصوص در اطراف چشم می شوند. همچنین می توانند باعث تورم در پا و پاها و همچنین دست ها شوند. این معمولاً نیازی به درمان نیست ، اما ممکن است در موارد شدید از داروی ادرار آور (قرص آب) استفاده شود.

سایر عوارض جانبی درمان هدفمند

عوارض جانبی دیگر نیز با درمان برخی از داروهای درمان هدفمند مرتبط است. بسیاری از این عوارض همان مواردی است که با داروهای شیمیایی استاندارد مشاهده می شود و شامل موارد زیر است:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • زخم های دهان
  • تنگی نفس یا سختی در تنفس
  • سرفه
  • احساس خستگی مداوم (خستگی مفرط)
  • سردرد
  • ریزش مو
  • آسیب به اندام هایی مانند غده تیروئید ، کبد یا کلیه ها
  • واکنش های آلرژیک (هنگام دریافت داروی IV)
  • افزایش خطرات ناشی از عفونت های خاص
  • سرطان های دوم

تیم سرطان شما را در حین درمان از نزدیک تحت نظر داشته و مرتباً شما را بررسی می کنند. عوارض جانبی را می توان و باید در اسرع وقت درمان کرد. مهم است که شما در مورد هر گونه تغییر در احساس یا هر چیزی که جدید یا غیر معمول است ، به تیم مراقبت از سرطان خود بگویید. فوراً به آنها بگویید تا بتوانند هر مشکلی را درمان کنند و سعی کنند از بدتر شدن آنها جلوگیری کنند.

عوارض جانبی درمان هدفمند
عوارض جانبی درمان هدفمند

ایمنی در درمان هدفمند

اطلاعات زیادی در مورد نیاز به محافظت از دیگران در معرض شیمی درمانی سنتی یا استاندارد به دلیل خطرناک بودن آن شناخته شده است. به همین دلیل قوانین و توصیه های ایمنی برای افرادی که داروهای شیمیایی را مصرف می کنند وجود دارد. با این حال ، از آنجا که داروهای درمان هدفمند جدیدتر هستند ، اطلاعات زیادی در مورد اثرات طولانی مدت مواجهه وجود ندارد. برای ایمنی بیشتر ، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند داروهای درمان هدفمند را به عنوان یک ماده خطرناک اطلاق کرده و اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند. این امر به ویژه درست است زیرا بسیاری از داروهای هدفمند همراه با داروهای دیگری که خطرناک شناخته می شوند ، تجویز می شوند ، بنابراین تیم مراقبت از سرطان اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود و دیگران در معرض آنها انجام می دهد.

اقدامات احتیاطی که ممکن است تیم مراقبت از سرطان انجام دهد

ممکن است لباس و تجهیزات محافظتی خاصی را که توسط پرستاران و سایر اعضای تیم مراقبت از سرطان شما پوشیده شده ، مشاهده کنید. داروسازان و پرستارانی که داروهایی برای درمان سرطان تهیه می کنند از نوع خاصی از داروخانه استفاده می کنند که باید مقررات خاصی را داشته باشد. اگر در مراکز درمانی از شما مراقبت می شود ، پرستاران و سایر افرادی که معالجه می کنند و به مراقبت از بیماران کمک می کنند پس از آن لباس محافظ مانند 2 جفت دستکش مخصوص و روپوش ، و گاهی عینک یا محافظ صورت می پوشند. اگر شما از طریق تزریق IV هدف داروی درمانی هستید ، ممکن است یک پد یکبار مصرف در زیر لوله تزریق وجود داشته باشد تا از سطح تخت یا صندلی محافظت کند.

اقدامات احتیاطی ویژه هنگام استفاده از داروهای خوراکی درمان هدفمند

درمان هدفمند خوراکی که از طریق دهان و بلع انجام می دهید ، معمولاً در خانه انجام می شود. برخی خطرناک تلقی می شوند. ممکن است اقدامات احتياطي خاصي براي نگهداري و استفاده از داروهاي درمان هدفمند وجود داشته باشد. ممکن است به شما گفته شود که مراقب باشید در هنگام مصرف و برای مدتی بعد از مصرف ، دیگران با آن یا مایعات بدن شما تماس نداشته باشند. بعضی اوقات هنگام لمس قرص ها یا کپسول ها باید از دستکش استفاده کنید. بعضی از داروها باید در بطری یا جعبه ای که داخل آن قرار گرفته اند نگهداری شوند. و برخی از داروها و بسته بندی هایی که نیاز دارند باید به روش خاصی دفع شوند. ممکن است برخی مجبور شوند دوباره به داروخانه برده شوند تا به سلامت دور ریخته شوند. اگر داروی خوراکی هدفمند مصرف می کنید ، با تیم مراقبت از سرطان در مورد اینکه آیا احتیاط های ویژه در خانه لازم است صحبت کنید.

عوارض جانبی درمان هدفمند
عوارض جانبی درمان هدفمند

ایمن نگه داشتن خانواده و دوستان تان

تا زمانی که تیم مراقبت های بهداشتی شما رهمنون دیگری به شما نداده است  ، معمولاً می توانید در طی هفته ها و ماه هایی که تحت درمان هدفمند هستید در کنار خانواده و دوستان باشید. اگر در مراکز تحت درمان هستید ، خانواده و دوستان اغلب می توانند به ملاقات شما بیایند. با این حال ، برخی از مراکز درمانی فقط به بیماران در منطقه تزریق اجازه ملاقات می دهند و ممکن است لازم باشد بازدید کنندگان در اتاق انتظار بمانند.

شما تنها کسی هستید که باید در معرض دارویی باشید که دریافت می کنید ، اما هر داروی IV ریخته شده ، و هرگونه پودر یا گرد و غبار برخاسته از یک قرص یا کپسول ، یا هر مایعی از داروهای خوراکی یا انواع دیگر درمان هدفمند ممکن است در صورت در دسترس بودن برای دیگران خطرناک باشد.

مهم است که با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید و از اقدامات احتیاطی ویژه ای که ممکن است در حین انجام یک درمان هدفمند مورد نیاز باشد ، آگاه باشید.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

[button link=”https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/treatment-types/targeted-therapy/side-effects.html” newwindow=”yes”] منبع دوم[/button]

[button link=”https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/treatment-types/targeted-therapy/safety.html” newwindow=”yes”] منبع اول[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا