پرتودرمانی داخلی چیست | براکی تراپی چگونه انجام میشود

به پرتودرمانی داخلی ، رادیوتراپی داخلی یا براکی تراپی نیز گفته می شود. در این روش ، برای درمان سرطان یک ایمپلنت رادیواکتیو در داخل بدن درون یا نزدیک به تومور قرار می گیرد. قرار دادن ایمپلنت معمولاً یک روش بدون درد است. بسته به نوع سرطان و برنامه درمانی ، ممکن است به یک ایمپلنت موقت یا دائمی نیاز داشته باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

در این مطلب بیشتر به شرح این که براکی تراپی ، پرتودرمانی داخلی یا رادیوتراپی داخلی چیست پرداخته ایم.

با پرتودرمانی خارجی آشنا شوید

 

پرتودرمانی داخلی یا براکی تراپی چیست ؟

براکی تراپی در ایران

در پرتودرمانی داخلی (یا براکی تراپی) دوز بالاتری از اشعه را در یک کوچک تری از آنچه در درمان با اشعه خارجی امکان پذیر است ، امکان پذیر می کند. در این روش از منبع تابشی استفاده می شود که معمولاً در یک نگهدارنده کوچک به نام ایمپلنت مهر و موم می شود. انواع مختلف ایمپلنت را می توان ساچمه ، دانه ، ریبون ، سیم ، سوزن ، کپسول ، بالون یا لوله نامید. مهم نیست که از چه نوع ایمپلنتی استفاده می شود ، در هر صورت آن را در بدن شما ، بسیار نزدیک به تومور یا در داخل آن قرار می دهند. به این ترتیب اشعه به حداقل سلول های طبیعی آسیب می رساند.

  • در طی پرتودرمانی داخل حفره ای (Intracavitary Rediotherapy) ، منبع رادیواکتیو در حفره بدن (فضا) مانند راست روده یا رحم قرار می گیرد.
  • در پرتودرمانی داخل نسجی (Interstitial Rediotherapy) ، ایمپلنت ها در تومور یا در نزدیکی آن قرار می گیرند ، اما در حفره بدن قرار نمی گیرند.

 

پرتودرمانی داخلی چگونه است ؟ ایمپلنت ها چگونه در بدن قرار می گیرند؟

هزینه هر جلسه براکی تراپی

عمل کاشت معمولاً در اتاق عملی انجام می شود که برای نگهداری از اشعه طراحی شده است. پیش از عمل ، بیهوشی خواهید داشت که ممکن است به صورت عمومی باشد (که از دارو برای خواب عمیق استفاده می شود تا احساس درد نکنید) یا به صورت موضعی (که فقط بخشی از بدن تان بی حس خواهد شد).

یک یا چند ایمپلنت را با یک اپلیکاتور در حفره یا بافت بدن قرار می دهند ، که معمولاً یک لوله فلزی یا یک لوله پلاستیکی به نام کاتتر است. معمولاً در حین انجام آزمایشات از تصویربرداری (اشعه ایکس ، سونوگرافی ، ام آر آی یا سی تی اسکن) استفاده می شود تا محل دقیق کاشت را پیدا کنند.

بهترین متخصص رادیوانکولوژی در تهران

ایمپلنت ها قبل از کاشته شدن ، در ظروفی نگهداری می شوند تا اشعه را در داخل خود نگه دارند ، بنابراین نمی تواند دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. متخصصینی که عمل کاشت ایمپلنت ها را انجام می دهند ممکن است از البسه خاصی استفاده کنند که به محض خارج کردن ایمپلنت ها از ظرف ، از آنها در برابر تماس محافظت می کند.

 

ایمپلنت ها چه مدت در جای خود باقی می مانند؟

پرتو درمانی داخلی چیست

مدت زمان باقی ماندن ایمپلنت به نوع براکی تراپی بستگی دارد. برخی از ایمپلنت ها دائمی هستند ، در حالی که برخی دیگر بعد از چند دقیقه یا چند روز از بدن خارج می شوند. نوع کاشت شما به نوع سرطان تان بستگی دارد ، جایی که قرار است در بدن تان کاشته شود ، سلامت عمومی تان و سایر درمان هایی که انجام داده اید. اگر یک ایمپلنت دائمی باشد ، اشعه با گذشت زمان کم اثر می شود و در برخی مواقع دیگر اشعه تولید نمی کند.

 

انواع رادیوتراپی داخلی

براکی تراپی با دوز بالا

براکی تراپی با دوز بالا (HDR) به فرد امکان می دهد تا چندین بار با یک منبع رادیواکتیو قدرتمند که در اپلیکاتور قرار دارد ، چندین دقیقه تحت درمان قرار گیرد. منبع پس از 10 تا 20 دقیقه خارج می شود. این ممکن است دو بار در روز در طی چند روز یا یک بار در روز در طی چند هفته تکرار شود. در این روش مواد رادیواکتیو در بدن شما باقی نمی ماند. اپلیکاتور ممکن است در بین جلسات درمانی در جای خود باقی بماند ، یا ممکن است قبل از هر درمان استفاده شود.

افرادی که از براکی تراپی با دوز بالا استفاده می کنند ، در صورت انجام درمان های چند روزه و در صورت نیاز به ماندن در محل ، گاهی در بیمارستان بستری می شوند. ممکن است اقدامات احتیاطی خاصی برای بعد از درمان وجود داشته باشد ، بنابراین حتماً در این مورد با تیم درمان سرطان خود صحبت کنید.

براکی تراپی با دوز کم

در این روش ، ایمپلنت در مدت طولانی تری ، دوزهای کمتری از اشعه را ارائه می دهد.

برخی از ایمپلنت ها از 1 تا چند روز در بدن باقی مانده و سپس برداشته می شوند. در حین درمان احتمالاً مجبور خواهید بود در بیمارستان ، گاهی در یک اتاق مخصوص بستری شوید. برای کاشت های بزرگتر ممکن است مجبور شوید در رختخواب بمانید و دراز بکشید تا ایمپلنت حرکت نکند.

متخصص رادیوتراپی در تهران

برخی از ایمپلنت های کوچکتر (مانند دانه ها یا ساچمه ها) در جای خود باقی مانده و هرگز خارج نمی شوند. پس چندین هفته این ایمپلنت ها تابش اشعه را متوقف می کنند. اندازه دانه ها یا ساچمه ها به اندازه دانه های برنج است و به ندرت مشکل ایجاد می کنند. اگر قرار است ایمپلنت های شما برای مدتی طولانی در بدن بمانند ، ممکن است بتوانید همان روزی که ایمپلنت ها در بدن تان قرار داده می شوند به خانه بازگردید. ممکن است اقدامات احتیاطی خاصی انجام شود ، بنابراین در این مورد حتما با تیم درمان سرطان خود صحبت کنید.

 

عوارض پرتودرمانی داخلی | عوارض رادیوتراپی داخلی

عوارض پرتودرمانی داخلیرحم

هنگام قرار دادن ایمپلنت به احتمال زیاد درد زیادی متحمل نمی شوید و احساس بدی پیدا نمی کنید. داروهای استفاده شده در هنگام قرار دادن ایمپلنت ها ممکن است باعث احساس خواب آلودگی ، ضعف یا درد معده شوند ، اما این عوارض جانبی چندان طولانی مدت نیستند. اگر ایمپلنت ها توسط یک اپلیکاتور در محل خود قرار داده شوند ، ممکن است در آن ناحیه احساس ناراحتی داشته باشید.

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

اگر نوعی از کاشت را انجام داده اید که باید چند روز در رختخواب بمانید ، ممکن است درد ناشی از بی تحرکی را تجربه کنید. برای کمک به حفظ آرامش و یا در صورت لزوم تسکین درد ، در خصوص مصرف دارو با پزشک تان مشورت کنید. اگر سوزش ، تعریق یا علائم دیگری دارید حتماً به تیم درمان سرطان خود اطلاع دهید.

 

بعد از برداشتن ایمپلنت موقت چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر موارد ، هنگام برداشتن اپلیکاتور و یا ایمپلنت ، به بیهوشی نیازی نیست. این پروسیجر نیز معمولاً در اتاق بیمارستان انجام می شود. ناحیه تحت درمان ممکن است مدتی پس از درمان زخم یا حساس به لمس باشد ، اما بیشتر افراد می توانند به سرعت به فعالیت های عادی خود برگردند. به خاطر داشته باشید که بدن شما در دوره ریکاوری پرتودرمانی است و ممکن است طی چند روز آینده به خواب یا استراحت کافی نیاز داشته باشید.

 

چه اتفاقی برای ایمپلنت های دائمی می افتد؟

مواد رادیواکتیو به مرور زمان تابش اشعه را متوقف می کنند. ممکن است این روند هفته ها یا ماه ها طول بکشد. با تیم مراقبت از سرطان خود در مورد مدت زمان مورد نیاز صحبت کنید. با قطع تابش ، ایمپلنت (ها) دیگر فعال نیستند. آنها معمولاً در جای خود باقی می مانند و هیچ آسیبی نمی رسانند ، بنابراین نیازی به بیرون آوردن آنها نیست.

 

عوارض براکی تراپی برای اطرافیان

هزینه هر جلسه براکی تراپی

در طول پرتودرمانی داخلی ، بدن شما ممکن است مقدار کمی تابش را برای مدت کوتاهی حمل کند.

اگر کاشت موقت داشته باشید ، از شما خواسته می شود که در بیمارستان بمانید و ممکن است مجبور باشید در طول درمان ، ملاقات های خود را محدود کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که فاصله معینی را با دیگران حفظ کنید. زنان باردار و کودکان اجازه ملاقات با شما را ندارند. بسته به نوع کاشت ، پس از برداشتن ایمپلنت ، بدن شما دیگر هیچ اشعه ای نخواهد داشت.

طی چند هفته تا چند ماه ، ایمپلنت های دائمی به تدریج دیگر اشعه ای منتشر نمی کنند. اشعه معمولاً به نواحی دورتر از منطقه تحت درمان منتشر نمی شود ، بنابراین احتمال قرار گرفتن در معرض اشعه برای دیگران بسیار کم است. در این مورد نیز تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهند که اقدامات احتیاطی از قبیل دوری از کودکان خردسال و زنان باردار را دنبال کنید ، خصوصاً بلافاصله بعد از کاشت.

 

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران | بهترین رادیوتراپیست تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما مرکز درمان سرطان به آیند را معرفی می کنیم.

این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است.

رادیوتراپی انکولوژی چیست

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا